Boschen börjar tröttna och jag är på jakt efter något nytt ( och bättre) som går bra att montera i ett bord och höjdjustera ovanifrån.

Jag har nästan köpt en antik vertikalfräs stundtals, men inser att den kommer att stå still för mycket (och ta plats) så det får vara för nu.

Nästa projekt är att kunna fräsa längder på 3-4 meter utan vingel, så en bänk kommer att byggas för det för en undermonterad fräs.

Behöver även tips på vettiga delar för anhåll som glidskenor och tillbehör för DIY då jag även ska bygga ett "normalt" fräsbord.

Hur skulle ni rigga för att fräsa en 3m bräda stående på högkant (13x 270) tryck ner mot bordet löser man med händerna, men i sidled utan vingel, då hjälper väl inga normala feather boards?

Det behöver inte vara proffsprylar då jag nog är en sällananvändare men gärna kvalitet med "mest bang för pengarna" total budget kanske runt 5000 om det räcker.

Det är ju en djungel där ute med prylar och för varje sökning så blir jag bara mer vilsen...särskilt alla länkar till kina sidor som är ytterst tveksamma.

Noll svar..🤔

Här är bänken och mitt monster till mothåll, byggt med det som fanns hemma i garaget.

POF’en låter illa i någon lagring och än värre så startar den bara sporadiskt då varvtalsregleringen är väldigt nära att ge upp helt.

Så vilken maskin ska jag satsa på?

• Hemmagjord arbetsbänk i garage med träkonstruktion och cykel i bakgrunden, används för mothåll till byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träbänk med röd hjulkonstruktion och utsnitt av en verktygsmaskin i garaget.
    Skapa konto
  • Bilden visar en Bosch POF 1400 ACE router monterad upp och ner på ett arbetsbord i ett garage, omgiven av verktyg och utrustning.
    Skapa konto
Tyvärr inget tips på maskin, men fem pluspoäng till mothållet!

ClasseClas
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om du kan tänka dig att ta en dust med din befintliga maskin så finns det ju reservdelar här:
[länk]
Kolla så att jag pekar på rätt maskin. Jag skaffade reservdelar till en ca 25 år gammal blå Bosch vinkelslip tillverkad i Schweiz. Fantastiskt att de lagerför delar så länge.
Hm här ska det inte se ut så här
Närbild av en felaktigt monterad maskindel med träspån och skruv, tyder på att något inte är korrekt installerat.
Skapa konto

Karrock
Utan att ha fördjupat mig verkar boschs steg upp vara gof 1250.

De flesta andra varumärken har runda fräsmotorer som man kan snäppa på olika typer av anhåll (och montera i cnc) Just den typen verkar inte vara boschs paradgren. Tänker att det kan vara smidigt med ett fäste i bordet, och så lossas fräsen på nån sekund och kan handöverfräsa enkelt med nästa anhåll.

Ja elektroniken är paj och ett lager är slut och då är maskinen sparsamt använd och dessutom inte suttit i bord mer än någon timme, känns som att det kan bara kan bli bättre med annat fabrikat
Isärplockad elektrisk maskin med synliga interna delar på ett verkstadsbord, omgiven av olika verktyg och komponenter.
Skapa konto

ClasseClas
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ja elektroniken är paj och ett lager är slut och då är maskinen sparsamt använd och dessutom inte suttit i bord mer än någon timme, känns som att det kan bara kan bli bättre med annat fabrikat
[bild]
Aha, det såg ut som en blå maskin på den mörka bilden. Det är en annan hållbarhet på dem. Jag skulle inte repa din maskin. Själv har jag en justersåg med vertikalfräs 3 + 3 kW så jag har inga tips på ny fräs att komma med.

Slaktade den gamla POF800 fräsen med sned axel och vad hittar vi där tro.

Ett fräscht kullager minsann men i fel storlek så där kom ännu ett bevis för att kvaliteten går neråt mot förr.
Två kullager i närbild, ett i fel storlek från en POF800 fräs, ligger på ett blått underlag.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.