Byggahus.se

Ersättning för avstängt vatten?

1. B
    Bannad · Stockholm · 3 061 inlägg

Byggdjuret

Bannad
    Jag försökte visa på omöjligheten att få alla nöjda.
    Med tanke på att vattenavstängning kan drabba många om det är illa. Så kan det bli många presenter att köpa. Sen kommer till det stör mest, bilningen, det blir ännu fler presenter

• Laddar…
  2. Herr hatt
    Medlem · Göteborg · 123 inlägg

Herr hatt

Medlem
    Finns det ingen föreningslokal i eran brf som du kan låna när ni har digitala möten? Eller gå till grannen och säg att mellan dessa tider sitter vi i möten kanse kan dom planera de mest störande momenten lite.

När det gälker ersättning tycker jag man får stå ut med en hel del. Är inte grannens fel att ni jobbar hemmifrån. Annars är väll rimlig ersättning ett 1/3 dag minskning av avgiften för de 8 timmar ni inte kunnat utnytja lägengeten fullt ut pga vatten och oväsen
    Och om du inte redan har några kanse du får låna ett par hörselskydd av snickarna

Samt eventuellt andra påvisbara extra kostnader relaterade till ditt jobb som du kan visa att du drabbas av. Där räknar jag inte in mat eller andra kostnader du normalt har om sitter på ditt vanliga kontor

3. T
    Medlem · Stockholm · 695 inlägg

Taxture

Medlem
    Vad skulle TS göra om kommunen stänger av vattnet för underhåll?
    Begära avdrag på skatten?

4. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 069 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    -Mamma!!!:D

• Laddar…
  5. B

Byggdjuret

Bannad
    Jag hoppas du är ironisk
    Vatten kan man jobba utan.
    När de gräver ute på gatan, kan jag få ersättning då med?

• Laddar…
  6. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 069 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Hur skall det lösas rent praktiskt, när styrelsen säger: -"E du go eller"! När TS vill att hans grannar skall subventionera hans nya arbetsplats?

Staffan

7. P
    Medlem · 3 inlägg

Ppet

Medlem
    • Laddar…
  8. Herr hatt
    Medlem · Göteborg · 123 inlägg

Herr hatt

Medlem
    Nu tycker jag man får stå ut med ganska mycket och dit hör grannars renoveringar och tillfälliga vatten och elavbrott Men om nu störningarna visar sig vara så omfattande att man inte kan använda lägenheten normalt under en längre tid så tycker jag man kan diskutera frågan om ersättning. Den får naturligtvis den som orsakar störningen stå för inte dom övriga grannarna.
    Man får ju faktiskt ersättning vid längre el eller vattenavbrott från leverantören

Föreningslokalen var bara ett förslag så att ts kan ha sina möten om det nu väsnas för mycket och det inte går att vara på jobbet. Kostar det något får ts givetvis stå för det själv eller be sin arbetsgivare fixa en annan lämplig plats om det inte går att vara på det vanliga kontoret

9. B

Byggdjuret

Bannad
    Vem avgör när det inte går att använda sin lgh normalt? Vem avgör vad som är störande? Ska då stackars grannen ersätta alla som bor i huset?
    Störningarna som grannen gör är under några timmar under dagtid. Vatten var några timmar mitt på dagen. Sånt får man stå ut med. De allra flesta jobbar mitt på dagen.
    Det är många fler som störs om man gör allt på kvällen.
    Dagtid är bästa tiden. Något man måste acceptera. Man kan inte kräva ersättning hela tiden

10. Nissens
    Medlem · 2 603 inlägg

Nissens

Medlem
    Blir man förvarnad så är det inte ens ett problem. Jag råkade ut för det i somras, kommunen bytte vattenledningarna i marken.

Jag köpte några dunkar för några tior, hade en hink sedan tidigare. Fyllde dunkarna, hinken och badkaret med vatten innan vattnet stängdes av.(har man inget badkar kan man ju använda ett par hinkar till)

Sedan hade jag vatten till toa och alla andra behov den dagen. Jag skrev inte en enda rad i några forum eller sociala media om det, för jag upplevde det aldrig som ett problem...

Redigerat 3 apr 07:03
  11. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 439 inlägg

Stego1

Husägare
    Det är långt ifrån alla gånger man blir förvarnad. Det har hänt att vatten och el försvunnit i flera dagar utan förvarning. Ska man då ha några 200 liters fat eller en pall med dunkar stående hemma ifall att? Man bör skyndsamt bege sig till Biltema eller Jula och köpa ett billigt elverk också? Alla har inte möjligheten att att lagra vatten pga ytbrist. De som bor i lägenhet kan ju knappast lagra mer vatten än till ett par tre skitningar. Fast det beror ju på hur många som finns i hushållet. Tjoooo

12. B

Byggdjuret

Bannad
    Har man inget vatten så slipper man spola. Torrdass i porslin imomhus vilken lyx.
    Men om man stänger vattnet utan info så gör man. Det Naturligtvis bara för att j_____las. Inte för att något har hänt

• Laddar…
  13. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 376 inlägg

HEM2121

Medlem
    Vad ska du ha ersättning för? Sveda och värk? Det bästa är väl att prata med grannen och höra med dem vilka tider de tänker stänger av vattnet. Bunkra upp med vattendunkar. Att du arbetar hemifrån kan ju inte grannen ta hänsyn till, det är en bostad som du hyr och inte ett kontor. Nästa gång kan det vara du som renoverar och/eller måste stänga av vattnet. Då skulle du förmodligen tycka att grannen är jobbig om de skulle begära ersättning när du renoverar.

14. Nissens
    Medlem · 2 603 inlägg

Nissens

Medlem
    De flesta lägenheter har badkar, ett badkar räcker nog för många spolningar på dass.
    Och jag har aldrig sett en lägenhet som är så liten att en hink och ett par 5 litersdunkar inte får plats...
    Kommunen varslar alltid i god tid för planerat avbrott. Är olyckan framme så kör de ut med tankbilar man kan hämta vatten vid.
    Elen är väl aldrig borta veckovis, skulle den ändå vara det så får man numera rejäl ersättning från elbolagen, den räcker nog till ett litet elverk om det kniper.
    Hur tror du villaägare med egen brunn klarar sig om det strular? De löser det helt enkelt. :)
    Den här tråden handlar om att TS i förväg fått veta att vattnet kommer att vara avstängt en dag.

• Laddar…
  15. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 881 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Är du säker på det? Jag är nämligen tveksam om det verkligen stämmer numera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.