Byggahus.se

Ersätta borttagen ångspärr i väggar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Står inför ett dilemma när jag nu i samband med en fasadrenovering (där gammal isolering ska tas bort och ersättas med ny) upptäcker att man skurit bort ångspärren i väggarna när huset tilläggsisolerades invändigt. Varför detta är gjort har jag inte fått svar på men troligen ånsåg den som gjorde detta att man inte behövde någon diffusionsspärr / ångspärr om man tilläggsisolerar invändigt med cellplast. Nu har jag förstått att detta är fel och vill åtgärda i samband med vårt pågående fasadrenoveringsprojekt.

1. Hur gör jag detta på bästa/enklast möjliga vis om jag vill säkerställa att det blir tätt utan att det tar hundra år?
    2. Bör jag även klä in rekelvirket utifrån med plastfolie eller finns det andra material som i så fall är bättre?
    (Det känns inte rätt att klä in reglar som hamnar i den kalla delen av väggen med plastfolie...)

Se även bif bild.

Mycket tacksam för alla tips jag kan få.

//Hans

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Ersätta borttagen ångspärr.jpg

Redigerat 31 maj 07:42
  2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Det ska vara vindstop/skydd utifrån, ångbroms ev. Plast på den varma sidan innifrån som du beskrev.

3. H
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabbt svar (y)
    Stämmer, då det blir alltför mycket jobb med att göra väggen tjockare har jag - för att ändå få till en bättre isolering - bestämt mig för att använda några av isovers premium produkter. Det blir UNI-skiva 33 mellan reglarna och deras styva "Fasadskiva 30 Alu" utanpå detta. Den senare har en diffusionsöppen aluminiumfolie som kan vändas utåt och tejpar man ordentligt får man samtidigt en bra utvändig isolering och vindskydd i ett moment (samt väderskydd under byggtiden). Med detta koncept får jag förhoppningsvis en bättre isolerad vägg utan att väggen blir tjockare. (Se bif bilder på bef+ny konstruktion samt länk till isovers sida).

Det jag är mest :worried: och :thinking: nu är dock hur jag på ett smidigt sätt ska få till ångspärren där denna är borttagen. Känns som det kan bli en himla massa extrajobb...

Befintlig_väggkonstruktion.jpg

Ny_väggkonstruktion.jpg