Byggahus.se
Funderar på att lägga in elektrisk golvvärme i ett rum som idag värms med vattenburet element och funderar på hur man gör med anslutningarna i golvet om man helt vill ta bort elementet? Kan/får man plugga dessa anslutningar under det nya flytspacklade golvet? (Givetvis skall en rörmokare lejas in men är än så länge i planeringsstadiet)

• Väggmonterat vattenburet radiator-element med synliga röranslutningar i ett ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ettrörssystem måste det sitta en bypass mellan rören. Värmerör får skarvas dolt vad jag vet så det går bra att göra det i bjälklaget.

J Josth skrev:
Är det ettrörssystem måste det sitta en bypass mellan rören. Värmerör får skarvas dolt vad jag vet så det går bra att göra det i bjälklaget.
Då låter det som jag kan gå vidare med min plan att få bort elementet och uppstickande rör helt :)
Tror det skall vara tvårörssystem (byggår 1991)

E Earplugged skrev:
Då låter det som jag kan gå vidare med min plan att få bort elementet och uppstickande rör helt :)
Tror det skall vara tvårörssystem (byggår 1991)
Det kan vara ett-rörs system. Titta på ventilkopplet bakom radiatorn. Finns det en röd eller blå tejp runt röret upp till termostatventilen, alternativt en liten röd eller blå plastplugg vid röranslutningarna i nederkant på radiatorn?

Röd är ett-rörs, Blå är två-rörs.

L lordi skrev:
Det kan vara ett-rörs system. Titta på ventilkopplet bakom radiatorn. Finns det en röd eller blå tejp runt röret upp till termostatventilen, alternativt en liten röd eller blå plastplugg vid röranslutningarna i nederkant på radiatorn?

Röd är ett-rörs, Blå är två-rörs.
Blå plugg hittad! :)

• Blå plastplugg i änden av en radiatoranslutning mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.