Byggahus.se

Ersätta källarvägg med 2 x HEA 100

1. S
    Medlem Nivå 1
    Ska riva en bärande källarvägg och har fått i uppgift att den ska gå att ersätta med 2 st HEA 100 balkar bredvid varandra. Bjälklaget (trä 45x220 reglar) är avväxlat ovanpå den bärande väggen som är 20 cm tjock. Väggen som ska bort är 3,9 meter lång - se bifogad ritning - väggen som ska bort är markerad med rött. Verkar det stämma som det är räknat att det fungerar med 2 st HEA 100? Tacksam för all input jag kan få!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Källarvägg.jpg

2. M
    Medlem Nivå 3
    Varför 2st små balkar iställer för 1st lite grövre?

3. G
    Medlem · Nivå 14
    Spontant, utan att ha räknat på det, så tror jag att dubbla HEA100 kommer böja ner en del på en så pass lång sträcka som 3.9m.
    Nu vet ju inte jag vilka laster det handlar om, är det "bara" ett mellanbjälklag så kan det kanske funka eftersom spännvidden är begränsad till 5m. Men en del svikt kan det säkert bli i golvet.

4. 1
    Medlem · Nivå 17
    Detta kan endast någon som räknat på det hela svara på och belastningen är inte känd..
    Valet av dimensioner 2st HEA 100 kan vara beroende att det inte ska vara för iögonfallande och passa bra med övrig fast byggnation samt infästningsmöjligheter utan att äta upp onödigt mycket av öppningen.
    Det är möjligt att det går att gå upp i storlek och använda en HEB istället men då minskas frihöjden i öppningen.
    Varför tvivlar du på svaret du fått? Personen som gett dig svaret har väl räknat på det?
    Det går att använda 2st HEB 100 istället som då bygger 4mm mer (HEB är 100 medan HEA är 96) och ökar hållfastheten men svaret du fått måste väl komma från en som räknat på det.
    Det går även att använda HEM 100 (Den är dock inte 100 utan 120x106) och den är hållbarare och 1st HEM100 är hållbarare än 2st HEA eller 2st HEB.