Byggahus.se

Ersätta järnstämpor med reglar?

1. Eccoes
    Medlem · 15 inlägg

Eccoes

Medlem
    Hej, jag har en ladugård där jag vill bygga ett isolerat rum för att förvara färg, ha grovtvättstuga med mer.

Problemet är att det idag sitter fyra järnstämpor mot en träbalk precis där jag vill bygga upp väggen.
    Min tanke var att ersätta alla stämpor med skruvlimmade 45x145 på cc 60 och sätta kortlingar mellan varje fack för att sedan kunna isolera och sätta skivor, tror ni det räcker för att ersätta stämpen? Längden är ca 8 meter så det blir väl 10-12 st skruvlimmade reglar som ersättare för 4 stämpor. (heter det så? )

Balken som sitter stämpad har i sin tur ett antal tvärgående balkar ovanför sig och jag kan tyvärr inte se om dom sträcker sig hela byggnadens bredd eller om dom är skarvade.

På andra sidan sitter det idag en till balk med samma uppbyggnad, den kommer bli kvar.

På loftet ovanför finns idag inget tungt, tidigare har dom haft förvaring av hö och i framtiden tänker vi ha det som en festlokal så inget tyngre ska förvaras där.

Eller ska man bara ta den snabba, enkla vägen och bygga in stämpen i väggen?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210928_195854.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210928_192241.jpg

2. S
    Medlem · västra götaland · 115 inlägg

Simsonsson

Medlem
    Du har ju tur som har pelarna där du vill ha väggen. Låt de stå kvar och bygg in dem i väggen.

• Laddar…
  3. Eccoes
    Medlem · 15 inlägg

Eccoes

Medlem
    Ja det är ju den snabba lösningen, men det innebär också att det inte kommer gå att hålla cc60 så det blir lite mer jobb med isoleringen, men helt klart enklaste alternativet!

4. J
    Husägare · 2 829 inlägg

Johan456

Husägare
    Bygg in dom. Du kan ju bygga i typ45x95 sen en liggande 45 på var sida med isolering.

5. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 920 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Noterar att du skriver att ni inte ska ha något tungt där uppe men att det ska bli festlokal, tänker att det kan blir kanska häftiga laster när folk dansar i takt. Men i övrigt säger jag som de andra, bygg in de som finns där. Anpassa isolering är snabbt gjort

• Laddar…
  6. Eccoes
    Medlem · 15 inlägg

Eccoes

Medlem
    Då får dom bli inbyggda. Är lite osäker vad det är för diameter på stämpen men det kan funka att köra 45x95. I värsta fall kör jag 45x145 så kan jag skruva plywooden mot balken i taket också, så blir den inbyggd från ena sidan.

Stort tack för era svar.

7. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 920 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Du kan ju regla cc60 ändå så blir det ju bara i vissa fack där stämpen hamnar som du får anpassa

8. Eccoes
    Medlem · 15 inlägg

Eccoes

Medlem
    Ja precis, det är inget problem att anpassa dom få fack som inte blir cc60 och det är inte heller kritiskt att isoleringen är perfekt!

9. J
    Medlem · Blekinge · 9 733 inlägg

justusandersson

Medlem
    Festlokal är nog bland den tyngsta användningen som man kan tänka sig. Det finns två metoder att räkna på om du vill ersätta stålstolparna. Att bygga in dem är säkert enklare. Antingen gör man en fullständig beräkning med utgångspunkt i den befintliga konstruktionen (utom rören) och tänkt belastning eller så räknar man baklänges mht stolparnas dimensioner och ersätter dessa med något likvärdigt.

10. Eccoes
    Medlem · 15 inlägg

Eccoes

Medlem
    Det sitter som sagt även 7 st tvärgående balkar så jag är inte speciellt orolig för att det inte ska hålla. Och med festlokal så pratar vi kanske 10st personer och vi börjar vara i den åldern där det inte dansas så mycket

Det är nästan garanterat hela längden på bjälkarna, ingen skarv, då framsidan är timrad i hela stockar hela vägen.

11. Eccoes
    Medlem · 15 inlägg

Eccoes

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.