Byggahus.se

Ersätta gamla termostater, radiatorer

1. F
    Medlem · 21 inlägg
    Har beställt hem ett antal smarta elementtermostater ifrån tado och skulle nu börja byta ut de gamla, men jag springer på patrull direkt.
    Hur vet jag vad det är för radiatorventil jag har? Tado skickar med en massa adaptrar och säger att de ska täcka de flesta behov, men jag tycker inte att någon riktigt passar bra, eller ja, de passar helt uselt.

Vad är det för ventil jag har?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1108.jpg

Kan jag enkelt byta ventil till någon som passar tado?

Tado har gänga

Med vänlig hälsning,
    Patrik

2. J
    Medlem · 3 230 inlägg
    Hur ser de nuvarande termostathusen ut? Bild? Vilken gängdimension har Tado?

3. F
    Medlem · 21 inlägg
  4. J
    Medlem · 3 230 inlägg
    Ser ut som det är AGA termostathus med gänga M20×1. Stämmer det att diametern över gängorna i ventilen är ca 20 mm? För att omvandla till standard MMA-gänga M28×1,5 behövs adapter MMA-NTI RSK nr: 480 52 82 (Vid långt stift på ventildel – demontera stiftet i adaptern. Adapter utan stift: RSK nr: 480 52 88 MMA-RTI,STI Adapter till tidigare termostatsvred Aga). Tycker Tado bör ha en adapter som passar på MMA-gänga eftersom den är så vanlig. Annars får man skaffa en till adapter från tredje part, finns i metall.

Redigerat 19 nov 2020 18:54
    • Laddar…
  5. F
    Medlem · 21 inlägg
    Stämmer bra att den gamla är ca 20mm över gängorna. Tados är ca 30mm.
    Det ingår 6st adaptrar i nya termostatpaketet, men jag blir inte riktigt klok på vilken som sagt.
    Jag bifogar länken till deras sida med vilka adaptrar och ventiler denna funkar till, men jag själv är oförmögen att identifiera ifall min är med, hittar du?
    https://cdn.brandfolder.io/607DGEMS...Thermostat_Compatibility_Guide_EN_V12-min.pdf

Vad gäller NTI RSK nr: 480 52 82 alt 480 52 88, om jag köper en sådan så kommer jag kunna montera nya termostaten utan adapter?

6. J
    Medlem · 3 230 inlägg