24 171 läst · 141 svar
24k läst
141 svar
Ersättning för avstängt vatten?
Ljuddämpande vid bilande i betong?
Finns två sätt att dämpa på här.
1, Göra verktyget tystare.
Det handlar då enbart om själva motorn för själva bilandet kan ej bli tystare för det skulle bara göra att det tar längre tid istället samtidigt som det inte skulle bli nån stor skilland i ljudet.
Dämpa motorn handlar ju då om att den låter mindre och finns då 3-4 typer av motor här.
El, den är redan så tyst så är 100% onödigt då bilandet är många gånger högre ändå.
Luft, låter lite mer än el men det som blir lidande om man gör den tystare är luftflödet vilket leder till mindre effekt vilket leder till tar längre tid, så ganska meningslöst.
Bensin/Diesel, låter kanske mer än luft men anävnmds ju inte i lgh så ovidkommande i denna fråga.
Hydralisk, är nog tystas av alla beroende på var hydraulpumen finns, men samtidgt troligen extremt ovanliga och inget man använder i lgh.
Så med andra ord inget som kommer göra nån nytta under denna punkt.
2, Dämpa rummet/lgh.
Kan ju givetvis göras problemet är ju att även om man skulle fylla hela den lgh som det bilas i med "dämpmaterial" så skulle man ej höra någon som helst skillnad i andra lägenheter.
Dämpar/fyller man dom andra lägenheterna så skulle det troligen göra en liten skillnad, finns dock två problem här.
Man skulle ju inte kunna vara i den lgh man fyllt med "dämpmaterial" och dämpningen av ljudet skulle troligen vara så att man märker av den men inte mer.
Så med andra ord inget som kommer göra nån nytta under denna punkt heller.
Dvs bilande i betong handlar ju om att man ska spräcka betongen vilket det krävs en viss kraft att göra och den kraften kan tillföras med slag heller med pressande.
Samt att betong/cement är flyttar ljud väldigt effektivt, tex om du sitter i en lgh och hör bilande uppe till höger så kan det mycket väl vara att dom bilar nere till vänster i stället då ljud flyttas lätt i betong.
Slag så kan det göras med betydligt mindre och framförallt extremt mycket lättare maskiner.
Pressa sönder betongen skulle kräva stora maskiner som är oerhört tunga vilka skulle vara omöjliga att få in i en lägenhet, det skulle dock var tystare.
Planera bättre är dock nåt som skulle vara genomförbart, dock med ökad kostnad/tid som följd.
När det bilades badrumsgolv här i hela huset (även i lgh långt ifrån min) inför stambyte så fick jag vrida upp volym till åt helvet för höga nivåer för att ens kunna höra vad det var för låt jag spelade.
Så med andra ord så användes dom inte många sekunder utan fick sitta med riktiga hörselskydd plus proppar för att ens kunna var i lgh.
Finns två sätt att dämpa på här.
1, Göra verktyget tystare.
Det handlar då enbart om själva motorn för själva bilandet kan ej bli tystare för det skulle bara göra att det tar längre tid istället samtidigt som det inte skulle bli nån stor skilland i ljudet.
Dämpa motorn handlar ju då om att den låter mindre och finns då 3-4 typer av motor här.
El, den är redan så tyst så är 100% onödigt då bilandet är många gånger högre ändå.
Luft, låter lite mer än el men det som blir lidande om man gör den tystare är luftflödet vilket leder till mindre effekt vilket leder till tar längre tid, så ganska meningslöst.
Bensin/Diesel, låter kanske mer än luft men anävnmds ju inte i lgh så ovidkommande i denna fråga.
Hydralisk, är nog tystas av alla beroende på var hydraulpumen finns, men samtidgt troligen extremt ovanliga och inget man använder i lgh.
Så med andra ord inget som kommer göra nån nytta under denna punkt.
2, Dämpa rummet/lgh.
Kan ju givetvis göras problemet är ju att även om man skulle fylla hela den lgh som det bilas i med "dämpmaterial" så skulle man ej höra någon som helst skillnad i andra lägenheter.
Dämpar/fyller man dom andra lägenheterna så skulle det troligen göra en liten skillnad, finns dock två problem här.
Man skulle ju inte kunna vara i den lgh man fyllt med "dämpmaterial" och dämpningen av ljudet skulle troligen vara så att man märker av den men inte mer.
Så med andra ord inget som kommer göra nån nytta under denna punkt heller.
Dvs bilande i betong handlar ju om att man ska spräcka betongen vilket det krävs en viss kraft att göra och den kraften kan tillföras med slag heller med pressande.
Samt att betong/cement är flyttar ljud väldigt effektivt, tex om du sitter i en lgh och hör bilande uppe till höger så kan det mycket väl vara att dom bilar nere till vänster i stället då ljud flyttas lätt i betong.
Slag så kan det göras med betydligt mindre och framförallt extremt mycket lättare maskiner.
Pressa sönder betongen skulle kräva stora maskiner som är oerhört tunga vilka skulle vara omöjliga att få in i en lägenhet, det skulle dock var tystare.
Planera bättre är dock nåt som skulle vara genomförbart, dock med ökad kostnad/tid som följd.
Njae har själv ett par bra hörlurar men för bilande i betong gör dom i stort sett ingenting.[SKPG]Zamora skrev:
När det bilades badrumsgolv här i hela huset (även i lgh långt ifrån min) inför stambyte så fick jag vrida upp volym till åt helvet för höga nivåer för att ens kunna höra vad det var för låt jag spelade.
Så med andra ord så användes dom inte många sekunder utan fick sitta med riktiga hörselskydd plus proppar för att ens kunna var i lgh.
Jag hade en vattenläcka som drabbade hela kvarteret som tog nästan fyra dagar att åtgärda. Jag och grannskapet fick hämta vatten utanför från en tankbil. En dag som dessutom är planerad känns som en baggis i jämförelse. Dessutom är dunkar någonting bra att hemma oavsett man bor i lägenhet eller villa. Det gäller att bli arg på rätt saker.
Dum fråga, men har inte varje lägenhet avstängningsventil för inkommande vatten?R radioshack skrev:Min granne håller på och renoverar sitt badrum, igen. Nu ska de stänga av vattnet en hel dag. Vi är två som arbetar hemifrån pga corona här och vi är inte roade. Det är ju en sak om det är avstängt i två timmar, då kan man gå på toaletten innan de stänger och hälla upp en kanna vatten i kylskåpet, men under en hel dag så behöver man ju gå på toaletten ett par gånger, laga 1-2 måltider osv.
Kan man begära ersättning för detta?
Och mer allmänt, kan man begära ersättning för störningar. Vi sitter båda, som många andra i olika videomöten, hela dagarna, och då håller grannen på att bila i badrummet så att det emellanåt är omöjligt att delta i mötena och resten av tiden bara är väldigt störande.
Boende har stora rättigheter att renovera en bostadsrätt man äger, se till exempel vad Lawline skriver nedan ( ibland kan svaren där vara tveksamma , men detta svar är resonerande.
https://lawline.se/answers/storande-buller-bostadsratt
Föreningarna ställer ofta upp regler om att man bör informera om störningar i förhand, att det bara bör ske under vissa tider och begränsas så långt det går. En möjlighet om man är störd är att gå till föreningen och föreslå sådana ordningsregler. Men föreningen har inte möjlighet att stoppa renoveringar eller att kräva att de som renoverar ersätter de som utsätts för problem.
https://lawline.se/answers/storande-buller-bostadsratt
Föreningarna ställer ofta upp regler om att man bör informera om störningar i förhand, att det bara bör ske under vissa tider och begränsas så långt det går. En möjlighet om man är störd är att gå till föreningen och föreslå sådana ordningsregler. Men föreningen har inte möjlighet att stoppa renoveringar eller att kräva att de som renoverar ersätter de som utsätts för problem.
Mitt förslag, som flera varit inne på, är att om möjligt börja renoveringen med att montera "lokala avstängningsventiler" för den aktuella lägenheten. Dels för att minimera tiden för vattenavstängningen men framförallt av egenintresse hos den som renoverar. När denne i framtiden vill byta en blandare, krankägla eller vad som nu kan bli aktuellt, är det guld värt att själv kunna strypa sin lägenhet utan att behöva blanda in fastighetsskötare eller störa grannar. Inte omöjligt att grannen håller med om du presenterar det på rätt sätt.
I mina ögon skulle jag nästan säga att sådan avstängningskranar ("balofixer") är (något/marginellt förvisso) värdehöjande för en lägenhet.
I mina ögon skulle jag nästan säga att sådan avstängningskranar ("balofixer") är (något/marginellt förvisso) värdehöjande för en lägenhet.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Det ingår i varje medborgares ”skyldighet”... klara sig själv i minst 72h...R radioshack skrev:
https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf
https://www.krisinformation.se/faqer/fragor-om-kris-och-krig
Men gör det då? Gå och köp tre hinkar, be grannen swisha 60 spänn och släng de sen (i plaståtervinningen)R radioshack skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Man borde kunna få ersättning för grannar som bara klaga

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 015 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 015 inlägg
Tyvärr så får man tåla störningar när man bor i lägenhet.
Vad bekommer att du har ditt kontor hemma kan väl knappast din granne rå för, tycker du ska hyra in dig någon stans i en riktig lokal som är avsedd för att vara kontor.
Eller så flyttar du till villa och kan där inreda eget kontor som inte störs av grannar.
För övrigt så 1000kr/h var det bland sniknaste jag hört, inse att din lägenhet inte är ett kontor.
Vad bekommer att du har ditt kontor hemma kan väl knappast din granne rå för, tycker du ska hyra in dig någon stans i en riktig lokal som är avsedd för att vara kontor.
Eller så flyttar du till villa och kan där inreda eget kontor som inte störs av grannar.
För övrigt så 1000kr/h var det bland sniknaste jag hört, inse att din lägenhet inte är ett kontor.
Mja vad jag kan se är 72 timmar en rekommendation. Det kan vara ännu längre i värsta fall. Men att tro att man i en stor kris får hjälp av myndigheterna verkar mer och mer som en utopi. Det räcker väl bara att titta på hanteringen av covid. En värre hönsgård får man leta efter. Ingen som helst koordinering och styrning. Regionerna virrar hit och dit och regeringen gömmer sig bakom totalt odugliga FHM med nötet Tegnell i spetsen. Det känns tryggt om det skulle bränna till ordentligt.sir_daniel skrev: