Byggahus.se
Min gamla häll gick hädan, så jag köpte en ny. Nu behöver jag lite input för hur jag kopplar den.
Av vad jag sett på forumet borde det funka, men vill ställa frågan för säkerhets skull.

Den gamla hällen har tre ledare, fas-nolla-jord. Den nya har två faser-nolla-jord...

Uttaget är en enfas 25A om jag förstått det hela.
Kontakten:
Hand håller en vit elektrisk stickkontakt med tre stift, avsedda för enfas 25A anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sockerbit för koppling ugn/häll (detta är i Spanien...):
Hand som håller en elektrisk anslutning med tre kablar och en sockerbitsplint på hällens undersida.
Skapa konto

Info på gamla hällen:
Typskylt på en spishäll som visar elektrisk anslutningsinformation med beteckningar för L1, N och PE.
Skapa konto

Infon jag har på nya hällen:
Bild på typskylten på en ny Infiniton induktionshäll med tekniska specifikationer.
Skapa konto

Kaplaget:
Elspisanslutningskabel med etikett som visar ledare för L1, L2, N och jord mot en enfaskrets på 25A.
Skapa konto

Manulen:
Anvisning för koppling av spishäll med etiketter för L1, L2, N och jord samt spänningsspecifikationer.
Skapa konto
Installationsguide för en induktionshäll med kablar och anslutningsschema på en bruksanvisning.
Skapa konto

Min fråga nu är hur jag gör med L1/L2, skall dessa kopplas tillsammans i samma som gamla fasen, eller skall bara den ena (L1?) kopplas och L2 'hänga fritt'???

Ok, har läst igenom länken (och vidare) nu och med ledning av det och min understa bild (som jag tolkar som att både L1 och L2 kopplas tillsammans som jag antydde ovan) borde det vara helt ok. Tack!

• Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.