Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Ersätta några plintar med balk. Dimension?

1. L
    Medlem · Stockholms · 128 inlägg

Lasse Morin

Medlem
    Jag ska bygga ut sommarstugan och behöver ett gott råd. Stugan står på en bergknalle och tillbygget kommer att stå över en bred spricka i berget. Jag vill lägga balkar över ”diket” i stället för att gjuta och mura plintar. Tänkte först gjuta balkar i betong men jobbar hellre med trä. Hur grovt virke behöver jag?

Skulle det räcka med samma dimensioner som i taket? Det handlar om ett pulpettak och spännvidden är 3 meter, ungefär samma som ”diket” på bredaste stället. Ett argument mot den idén kan vara att taket belastas jämnare (av snö) än grunden. Någon skulle kunna få för sig att ställa ett piano på golvet.

Lite bakgrund: jag köpte en byggsats till en friggebod och ska ställa den en meter från det befintliga huset. Utrymmet emellan fyller jag med garderober och en passage till det befintliga huset.

Ni som har sett byggmarknadernas billigaste friggebodar vet att det är klent virke i väggar och tak. Men den här byggsatsen är speciell. Konstruktören tänkte sig att man skulle ha en altan på taket. Lutningen är väldigt liten (ska ändras). Det såldes också en spiraltrappa av stål till taket (köpte jag inte).

Taket ska tåla 2 ton och väggarna är byggda av nästan lika grova reglar som i det befintliga huset.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    plintersättning-v4.jpg

Plintritningen som följde med byggsatsen förutsätter 15 plintar, varav några där diket går (diagonalt, från hörn till hörn på tillbygget). På plintarna föreslår man bärlinor på 100x100 mm som inte medföljer byggsatsen, med motiveringen att det går att gjuta en hel bottenplatta.

Att gjuta för plintar i botten på diket, med sprickor i berget, lockar inte. Har haft sprängare där som vidgat sprickan (för dräneringen) och jag vet inte om jag kan komma ner till sprickfritt berg.

Jag vill gärna att golvet vilar på stabila grejer. I det befintliga huset kan jag sitta i soffan och stampa i golvet om jag vill höra porslinet skramla i köksskåpen.

Bilden visar ungefär hur grunden ser ut, med plintarna och plintersättningarna inritade. I övre vänstra hörnet går plintersättningen utanför huset pga dikets form men det är en ren fördel för där ska det vara en liten altan. I motsatta änden går diket in under det befintliga huset och breddas så att jag har ståhöjd under ca en fjärdedel av stugan.

Diket fortsätter utanför tillbygget med lagom lutning för dränering. Det är cirka en meter djupt.

Frågan är alltså: hur ska jag dimensionera?

2. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 572 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Det bör gå utmärkt, med rätt dimensioner, det får någon annan räkna på.
    Fast själv hade jag nog i det läget kört balkar rakt av och minskat antalet plintar, något dyrare men roligare jobb och enklare med enhetlighet.
    Men, tänk på att du har ritat en av balkarna utanför huskroppen. Den behöver du ordna något väderskydd åt, dels så att den inte själv utsätts för väta etc, men främst så att den inte leder in regn under huskroppen.

3. L
    Medlem · Stockholms · 128 inlägg

Lasse Morin

Medlem
    Jo, jag tänker på det också. Får lösa det när jag bygger altanen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.