6 851 läst ·
75 svar
7k läst
75 svar
Ersätta eldosa med dubbeluttag
Här har jag hittat ett annat anslutningslock: Är detta bättre eller sämre?
https://www.elgrossisten.se/strombr...renvit/anslutningslock-rs-nordic-renvit-ip44/
https://www.elbutik.se/product.html/elko-anslutningslock-2
https://www.elgrossisten.se/strombr...renvit/anslutningslock-rs-nordic-renvit-ip44/
https://www.elbutik.se/product.html/elko-anslutningslock-2
Hej,DenGode skrev:
Jag tycker det låter som du har alldeles för lite kunskap för att utföra detta arbete.
När det kommer till badrum ska man vara väldigt försiktig om man inte vet vad som gäller.
Om du inte har verktyg för att tex testa jordfelsbrytaren eller kolla mätvärdena i dosan tycker jag att du ska låta bli och ringa en elektriker och betala den lilla summan för den säkerhet du får.
Nej
Då hade du även läst att TS inte längre ska sätta uttag utan det blir fast inkoppling även av TTn.
Om du hade läst hela tråden, eller iaf TS inlägg, så hade du sett att dosan idag sitter 60-70 cm från badkaret och att TM och kommande TT står dikt badkaret.ElektrikerAndré skrev:
Hej,
Jag tycker det låter som du har alldeles för lite kunskap för att utföra detta arbete.
När det kommer till badrum ska man vara väldigt försiktig om man inte vet vad som gäller.
Om du inte har verktyg för att tex testa jordfelsbrytaren eller kolla mätvärdena i dosan tycker jag att du ska låta bli och ringa en elektriker och betala den lilla summan för den säkerhet du får.
Då hade du även läst att TS inte längre ska sätta uttag utan det blir fast inkoppling även av TTn.
Tack för sammanfattningen.
Stämmer bra...
Tanken med denna tråden är att skapa mig en bra uppfattning om vad som är den bästa lösningen samt att köpa in all material...Sen får en elektriker (frugans kusin) koppla in torktumlaren (när han kommer förbi på middag någon gång framöver).
Om han motsätter sig denna lösningen så får jag väl tänka om isåfall....
Tanken med denna tråden är att skapa mig en bra uppfattning om vad som är den bästa lösningen samt att köpa in all material...Sen får en elektriker (frugans kusin) koppla in torktumlaren (när han kommer förbi på middag någon gång framöver).
Om han motsätter sig denna lösningen så får jag väl tänka om isåfall....
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 382 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 382 inlägg
Tack för påpekandet! Ja, Wagoklämman med jorden ska bytas till en med 3st instick...Den gråa kabeln får vi undersöka vidare...Ska förhoppningsvis inte vara några konstigheterMultiMan skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 742 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 742 inlägg
Knappt ett år senare hoppas jag det är löst för TS som för övrigt skrivit att en elektriker (frugans kusin) skulle göra jobbet. Det var iofs 3 inlägg före ditt...Christer G.V. skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 742 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 742 inlägg
Nja, han skulle ju eventuellt köpa grejerna.E elmont skrev:
Sen gillar jag personligen att förstå så mycket som möjligt även om jag låter någon annan göra jobbet. Dels för att kunskap är kul, dels för att det är ett sätt att avslöja de som inte kan eller talar sanning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 049 inlägg
Frågan är snarare vad du gör i denna forumdel. Jag har läst dina 638 inlägg och du är överlag ganska kortfattad och dryg mot andra personer. I något inlägg kallar du någon för idiot. Bland de få svar du gett inom elfrågor så är 100% av dem felaktiga, om jag inte missade nån. Du verkar besitta vissa kunskaper inom VVS även om jag inte hittade speciellt många hjälpsamma svar. Du kanske ändå skulle hålla dig i den forumdelen och tänka lite mer på din framtoning.Christer G.V. skrev:
Det är naturligt att se el som farligt när man saknar kunskaper. Du får lita på att vi ger ofarliga råd i här.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 742 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 742 inlägg
Det framgår faktiskt i tråden om du orkar läsa den. Orkar du bara läsa ett eller två inlägg så får du räkna med att du inte hänger med och då är det kanske inte lämpligt att kommentera.Christer G.V. skrev:
Personligen ställer jag ibland frågor även om jag tänkt anlita en elektriker. Intressant att lära sig säker och jag har sållat bort en och annan elektriker som kommit med felaktiga svar, så det är faktiskt inte alltid så att elektrikern vet. Ett annat skäl att fråga är att få en uppfattning om ifall det går att göra eller inte till rimligt pris. Är det något som jag tycker skulle vara praktiskt att ha, men inte nödvändigt så är det ju intressant att veta om man talar om 3 timmars jobb eller 30 timmars (ungefär). Är det 30 timmars jobb är det kanske inte tillräckligt intressant för att ringa en elektriker som kommer och tittar på förutsättningarna, vilket spar min tid och elektrikerns tid.