Har sökt det jag kunnat men när benämningar och namn är okända så blir resultatet därefter.
Nyss köpt ett hus byggt -89. Då var det vanligt med 110v rakapparater men elektriska tandborstar hörde inte till det vanliga. Nu är det tämligen omvänt. Behöver någonstans att ladda dem.
Finns det någon färdig lösning för att byta ut den här transformatorn mot en dosa, med täckbricka, så att det går att installera ett vanligt uttag? Då utan att gipsa/spackla om.
Detta i badrum men långt ifrån våtzon.
Och nej, eltanborstens laddare nöjer sig tyvärr inte med 110v.
Tack på förhand
Nyss köpt ett hus byggt -89. Då var det vanligt med 110v rakapparater men elektriska tandborstar hörde inte till det vanliga. Nu är det tämligen omvänt. Behöver någonstans att ladda dem.
Finns det någon färdig lösning för att byta ut den här transformatorn mot en dosa, med täckbricka, så att det går att installera ett vanligt uttag? Då utan att gipsa/spackla om.
Detta i badrum men långt ifrån våtzon.
Och nej, eltanborstens laddare nöjer sig tyvärr inte med 110v.
Tack på förhand

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis skall det dras fram jord. Är vanliga pv-rör så inga svårigheter med en dragfjäder.T tergo skrev:
Finns det någon bild på hur locket ser ut?
Dosan bakom är en rektangel och i den sitter trafon. Du får ta bort locket och mäta, är det störra än 80 mm på tvären så blir det problem. Det finns dubbelramar som kan passa över som är 85 X 150 mm och är för 2 st brytare eller uttag, under varandra.
Ja, jag har tagit loss den och det är därför jag ställer frågan: Är det någon som VET att det finns en färdig produkt som gör att man kan installera ett uttag, (ej en brytare) istället för en trafo. Givetvis går det att lappa och laga med det mesta, men en ändamålsenlig adapter/platta som passar rakt i den rektangulära ramen vore det bästa.J jonaserik skrev:
Det har funnits men länge sen jag såg något, och inga träffar vid ett snabbsök.
En möjlighet är ett fyrvägsuttag, det täcker hålet.
Det måste kompletteras med jord och jordfelsbrytare!
En möjlighet är ett fyrvägsuttag, det täcker hålet.
Det måste kompletteras med jord och jordfelsbrytare!
Ok blev lite vurpa här. vad jaf vet så finns det inga vägguttag/strömbrytare som går att sätta direkt in i dosan. Tror att måtten mellan skruvarna är mer än 60-65 mm som är för att fästa uttag med. Vad är djupet på nuvarande dosa.J johan_paz skrev:Ja, jag har tagit loss den och det är därför jag ställer frågan: Är det någon som VET att det finns en färdig produkt som gör att man kan installera ett uttag, (ej en brytare) istället för en trafo. Givetvis går det att lappa och laga med det mesta, men en ändamålsenlig adapter/platta som passar rakt i den rektangulära ramen vore det bästa.
Vad för mått invändigt med
Jord finns i rummet, skall dras fram till dosa, och hela huset har jordfelsbrytare. Frågan gällde bara hur man får ett uttag, enkelt eller dubbelt, att sitta bra där. Helst inte utanpåliggande.Fotografen skrev:
Man kan sätta ett robust-uttag som täcker det gamla hålet.
https://www.elbutik.se/product.html/robust-2-vagsuttag
https://www.elbutik.se/product.html/robust-2-vagsuttag
Men de är inte så vackra, och hos undertecknad ger de en olustkänsla pga associationen till idrottshall, bläää!
Klicka här för att svara