Byggahus.se

Ersätta handöverfräs med handverktyg?

1. M
    Medlem Nivå 6
    Jag har börjat handla begagnade handverktyg för att kunna snickra lite hemma.

Handöverfräsen, en stor blå Bosch står och samlar damm eftersom den skapar för mycket damm för att användas hemma i lägenheten.De få tillfällen jag kan tänka mig att sakna den är för att foga samman köksbänkskivor. Hur kan man göra det utan handöverfräs (själva fogen samt urtag för spännskruvarna alternativt andra sätt att foga samman)?

2. P
    Medlem · Nivå 14
    För att göra urspårningar kan man använda en handhyvel som på engelska heter "router plane". Annars är det väl just hyvlar med olika profiler på för kantbearbetning, och självklart stämjärn samt olika typer av borr.
    Faktum är ju att det mesta som vi gör med maskiner idag gjordes ju t o m innan elektriciteten "uppfanns", så du kommer att klara dig fint med handverktyg. Du kommer bara att bygga lite mer muskler än vi andra lättingar. :D

Lycka till!
    //Ronnie

3. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 18
    På svenska kan du söka på grundkloss eller grundhyvel, på engelska router plane
    Edit: pucktvåa

4. M
    Medlem Nivå 6
    Menar ni att jag kan använda en router plane för att foga köksbänksivor?

5. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Urtag för spännskruvarna kan du säkert arbeta fram med handverktyg. Själva sammanfogningen kan nog också, med väldigt mkt möda tas fram med handverktyg så länge vi talar om en bänkskiva i trä, i laminat hade jag inte ens försökt. Du kan inte skaffa utsug t fräsen eller en medhjälpare som håller dammsugarslangen?

6. pär h
    Medlem Nivå 12
    MathiasFr Kul att du väljer handverktyg. För att göra urtagen för spännskruvarna är väl bara att borra en fördjupning och Spåret gör du med stämjärnet. Om du tänker dig det långa spåret i ändträt så går det att hyvla med fördel en nothyvel. Grundhyveln kan du använda för att rensa i botten där du hackat med stämjärnet men det är överkurs tycker jag då det inte fyller någon funktion.
    Men du måste använda dammsugare till elverktygen annars är det olidligt men det kanske du gör redan. Och det är skillnad på dammupptagning och dammupptagning vissa maskiner är katastrofalt dåliga medans andra är fantastiskt bra på det. Men mycket går att lösa med lite tejp och papper om det sprutar damm överallt.

Pär

7. M
    Medlem Nivå 6
    Daniel, för bänskivor gör dammet inte så mycket då det ju mera handlar om en byggarbetsplats i de fallen. Jag frågar för att jag funderar på att sälja handöverfräsen och behöver i så fall en alternativ metod.

Pär, den metoden lägger jag på minnet. Spåret i ändträt ser jag inte riktigt framför mig. Jag har inte använt en traditionel fräsmall för bänkskivor utan gjort som följer(undrar om jag inte lagt upp bilder på detta för länge sedan...)
    -Ändträt: skivan har bara kapats till rätt längd samt ett hörn rundat med samma radie som en fräs, i mitt fall diameter 19mm
    -Den mötande skivan har jag fräst bort en sträck lika lång som bredden på bänskivan. Djupet på infräsningen motsvarar halva fräsens diameter, dvs 9.5mm

Detta har fungerat bra men som sagt så snurrar handöverfräsen inte många sekunder per år....

8. M
    Medlem Nivå 6
    Då var maskinen såld. Jag har fortfarande tre vändskärsfräsar kvar som jag lagt ut en annons under säljes&skänkes rubriken som jag låter ligga ett tag innan dom åker ut på försäljning till "allmänheten"

9. J
    Medlem Nivå 3
    Inom några dagar kommer lagen om alltings jävlighet att träda ikraft. Ett projekt eller arbetsmoment som kräver en handöverfräs kommer att knacka på dörren. :)