Hej!
Jag har en snabb fråga. Det är så att jag anlitat en elektrikerfirma för att genomföra ett jobb i min lägenhet. Vi kom överens om ett timpris och sedan satt de igång. I efterhand har jag fått reda på att jobbet utförts av en elektriker och en lärling, men de har debiterat samma ersättning för lärlingen som för elektrikern. Nu undrar jag om någon här vet om det finns några riktlinjer för ersättning för lärlingar. Har svårt att tänka mig att det är kotym att samma timdebitering ska gälla?
Tacksam för svar!
45 515 läst · 122 svar
46k läst
122 svar
Ersättning för jobb utfört av elektrikerlärling
Sida 1 av 9
-
-
18 jan 2012 17:48 #2
Ni var ju överens om priset så vad är problemet. Att det var en lärling så vad då, har du synpunkter på om det var en färgad person eller en med slöja också. Det var väl det överenskomna arbetet och betalningen för detta det handlar om. Var det rätt eller fel utfört blev det dyrare en överenskommelsen.
-
Bannad · Stockholm · 745 inlägg 18 jan 2012 17:5518 jan 2012 17:55 #3
Inte ska man behöva betala fullt pris för en lärling. En lärling går ju under utbildning.
Inom bygg fanns det i alla fall ett %-system hur många timmar man yrkesarbetat förr i tiden.
-
18 jan 2012 18:11 #4
Om han är lärling eller inte är egentligen irrelevant, det angår bara han och företaget. Han har antagligen förtjänat det förtroendet och anses kunna utföra jobbet till belåtenhet. Köper man en tjänst måste man ju utgå från att de skickar en som fixar arbetet eller skulle du vilja höra innan "Vi skickar en lärling, du förstår säkert vad det kan innebära men det regleras såklart på timdebiteringen"
-
18 jan 2012 18:27 #5
Men dessa svar kan jag bara tolka som så att en erfaren elektriker jobbar inte snabbare eller gör ett bättre jobb än en lärling. Tja, kanske är det så, jag tycker det låter konstigt, men ni känner säkert till sådant bättre än jag. -
18 jan 2012 18:52 #6
När min far anlitade byggfirma för ett tag sen var en av gubbarna en lärling. för honom debiterade firman endast halva den ordinarie timpengen.....
-
Medlem · Gävleborg · 8 020 inlägg 18 jan 2012 19:0218 jan 2012 19:02 #7
Ja, nog får jag allt tycka att lärlingen inte kan debiteras fullt pris. Visst, lärlingen kan vara hyfsat självgående, men det är aldrig samma sak som en "fullärd" elektriker!
Sedan kan det även hända struntsaker, d.v.s. lärlingen går i de små fällorna som alla har gjort vilket gör jobbet mer omständigt och kan ta lite längre tid. Då ska inte kunden behöva betala för det när de kunnat fått en elektriker som gjort allt bättre och snabbare.
//Patrik -
18 jan 2012 19:07 #8
Förtydligande
Jag var överens med den elektriker jag talade med. Jag fick uppfattningen att det var han som skulle genomföra jobbet. Det var först i efterhand jag fick reda på att en lälrling varit med och jobbat samt debiterat fullpris. Jag tycker det är märkligt. En juristfirma skulle aldrig debitera lika mycket för en jurist som för en advokat (försök till jämförelse). Är det någon som vet om t.ex elektrikerförbundet har några riktlinjer.
FYI har jag inget emot att använda en lärling men jag vill inte omedvetet betala för hanns utbildning.
Vill även poängtera att jobbet blivit mycket dyrare än väntat och en hel del fel längs vägen. Inte jätte nöjd...Redigerat 18 jan 2012 19:12 -
18 jan 2012 21:35 #9
berodde felen på lärlingen?
Jag skulle rent spontant hellre lasta kollegan som inte hade mer koll på sin lärling om det är denne som åstadkommit dessa och är det kollegans fel så är ju det ännu mer illa.
Det är lite problematiskt med lärlingar och löpande jobb, å ena sidan jobbar de för lärlingslön pga firman behöver ett större ekonomiskt utrymme att kompensera eventuella backjobb med och å andra sidan är du ju inte ensam om att vara ovillig till att betala fullt pris för folk under utbildning.
Att det drar iväg beror oftast på att två montörer aldrig är lika kostnadseffektiva som en pga en rad anledningar
Det är ju alltid upp till arbetsgivaren att göra en bedömning över vilka folk de skickar, lärlingen kan ju vara på sin första vecka men även sin sista och då kanske till och med hunnit ikapp en del av sina fullbetalda kollegor i både effektivitet och kvalitet... -
20 jan 2012 10:26 #10
Om jag tolkar Tobbeluli rätt har han avtalat med en elektriker att han ska komma ut och jobba per timme. När fakturan kommer visar det sig att elektrikern inte åkte ut själv utan också tog med sig en lärling. Vi har ingen aning om lärlingen bara gick bredvid för att se och lära eller om han också bidrog till jobbet. I princip kanske slutsumman blivit den dubbla för Tobbeluli?
-
20 jan 2012 15:15 #11
skulle det ligga på den nivån är han ju inte äns lärling utan möjligtvis en överbetald praoelev
-
Medlem · Gävleborg · 8 020 inlägg 20 jan 2012 17:3820 jan 2012 17:38 #12
Ja, självklart jobbar ju en lärling, men det brukar ta lite längre tid och så kanske det bli något fel så att de får göra om.
//Patrik -
-
Medlem · Gävleborg · 8 020 inlägg 20 jan 2012 20:09
-
Grundstött · Halland · 28 351 inlägg 21 jan 2012 00:0321 jan 2012 00:03 #15
Jag fick nyligen ett litet installationsjobb gjort.
En elektriker + en lärling.
De debiterade 480 kr resp. 280 kr per timme + MOMS.
Ger väl ett bra exempel på relationen mellan hantverkare och lärling.
Men jag tycker ju att 480 x 1,25 = 600 kr per timme för en elektriker är väl mycket :@
Vad säger ni andra?