Planerar ventilation av källaren och i teknikrummet sitter ett typiskt källarfönster (60x30cm) som jag lite har tänkt ersätta med en träskiva med från och tilluftsuttag. Dagsljus spelar ingen direkt roll i det här utrymmet, men jag skulle ogärna ta hål i betongen som utgör väggarna runt om.

Någon som gjort något liknande och har tips? Är det någon speciell skiva man bör sätta på utsidan?

Går det inte att mura igen det?

Oljehärdad masonit vill jag minnas att vi använde i ett hus och helt vanlig masonit som vi målade i ett annat. Det funkade tillfredsställande tycker jag.

Vi ville inte ta bort fönstret helt i något av husen, därför valde vi den lösning. Om man vet att man inte vill ha ett fönster där kan man ju ta bort det och sätta igen ordentligt och bygga in ventilation så som föreslås ovan.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
En enklare och lite "fuskig" som faktiskt kan bli rätt snygg är att lämna fönsterkarmen och sätta i en skiva lika stor som fönsterbågen med ventstosen i. Snyggaste varianten jag sett var en som hade spröjsade fönster i övrigt och målade skivan som ett blindfönster!

Om du redan är villig att offra fönstret kan du ju (vid behov) sätta ny tätlist och sedan skruva skivan rakt in i karmen.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
En enklare och lite "fuskig" som faktiskt kan bli rätt snygg är att lämna fönsterkarmen och sätta i en skiva lika stor som fönsterbågen med ventstosen i. Snyggaste varianten jag sett var en som hade spröjsade fönster i övrigt och målade skivan som ett blindfönster!

Om du redan är villig att offra fönstret kan du ju (vid behov) sätta ny tätlist och sedan skruva skivan rakt in i karmen.
Bra förslag. Jag skulle kunna häkta loss fönstret och ta bort gångjärnen, dra fast en skiva i karmen och bygga lite isolerat inåt.

Formplyfa, 100mm cellplast och formplyfa på insidan tänker jag.

S Småbrukaren skrev:
Går det inte att mura igen det?
Vet inte om det här blir en permanent lösning då vi planerar att bygga om hela källaren såsmåningom, men jag behöver få till ventilationen nu rätt snart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.