Ersätta limträbalk med stålbalk.

302 läst  4 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,

Jag är ny på forumet och behöver era åsikter med hur man byter en limträbalk mot istället en i stål. Tyvärr är jag inte så bevandrad inom bygg eller varit husägare tidigare.

Vi tittar på ett hus som vi är intresserade utav men en limträbalk sitter så långt ned att den behöver ersättas med något med mindre höjd. Min fråga till er är om höjden på 500 mm går att halveras, samt hur man som lekman kan själv räkna ut dessa dimensioner.

Tacksam för svar!
    Mats

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    balk.jpg

2. S
    Medlem · Nivå 11
    Vad är takhöjden? problemet är väl mest att en stålbalk inte automatiskt är starkare bara för att det är en balk. På det spannet får man dessutom räkna med balkens egenvikt och om man nu halverar höjden så får man troligen en del häng. Men allt beror ju på vad den bär ?

3. B
    Medlem Nivå 1
    Hej Stefan,

Takhöjden är 2400 mm i rummet.

Min fundering med stål var att höjden inte blir exakt som träbalkens höjd, vilket möjliggör fri gång i rummet utan att slå huvudet i träet. Ovanför balken är en öppen yta som fungerar som vardagsrum.

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Den stålbalk som kommer närmast din limträbalk är en HEA 220. Den är 210 mm hög och 220 mm bred. Sedan får man räkna med att brandskyddsisolering kräver lite utrymme också. Jämförelsen gäller oberoende av spännvidden. Man jämför helt enkelt böjstyvheten för de olika alternativen. Böjstyvheten är produkten av elasticitetsmodulen och yttröghetsmomentet för en given balk av ett bestämt material. Brukar förkortas EI. Elasticitetsmodulen är en materialspecifik konstant (som dock kan ha olika värden beroende på tillämpningssituationen). Yttröghetsmomentet är en geometrisk storhet som beror på balkens tvärsnittsmått. För en balk med rektangulärt tvärsnitt beräknas det genom formeln bxh^3/12.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för ditt utförliga svar!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: