Byggahus.se

Ersätta entredörrsupplåsningsknapp(?) i lägenhet

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har spenderat timmar att googla, men eftersom jag inte ens vet namnet på produkten jag söker är det inte så lätt.

Jag köpte mig ett rejält renoveringsobjekt till lägenhet och i rivningen så försvann kåpan till en knapp som låser upp entredörren när någon ringer på. Elektrikern kunde inte hjälpa mig med denna och föreningen vet inte vad det är för system (det är en väldigt liten förening med oerfarna medlemmar).

Det är en rund liten knapp, men jag har inte hittat något på nätet som skulle kunna ersätta denna, alternativt hitta en kåpa som passar.

Min fråga är helt enkelt hur man kan ersätta denna knapp (kan man mäta upp med multimeter eller liknande)? Vad heter dessa?

Slänger in en bonusfråga: elektrikern ville även att jag skulle ta reda på vad det är för ringsklockssystem. Med tanke på att kablarna ser ut att vara extremt oskyddade, så antar jag att det är svagström av något slag. Jag får 1.0V när jag mäter med multimeter mellan de två kablarna. Finns det något sätt som jag kan ta reda på vad det är för typ av ringklocka jag skall ha?

Tack på förhand1

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Byt elektriker till en riktig.

3. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 15
    På fråga ett svarar jag: Det går nog lika bra med en fyrkantig ringklockeknapp, men prova bildsöklänk.
    På fråga två svarar jag: Be någon trycka på knappen medan du mäter AC och DC volt på kablarna till ringklockan.
    Bonussvar: Botanisera på sekelskifte.se om du vill ha retrostil på klocka och knapp.

Redigerat 7 apr 10:50