Byggahus.se

Ersätta befintligt system - med vad?

1. S
    Allvetare · Halland · 2 141 inlägg

sblixten

Allvetare
    Jag gissar att jag kommer få ersätta mitt värmesystem snart och vill vara redo om något går sönder.
    Idag har jag en Thermia Ekomin 28 tillsammans med en strömsnästank om 500l med inbyggd beredare.
    Sen sitter det en shunt(tror det heter så) som reglerar tempen ut till radiatorer i huset.
    Till detta har jag 350 meter jordvärmeslang.
    Jag brukar köra pumpen på 45-50 grader.
    Pumpen är 18 år och tanken 30 år.
    På pumpen står det:
    avgiven effekt:6,3
    tillförd effekt: 2.25
    cop: 2,8

När jag kör pumpen på 45 så måste jag höja den en stund innan om någon skall bada vilket jag skulle vilja slippa.
    I övrigt fungerar allt bra.
    Vad skall jag ersätta detta med?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Eftersom du kör mot en tank , och shuntar ut värmen , så är det en ren ON/OFF VP du har , räcker den till att värma huset när det blir kallt , det med VV är standard , de blir inte riktigt varmt och mycket utan att ha en VVB på sidan om , förvärmning i tanken ,
    Är det något problem i dag med driften

3. S

sblixten

Allvetare
    Det finns inga problem idag med driften. Den har räckt de senaste 4 åren som jag bott i huset.
    När vi flyttade in så gick den på 55 grader och då var där tillräckligt med varmvatten. Det är jag som ställt om den till 45 för att spara på pump och elkostnad. När det är som kallast måste jag höja till 50 och skicka ut lika mycket på radiatorerna.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det verkar bra , om du ska mer VV så är en extra VVB i serie med VP rätt bra
    Kör med det du har , men om du upptäcker eller hör något som inte stämmer , så kan en uppdatering vara lämplig , men att byta bara rakt av är inte ekonomiskt ,, du kommer inte att få hem pengarna på ett byte inom överskådlig tid

5. S

sblixten

Allvetare
    Jag har tänkt byta efterhand som det ger upp.
    Jag är medveten om att det kan vara om 1 dag eller om 5 år.
    Det jag vill är att skaffa mig en bild om vart jag vill komma och göra en plan för hur jag kommer dit beroende på vad som ger upp först.
    Jag vill inte riskerar att stå där en kall vinterdag och fatta ett beslut som jag ångrar.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    OK då vet jag , är inte säker på vilken KW den är på , hittar inte någon manual , det är det som är viktigast nu

7. D
    Besserwisser · E · 18 003 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Effekt! KW är en felaktig variant av kilowatt antar jag. Det är skillnad på enhet och storhet.

8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 917 inlägg

useless

Lök.
    Det står 'avgiven effekt:6,3', så jag gissar att den är på ca 6kW (kiloWatt, inte kilowatt ;))...
    Jag skulle ha satsat på en modern värmepump med flytande kondensering och inbyggd varmvattenberedare. Har du plats för tanken så kan du använda den som arbetstank och överdimensionera VP'n lite för att slippa eltillskott. Alternativt sälja den och sätta in en vp med varvtalsstyrd kompressor.

• Laddar…
  9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Några kommentarer på det ena eller andra undanber jag mig i något som ska verka som att
    komma med pekpinne

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Likadant med dig som jag skrev om Daniel 109;s kommentar
    Den VP har har är riktig för de drifter som det är byggt för , sedan så är det inte en bra lösning med en inverter på de delar som finns nu , s.k. flytande kondensering som det sä vackert talas om , vad är det , jo alla VP har flytande , tempen höjs eftersom den arbetar . går att utveckla
    den anläggningen i olika montage

11. S

sblixten

Allvetare
    Har ni några konkreta förslag på vad jag borde ha i slutändan när allt det jag har idag har gett upp.
    Vilken VP, ACC, VVB och styrning.
    Skulle uppskatta konkreta förslag på storlek eller t.o.m. modell?
    Jag är analfabet på området men vill lära mig.

12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Återkommer i morgon , kudden väntar

13. useless

useless

Lök.
    Som sagt var, kolla på en komplett vp med vvb och styr inbyggt. Antingen en on/off runt 6kW, eller en varvtalsstyrd på några kW mer.

• Laddar…
  14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 932 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Det är ju typ en Nibe 1255 6kw eller liknande från en konkurrent som skulle passa där.

15. useless

useless

Lök.
    Den har 1-faskompressor, vilket kan göra att man måste stuva om lite i elcentralen. Sen har man inte så jättestor nytta av en inverter om maxeffekten är lägre än husets behov.
    Det skulle vara intressant att veta hur mycket tillskott som har gått åt tidigare och hur många timmar per år kompressorn har gått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.