Jag byter bänkskivor i köket och ska ersätta befintligt kakel. Jag har insett att rivningen av kaklet i köket förstör gipset så pass mycket redan nu att jag lika gärna kan göra som alla föreslår i olika inlägg och såga bort gipset med kaklet på. (Det som fortfarande är kvar på väggen, ca 1/3)
Frågan är då, var ska jag ta snitten. Ända upp mot överskåpen upptill och ända ner till underskåpsstommarna undertill? Eller ska man lämna lite för att inte få en gipsskarv vid eller under bänkskive-nivå? Samma åt sidorna, ska jag ta snittet ända ut mot högskåpen åt båda hållen?
Den översta raden kakel gick lätt att få bort, så jag har marginal att ta till uppåt. Däremot rad 2 och 3 har förstört rätt mycket av gipset.
Tar jag snitten mot skåpen ända ut till kant blir det ju enkelt att måtta en ny skiva, men hur tätar man då skarvarna mellan nya och gamla gipset? Om nu dessa ens spelar roll? Går ju inte att spackla en sån passning. Väggen är i 90° vinkel. Långsidan är dubbelgips, kortsidan enkelgips.
Tacksam för lite snabba åsikter så jag kommer vidare.
Frågan är då, var ska jag ta snitten. Ända upp mot överskåpen upptill och ända ner till underskåpsstommarna undertill? Eller ska man lämna lite för att inte få en gipsskarv vid eller under bänkskive-nivå? Samma åt sidorna, ska jag ta snittet ända ut mot högskåpen åt båda hållen?
Den översta raden kakel gick lätt att få bort, så jag har marginal att ta till uppåt. Däremot rad 2 och 3 har förstört rätt mycket av gipset.
Tar jag snitten mot skåpen ända ut till kant blir det ju enkelt att måtta en ny skiva, men hur tätar man då skarvarna mellan nya och gamla gipset? Om nu dessa ens spelar roll? Går ju inte att spackla en sån passning. Väggen är i 90° vinkel. Långsidan är dubbelgips, kortsidan enkelgips.
Tacksam för lite snabba åsikter så jag kommer vidare.
Om du ska kakla igen så behövs väl ingen gipsskarv spacklas? De fixar man väl med fixet till kaklet
Fixet kommer ju möjligen inte att täcka om jag tar snittet precis mot överskåp (uppåt), bänkskiva (nedåt) samt högskåp (vänster). Då hamnar ju nya skarven precis i utkanten av där jag ska sätta nytt kakel. Så jag borde försöka få snitten bakom nya kaklet så fixet "tätar" igen skarven som blir. Ska fixa bilder.I Interista88 skrev:
Här är bilder på spektaklet jag behöver svar på Upptill har det suttit en kakel list hela vägen.
Sätt nytt kakel hela vägen upp så är ju problemen lösta
Jag vill kapa bort allt gammalt gips där kakel sitter/har suttit och ersätta med en ny skiva. Frågan är vart jag ska kapa bort det gamla gipset. Dikt mot bänkskiva, överskåp och högskåp, eller bör jag lämna några centimeter upp så alla skarvar hamnar under fixen? Ska kakla nytt efter och montera nya bänkskivor som bygger 15mm högre än dom som sitter nu.
Det är ju lättare att köra med en fein och ha stöd mot skåp och bänkskiva, men vet inte om det är smart att ha skarven där, då fixet av nya kaklet inte kommer täcka där och jag lär inte komma åt att spackla vettigt där heller.
Det är ju lättare att köra med en fein och ha stöd mot skåp och bänkskiva, men vet inte om det är smart att ha skarven där, då fixet av nya kaklet inte kommer täcka där och jag lär inte komma åt att spackla vettigt där heller.