Byggahus.se

Ersättning för jobb utfört av elektrikerlärling

1. Sangris
    Medlem · Jönköping · 172 inlägg

Sangris

Medlem
    Om lärlingar bara står och ser på, så handlar det om lärlingar som fortfarande går i skolan och gör sin praktik, APU/APL. Dessa lärlingar har ingen lön och är på APU/APL en dag i veckan. Egentligen fel att kalla dem för lärlingar utan de är praktikanter.

2. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 880 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Jag pratar om lärlingar. Menar jag en praktikant så säger jag givetvis praktikant :cool:

3. Sangris

Sangris

Medlem
    Men om han, eller hon för den delen eftersom vi även utbildar tjejer till elektriker, står och ser på för att lära sig så är det troligen ingen lärling utan en praktikant. En lärling bör ha kommit så långt i sin utbildning att de inte längre ser på, utan handledaren ger dem arbetsuppgifter utefter deras kunskap. Om företaget debiterar kunden för arbete som en praktikant utfört, så är etiken och moralen körd i botten. Praktikantens tid på företaget är likställd med skoltid och ska därför inte ha någon lön alls.

4. L
    Medlem · Stockholm · 125 inlägg

Lazyman

Medlem
    En lärling är en lärling och en praktikant är en praktikant oavsett om dom står och ser på eller jobbar.

Jag har haft praktikanter som har jobbat på riktigt bra och på firman har vi haft en lärling som mest stod och tittade på. Den lärlingen blev inte långvarig på firman.

En lärling är anställd på elfirman.
    En praktikant går i skolan på elprogrammet.
    En PRAO går i högstadiet.

5. Sangris

Sangris

Medlem
    Dessutom är det sedan höstterminen 2011 infört även en lärlingsutbildning då lärlingen gör minst halva sin utbildning på ett företag. då kallas inte lärlingen för praktikant utan lärling, även om kunskapen är lika låg som hos en praktikant.

6. Sangris

Sangris

Medlem
    Lazyman, viss finns det både bra och mindre bra lärlingar och praktikanter, och det är helt rätt som du säger att lärlingen är anställd, vilket inte praktikanten är. Om företaget har anställt en lärling som bara står och ser på, så gör den troligen inte det för att lära utan för att han är lat eller ointresserad och då har nog företaget gått på en liten mina.....
    Därför blir det oftast bäst när företagen anställer den killen eller tjejen som praktiserat där. Då vet de vad de får.

7. L
    Medlem · Stockholm · 125 inlägg

Lazyman

Medlem
    Precis.
    Det är exakt det som Elektrikerförbundets skolinformatörer säger till eleverna när de är ute och informerar på elprogrammen.

8. Sangris

Sangris

Medlem
    Japp. Vi får besök på vår skola nästa vecka av dem.

9. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 880 inlägg

Rrrrr

Medlem
    Vad jag menar är att man ibland kan skicka en lärling med en serviceelektriker på uppdrag där det egentligen inte finns jobb för två man. Bara för att lära sig.

Tex felsökning i ett apparatskåp på en industri. Då får lärlingen stå och se på och lära sig. Denna arbetstid kan man ju inte debitera kunden.

Förstår inte varför du ska blanda in praktikanter som är en helt annan sak och som aldrig kostar kunden något.

10. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

Glufsglufs

Medlem
    Jag tror bestämt du varit från fältet lite för lång tid. När jag kom ut som LÄRLING efter skolan så var jag på ett projekt med en helt makalös branlarmscentral och kopplingschema som inte var av denna värld så jag tror inte firman var så sugen på att bara kasta in mig i det hela utan jag checkade läget och fick löpande info av min handledare samt servade med verktyg lite då och då....detta pågick ett par dagar sen så sattes jag i att göra lite mer praktiskt arbete ute på anläggningen då det gick att börja med det.
    Så är det på flera större projekt. bland annat har vi ju det här att man inte låter en lärling studsa in och börja koppla en central, det gör ju montören, då kanske lärlingen får stå och titta på ett tag, bära grejer till bilen osv. men inte sjutton blir man väl helt plötsligt praktikant för det eller? Det kanske står något i nån läroplan jag inte hört något om men...;)

11. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Som redan nämnt...ja, det är en praktikant som har en skolpraktik på firma....inte en lärlingsanställning....

12. Sangris

Sangris

Medlem

Rrrrr, jag vet inte i vilken branch du arbetar eller vilken erfarenhet du har, men mig veterligen skickar aldrig en firma ut en elektriker med en lärling för att lärlingen bara ska stå bredvid och titta på. Lärlingen har lön och företaget ser nog till att debitera hans tid också. Likaväl som trådskaparen upptäckte att det företaget debiterat fullt timpris för en lärling.
    Vad beträffar felsökning i apparatskåp så får eleverna lära sig detta i skolan, sedan kan det vara så att inte ens en elektriker med många års erfarenhet kanske löser alla fel utan att ta hjälp av kollegor.... det är det som är tjusningen med yrket. Man blir aldrig fulllärd utan lär sig hela livet.

13. Glufsglufs

Glufsglufs

Medlem
    Nu är det ju så att det finns olika stora firmor och olika stora sysselsättningsgrader. det finns tillfällen då man behöver vara två under 75% av projektet och då kan det hända att lärlingen får titta på vid exempelvis centralarbete.....är man några mil från stan/firman så kan man juinte bara skicka iväg lärlingen. Jag ska inte tala för Rrrr men vi har livärdiga erfarenheter och jag har varit lärling på en av stans största firmor, jag har haft lärlingar med mig på samma firma samt även varit handledare åt både lärlingar och skolpraktikanter på en mindre firma samt haft praktikant i min egen firma då jag hade anställda. Jag har även varit både praktikant och lärling själv så....

Just i det här forumet kommer du nog ha mer diskutioner med elektriker/företagare än lekmän inom eltrådarna.

14. M
    Medlem · Kalmar · 19 inlägg

msv

Medlem
    Det. måste väl ändå ha med utfört arbete att göra, snarare än vad det stå på montörens/ lärlingens lönebesked hur mycket som debiteras? Annars så vet jag många yrkesmän med många år i branschen som bara skulle ha lärlingslön!
    Det osar lite mycket "fack" i diskussionen nu.....

15. Sangris

Sangris

Medlem

Inte vet jag om du tycker att två år är för lång tid från fältet, dessutom har vi som lärare mycket tät kontakt med branschen, annars skulle vi inte kunna hålla den klass på våra elever som vi gör. Jag har nästan 38 år i yrket så jag tycker att jag är väl med på banan ännu...
    Det är väl självklart att du inte reder ut en komplicerad brandlarmanläggning om du just slutat skolan. Man är ju lärling under de närmaste åren för att man just lär sig under tiden och desto fler år, desto mer kan man, förhoppningsvis.
    Samma sak här som jag skrev i förra inlägget. Eleverna lär sig koppla centraler på skolan, men självklart börjar man med enkla centraler och sedan är det erfarenheten som utvecklar.... Jag tror inte det är ofta lärlingen står bredvid och bara tittar på för att lära sig när man väl är anställd. Men det beror väl på omständigheterna och inte sätter man en nyutbildad lärling på ett avancerat jobb, utan handledaren förväntas ge lärlingen uppgifter som han/hon reder ut. Om så är fallet kan jag tycka att den handledaren inte kanske är så lämplig.....
    Jag tror att de allra flesta som läser här på forumet förstår vad jag menar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.