Hej!
Ungefär 1,8m bakom min och sambons bostad finns en låg gjuten stödmur (ca 70cm).
Jag vet inte hur gammal den är, men uppskattningsvis >30 år.
Jag uppfattar muren som lite kexig (den smular sönder), i framförallt dess övre delar.
Mellan mur och hus är det en grusad slät yta.
På andra sidan av muren är markytan (gräs + grusgång) i höjd med murens överkant.
Förra sommaren hade vi en mindre grävare på tomten, och i samband med att den flera gånger passerat stödmuren har muren tagit skada. Jag vill snygga till muren, då delar trasats sönder och fallit bort, varvid armeringen tittat fram.
Det har gjutits en del på andra delar av tomten, och på de ställena har det armerats utav bara h-e (har vi blivit varse).
Jag funderar på hur jag bör gå tillväga.
- Ta en bilmaskin och bila bort de delar som är dåliga, för att sedan forma i liv med kvarvarande delar av muren och gjuta upp i rätt höjd?
- Som ovan, fast forma typ 50-100mm längre ut, och gjuta upp i rätt höjd (får borra ett gäng hål i den kvarvarande delen av muren, trycka i några avklippta järn, och binda ihop de två delarna)?
- Riva hela muren, och gjuta en ny (sistahandsalternativet - endast aktuellt om ingenting annat kan bli ok)?
- Annat alternativ?
Hur hade ni gjort???
Jag har tyvärr inte några bilder av muren nu, men det kommer ikväll.
Den röda linjen på bilden märker ut murens placering.
Tack på förhand!
Ungefär 1,8m bakom min och sambons bostad finns en låg gjuten stödmur (ca 70cm).
Jag vet inte hur gammal den är, men uppskattningsvis >30 år.
Jag uppfattar muren som lite kexig (den smular sönder), i framförallt dess övre delar.
Mellan mur och hus är det en grusad slät yta.
På andra sidan av muren är markytan (gräs + grusgång) i höjd med murens överkant.
Förra sommaren hade vi en mindre grävare på tomten, och i samband med att den flera gånger passerat stödmuren har muren tagit skada. Jag vill snygga till muren, då delar trasats sönder och fallit bort, varvid armeringen tittat fram.
Det har gjutits en del på andra delar av tomten, och på de ställena har det armerats utav bara h-e (har vi blivit varse).
Jag funderar på hur jag bör gå tillväga.
- Ta en bilmaskin och bila bort de delar som är dåliga, för att sedan forma i liv med kvarvarande delar av muren och gjuta upp i rätt höjd?
- Som ovan, fast forma typ 50-100mm längre ut, och gjuta upp i rätt höjd (får borra ett gäng hål i den kvarvarande delen av muren, trycka i några avklippta järn, och binda ihop de två delarna)?
- Riva hela muren, och gjuta en ny (sistahandsalternativet - endast aktuellt om ingenting annat kan bli ok)?
- Annat alternativ?
Hur hade ni gjort???
Jag har tyvärr inte några bilder av muren nu, men det kommer ikväll.
Den röda linjen på bilden märker ut murens placering.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!Z z_bumbi skrev:
Helst skulle vi ha muren närmare huset, då det skapar en större yta som faktiskt kan användas till någonting. Men, vi tror att det kan vara klokt att inte flytta den närmare.
Det är inte så mycket en kostnadsfråga, som en arbetsfråga. Sjukt tråkigt jobb, som stjäl tid från byggande av växthus, pergola och annat roligare.
Jag är inne på att bila bort de dåliga delarna och gjuta på muren på höjd och bredd (tjocklek). Mest nojig över att de kvarvarande delarna påverkar den "nya" muren så pass negativt att arbetet är bortkastat..