Byggahus.se

Ersätter sågspån med glasull i mellanbjälklag mellan KV/BV. Plastfolie eller inte?

1. Martin_B
    Bannad · Nivå 15
    Har tidigare haft sågspån på asfaltluktande vindpapp i ett mellanbjälklag mellan källare och bottenvåning, vilket jag har plockat bort. Allt det låg på ett trossbotten/blindbotten (varför vet jag ej, då det ju är källare/souterrängvåning under huset).

Det har sett ut som följande, uppifrån och ner:
    Bottenvåning
    -----------------
    Plastgolv
    Masonit spikat på plankgolvet
    28mm spontad plankgolv
    Sågspån
    Någon sorts svart vindpapp-aktigt som luktade starkt, typ asfalt
    22-28 mm brädor som trossbotten/blindbotten
    ca. 45 mm luft
    Gles
    Gips
    -----------------
    Källare/Souterrängvåning

Tänkte nu fylla igen på två olika sätt i de olika rummen.

I köket:

Bottenvåning
    -----------------
    Plastgolv
    22mm golvspånskiva
    95mm glasull
    11 mm OSB som trossbotten/blindbotten
    45mm glasull
    Gles
    Gips
    -----------------
    Källare/Souterrängvåning

Dvs. inget ångspärr/fuktspärr/diffspärr, och ersätter dessutom 45mm luft med 45mm glasull som syns i listan ovan.

I övriga rum tänkte jag följande:

Bottenvåning
    -----------------
    22 massivt trägolv
    Sågspån (återfyller med det gamla som fanns där innan)
    Vindduk för att sågspånet skall bli kvar och inte leta sig igenom lagren
    11 mm OSB som trossbotten/blindbotten
    45mm glasull
    Gles
    Gips
    -----------------
    Källare/Souterrängvåning

Dvs. inget ångspärr/fuktspärr/diffspärr, och ersätter dessutom 45mm luft med 45mm glasull som syns i listan ovan.

Är detta en bra eller dålig idé?
    Källaren/souterrängvåningen används som en vanlig våning och är därmed även uppvärmt under vintern.
    Blir svaren olika på om mina planer är bra eller dåliga, ifall man skulle låta källaren/souterrängvåningen vara ouppvärmd även vintertid?

Svårt att veta vad som är korrekt på gamla 20-talshus. Och jo, jag vet att cellulosaisolering hade varit det bästa, men jag har varken tid eller råd att jaga efter det just nu. Vill bara få igen bjälklaget snarast möjligt. Men visst, om mina metoder är förödande för huskonstruktionen så får jag ju så klart tänka om.

2. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Det borde inte vara svårare att få tag på cellulosaisolering än glasull och det är bättre att behålla samma sorts material som redan finns i huset. Har det funkat i snart 100 år är det väl dumt att chansa? 😊

Vi har bara fyllt på med sågspån i våra golv och bara att göra det gjorde stor skillnad.

3. Martin_B
    Bannad · Nivå 15
    Det beror ju så klart på var man bor och här finns inga ställen som har cellulosaisolering hemma (beställningsvara). Jag vill dessutom ha det i skivor.
    Sen är det så klart även priset som tar emot. Det är ju så vansinnigt mycket dyrare.

Nu har jag ju iofs cellulosaisolering hemma som man skall ha maskin till att fördela och spruta ut, men jag har ingen maskin till det.

Mineralull är ju så otroligt smidigt när man köper i skivor och billigt är det också.

Men, återigen. Om mitt förslag är dåligt för huset så får jag ju göra annorlunda.

4. Sophie
    Medlem Nivå 11
    Har du lösull hemma kan man med vissa kratta ut den och behöver då ingen maskin.

Det finns alternativ i skivform men det är sant att de ofta är mycket dyrare. Kutterspån eller sågspån är dörrmot inte så dyrt. 😊

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Svar A: Ingen plastfolie behövs mellan de olika våningarna.

Svar B: Typ av isolering spelar ingen roll. För ljuddämpning gäller nog att tyngre = bättre.

• Laddar…
  6. Martin_B
    Bannad · Nivå 15
    Den "lösullen" jag har hemma är hårt komprimerade i balar. Köpte det av en annan som fick över en massa balar efter en renovering. Han sa att man måste ha en maskin till den som har en kniv som snurrar och som hackar upp det, typ. Jag frågade om man kunde fördela för hand, men han sa att han hade provat och att det ej gick. Måste göras med maskin tyvärr.

Ja kutterspån/sågspån hade ju varit hyfsat billigt. Jag skulle kunna lämna tillbaka en del av isoleringen och köra på sågspån istället för 95 isoleringen, den som kommer ligga ovanpå trossbotten. Och sedan låta 45-an glasull ligga kvar under trossbotten.

Anledningen till att jag har kvar trossbotten, eller t.o.m ersatte med OSB för enkelhets skull, är för att på så sätt få två "kammare", vilket torde dämpa ljudet ytterligare lite. Plus, att OSB'n i sig är tyngre och dämpar bättre än bara mineralull.

7. Martin_B
    Bannad · Nivå 15
    Gott! Men då kan jag ju köra på vilket som, dvs. låta 95-glasull vara kvar som planerat i köket, under plastgolvet.
    Så kan jag hälla tillbaka sågspånet i övriga rum där jag skall ha massiv 2-stavparkett, så hjälper ju sågspånet till att buffra fukt så slipper parkettbrädorna krympa/svälla så vansinnigt våldsamt.
    Sågspånet borde ju jämna ut krympning/svällning en aning så den mekanismen går lite trögare.
    Och under spånet kommer då OSB ligga, och under den en 45-glasullskiva direkt mot glesen/gipset i källarvåningen.

8. Martin_B
    Bannad · Nivå 15
    KnockOnWood, känner du till hur det skall vara ovanför badrum med dusch samt bastu? Dvs i de lägen det finns badrum med dusch samt bastu i källarvåning. Hur kan man göra med bjälklaget ovanför? Plast eller inte, mineralull eller inte?

Jag vet ej hur det ser ut i den delen av bjälklaget än, för jag har ej öppnat upp det. Men om det ej finns plast där redan direkt ovanför gipset/glesen, så blir det ju så klart knepigt, för det går inte få dit plast uppifrån utan att plocka bort hela innertaket i källaren.