Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ersätta gamla ledningar i stålrör

1. B
    Medlem · 301 inlägg

Boggi

Medlem
    Råkade hamna i ett gammalt hus där elinstallationen var gjort i stålrör och där ledarna, i varje fall i ytterändarna, såg ut att vara isolerade med ”tjärpapp” (eller något som såg ut som tjärpapp). Ingen färgmärkning av ledarna var synlig i några kopplingsdosor etc. bara omvirad ”tjärpapp”. Och där tjärpappen hade råkat falla bort – var det bara nakna ledare. En ”utmaning” för en elinstallatör skulle man väl förmodligen kunna kalla det för nu för tiden.

Nu är frågan till er som kan mer än jag och har större erfarenhet – finns det någon chans att dra ur dessa ledare ur stålrören – och ersätta med moderna installationsledningar med färgmärkning och andra moderniteter? Eller sitter de fast i rören i tid och evigheter?

2. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 807 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Det är inga konstigheter att tråda om det där - Visst, det KAN finnas skadade rör där man kanske får problem - Men generellt så skall det gå. Man använder i den mån det är möjligt befintliga trådar för att dra in nya.
    Jag har själv plåtrör i kåken (-49) och allt drogs om vid inflytt och renovering samt ny NormCentral.
    Självklart fick det kompletteras en hel del med plaströr där det saknades för uttag och dyl.

Torde således inte vara ett problem - Ta ett snack med din elektriker, kommer med stor sannolikhet vilja vara två man då det underlättar en hel del.. Och sen inser man hur många hundra meter kabel man har i väggarna!

3. B
    Medlem · 301 inlägg

Boggi

Medlem
    Tack Slacker för tipset, kanon.

Sedan finns det naturligtvis ingen elinstallationsritning heller – så man har ju inte en susning var de olika rören går.

Innan jag börjar tråda om – vill jag därför göra en EI-ritning så att jag har en grov uppfattning om hur det är draget. Funderade på att försiktigt blåsa lite tryckluft i rörändan i huvudcentralen – och sedan lyssna var det kan mynna ut. Eller finns det något ännu smartare knep – om nu mitt knep händelsevis skulle vara ”smart”?

4. M
    Medlem · 342 inlägg
    Är det fk i rören så kan man rycka och kolla/lyssna var det törstig eller låter. Alternativt mäta på trådarna.
    Är det tomrör så kan men blåsa hårt i dem. Vet inte om 15mm plåtrör viner något, men är man två så kan man säkert känna och höra.
    Om du får för dig att undersöka själv så se till att fimpa strömmen. Plåtrören leder ström och torra gamla kablar faller sönder i handen.

• Laddar…
  5. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 807 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Vi lyckades klura ut hela huset bara genom att dra i tåtarna lite, det är nog knappast några speciellt extremt komplicerade kabeldragningar i en så gammal installation - Att tänka på är att planera vad som behövs och vad som skall till.
    Det skall ju in en jord i var rör mot vad som finns idag dessutom.

Visst det skulle funka med tryckluft och det är väl i sig ingen dålig idé, men frågan är om det behövs.
    Det tjurigaste vi hade var att hitta alla dosor med tapeter över, tre dosor i bredd i hallen var lite otippat.
    Knacka lätt med skaftet på en mejsel så hittar man dem lätt...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.