Hej,
Med huset som vi flyttade in i för ett år sedan ingick ett minimalistiskt NEXA-system för att tända/släcka en av pollarna vid vår infart vid skymning (mottagare i en kopplingsdosa + trådlöst skymningsrelä). Nu vill jag ersätta detta med ett trådbundet skymningsrelä.
Nuvarande koppling ser ut så här (svart grov kabel i nedre delen av bilden går ut till pollaren)
Är det korrekt utfört att skyddshöljet från markkabeln ska sättas in i jorden också?
Enligt anvisning för skymningsrelä (STEiNEL NightMatic 3000 Vario) skall det kopplas så här
vilket resulterat i att jag tänker mig dra sladdarna enligt följande
Dvs jord skarvas i kopplingsdosan direkt mellan kabeln från väggen och pollaren, fas och nolla ska ut till skymningsrelät och sedan tillbaka.
Ser detta rätt ut?
Pollaren är avsäkrad med 10 A, så jag tänker mig att köra med EKLK 4g1,5 (som då ska gå från kopplingsbox och ut längs fasad till skymningsrelä) - men verkar inte vara så "lättillgängligt" (dvs köpa på Jula/Bauhaus/Clas Ohlson). Känns onödigt att köra på 5g1,5 och låta jorden i ligga oanvänd tänker jag .. men samtidigt har jag svårt att hitta en 4g1,5 utan grön-gul kabel i sig. Tips på korrekt kabel för att köra 2 fas och 2 nolla?
Tack på förhand!
Med huset som vi flyttade in i för ett år sedan ingick ett minimalistiskt NEXA-system för att tända/släcka en av pollarna vid vår infart vid skymning (mottagare i en kopplingsdosa + trådlöst skymningsrelä). Nu vill jag ersätta detta med ett trådbundet skymningsrelä.
Nuvarande koppling ser ut så här (svart grov kabel i nedre delen av bilden går ut till pollaren)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det korrekt utfört att skyddshöljet från markkabeln ska sättas in i jorden också?
Enligt anvisning för skymningsrelä (STEiNEL NightMatic 3000 Vario) skall det kopplas så här
Logga in
Skapa konto
vilket resulterat i att jag tänker mig dra sladdarna enligt följande
Logga in
Skapa konto
Dvs jord skarvas i kopplingsdosan direkt mellan kabeln från väggen och pollaren, fas och nolla ska ut till skymningsrelät och sedan tillbaka.
Ser detta rätt ut?
Pollaren är avsäkrad med 10 A, så jag tänker mig att köra med EKLK 4g1,5 (som då ska gå från kopplingsbox och ut längs fasad till skymningsrelä) - men verkar inte vara så "lättillgängligt" (dvs köpa på Jula/Bauhaus/Clas Ohlson). Känns onödigt att köra på 5g1,5 och låta jorden i ligga oanvänd tänker jag .. men samtidigt har jag svårt att hitta en 4g1,5 utan grön-gul kabel i sig. Tips på korrekt kabel för att köra 2 fas och 2 nolla?
Tack på förhand!
Du tänker nästan rätt, nollan behöver inte gå tillbaka från skymningsreläet utan kan kopplas direkt i kopplingsdosan med t.ex. Wago. Däremot är det rejält felkopplat i kabeln till pollaren. Den svarta kabeln är av typ EKKJ, så kopparflätan runt kabeln (egentligen den koncentriska ledaren) är det man använder som skyddsjord. Den som har installerat detta har inte förstått, eller har gravt misslyckats med att skala kabeln, och därför använt brun ledare som skyddsjord.
Du bör när du kopplar om skala EKKJn ytterligare 5-10 cm för att få fram den koncentriska ledaren. Den tvinnas och märks med gulgrön slang eller tejp. Denna används sedan som skyddsjord till pollaren. Fas och nolla spelar inte så stor roll vilka du använder till vad men med dina
EKLK, eller hellre då EXLQ, 4G1,5 finns hos Bauhaus. Annars kan du alltid använda 5G1,5 och lämna två ledare oanslutna, inget konstigt i det.
Du bör när du kopplar om skala EKKJn ytterligare 5-10 cm för att få fram den koncentriska ledaren. Den tvinnas och märks med gulgrön slang eller tejp. Denna används sedan som skyddsjord till pollaren. Fas och nolla spelar inte så stor roll vilka du använder till vad men med dina
EKLK, eller hellre då EXLQ, 4G1,5 finns hos Bauhaus. Annars kan du alltid använda 5G1,5 och lämna två ledare oanslutna, inget konstigt i det.
Nej. Kabeln är en EKKJ och det är inte någon "mantel" utan den koncentriska ledaren som ska användas som skyddsjord. Att använda brun som skyddsjord här talar för att den som kopplade inte vet vad den gjorde.E etompau skrev:
Däremot är det egentligen inte akut farligt utan bara allmänt förvirrande.
Då känns det ju som att jag bör kika på hur EKKJn är inkopplad i pollaren också, om det nu inte ser korrekt ut på denna sidan. Ska även dubbelkolla så att nollan i väggen faktiskt är blå och fasen är svart...tommib skrev:Du tänker nästan rätt, nollan behöver inte gå tillbaka från skymningsreläet utan kan kopplas direkt i kopplingsdosan med t.ex. Wago. Däremot är det rejält felkopplat i kabeln till pollaren. Den svarta kabeln är av typ EKKJ, så kopparflätan runt kabeln (egentligen den koncentriska ledaren) är det man använder som skyddsjord. Den som har installerat detta har inte förstått, eller har gravt misslyckats med att skala kabeln, och därför använt brun ledare som skyddsjord.
Du menar alltså att i kopplingsdosan kan jag dra jord + nolla direkt mot nolla och jord i EKKJ - men att jag även drar en nolla till skymningsrelät? Alltså den blå kabeln som kommer från väggen förgrenas till att både gå till N (blå) till skymningsrelä samt kopplas ihop med grå i EKKJ?
Och om jag då kör med 4G1,5 så kommer en ledare (grön-gul) lämnas oanvänd?
En utmärkt idé att kolla hur pollaren är kopplad ja. Det är trist att lägga ut 230V på ett metallchassi. Kolla även om det finns några kopplingar på vägen.
Ja, om nu blå är nolla från väggen och i EKKJn så kopplar du så. Att ta nollan via skymningsreläet fyller inget syfte, det är en ren överkoppling och används när man går in med en kabel och ut med en annan till armaturerna.
Korrekt, gulgrön lämnas oanvänd. Använd aldrig gulgrön till något annat än skyddsjord. Det är i just detta läge som det är frestande att använda den som tändtråd eftersom den inte behövs som skyddsjord, det hedrar dig att du inte ens funderade på det.
Som kuriosa kan nämnas att det finns kablar utan gulgrön. De heter då t.ex. 3X1,5 istället för 3G1,5. I beteckningen markerar G helt enkelt förekomst av gulgrön part.
Ja, om nu blå är nolla från väggen och i EKKJn så kopplar du så. Att ta nollan via skymningsreläet fyller inget syfte, det är en ren överkoppling och används när man går in med en kabel och ut med en annan till armaturerna.
Korrekt, gulgrön lämnas oanvänd. Använd aldrig gulgrön till något annat än skyddsjord. Det är i just detta läge som det är frestande att använda den som tändtråd eftersom den inte behövs som skyddsjord, det hedrar dig att du inte ens funderade på det.
Som kuriosa kan nämnas att det finns kablar utan gulgrön. De heter då t.ex. 3X1,5 istället för 3G1,5. I beteckningen markerar G helt enkelt förekomst av gulgrön part.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 897 inlägg
Tack så mycket, då känner jag mig på det klara med allttommib skrev:En utmärkt idé att kolla hur pollaren är kopplad ja. Det är trist att lägga ut 230V på ett metallchassi. Kolla även om det finns några kopplingar på vägen.
Försökte hitta 3X1,5 men verkar inte så vanligt? Får nog bli en 4G1,5 och låta grön-gul vara (kopplar in i kopplingsdosan bara).
Några skarvar för kabeln i marken blir svårt att kontrollera (ligger under marksten) men det är inget mer kabeln förser med ström så vore konstigt. Däremot kanske kabeln inte ligger i ett markrör (det syns i varje fall inget där kabeln går ner genom markstenen), fast det kanske inte behövs med tanke på kabeln som används?
Återkommer om jag blir fundersam kring kopplingen i pollaren
Kikat på pollaren nu. Jordflätan är inte ansluten in i kopplingsplinten, utan den bruna går in och är då troligen använd som jord. Hittade en bruksanvisning för pollaren och den verkar inte ha en vettig anslutning för jordfläta förrän i en senare modell :/tommib skrev:
Noterade även att hålen för pollaren inte matchar de dom är i plinten (antar det är en ”prefab” så skruvarna är vinklade och pollaren ligger inte mot plintens överkant (= mellanrum in till kabel). Finns det någon färdig lösning för detta? Känns sådär och inte helt lätt att skruva fast.
Radie för pollarens skruvar är ca 55 mm och kanske 65 för plinten, så när en skruv är rak hamnar båda de andra hålen inne i hålrummet där elkabeln kommer upp. Blir fan tokig när folk inte bara gör rätt från början
Liknande trådar
-
Ska plasten bort eller ersättas?
Isolering -
Ersätta Dewalt monteringsbygel DE 7025!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilket värmesystem ska ersätta vår luftburna oljepanna?
Fritidshus -
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård -
Ersätta/komplettera EPDM kronlist med mjukfog på gamla fönster?
Fönster & Dörrar