Har en bärande regel 145x70 på mitt uterumstak. Längden på regeln är 4m.
Taket är 4m på bredden och c:a 5-5,5m
djupt från husfasaden. Taket är ett platt
Tak med sarg och c:a 15 graders lutning.
Vill ”jacka ur” reglarna som går från husfasaden och utåt (145x45mm) för att fälla in stålet och sedan lägga panel innertak så att inga reglar syns.
Min fråga är vilken dimension på stålet som
krävs för att ersätta den bef. Regeln 145x70mm
Tacksam för svar från ett proffs !

A
Fattar inte. Vad försöker du göra? Vill du öka takhöjden eller vad är grejen?

Det finns en rätt väg framåt. Du kontaktar en konstruktör och får detta beräknat med papper och allt, gör bygganmälan och så är allt riktigt gjort.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Fattar inte. Vad försöker du göra? Vill du öka takhöjden eller vad är grejen?

Det finns en rätt väg framåt. Du kontaktar en konstruktör och får detta beräknat med papper och allt, gör bygganmälan och så är allt riktigt gjort.
Jag vill inte ha en synlig bärande regel.
Vill ersätta den med ett mindre fyrkantsstål typ 50x50 el. liknade som jag kan fälla in
Under de andra reglarna som går ut från själva husfasaden som bär uterumstaket.
Dessa rehlar vill jag göra urtag i underifrån
Och fälla in stålet.

A
F freyan skrev:
Jag vill inte ha en synlig bärande regel.
Vill ersätta den med ett mindre fyrkantsstål typ 50x50 el. liknade som jag kan fälla in
Under de andra reglarna som går ut från själva husfasaden som bär uterumstaket.
Dessa rehlar vill jag göra urtag i underifrån
Och fälla in stålet.
Aha. Låt en konstruktör titta på det där, du ändrar också i de längsgående reglarna, finns sannolikt en del skjuv där du vill jacka ur.

Aha. Låt en konstruktör titta på det där, du ändrar också i de längsgående reglarna, finns sannolikt en del skjuv där du vill jacka ur.
Finns inga skruv där jag skall jacka ur. endast infäst i ytterkanterna vad jag kan se.
Denna regeln ligger under alla de andra och bär på mitten så det inte skall vara någon nedböjning på taket samt att man skall kunna gå på det utan risk för ras m.m.
Jag hade hoppats på att det fanns någon kvalificerad konstruktör som kunde ge ett kvalificerat tips 😀

A
F freyan skrev:
Finns inga skruv där jag skall jacka ur. endast infäst i ytterkanterna vad jag kan se.
Denna regeln ligger under alla de andra och bär på mitten så det inte skall vara någon nedböjning på taket samt att man skall kunna gå på det utan risk för ras m.m.
Jag hade hoppats på att det fanns någon kvalificerad konstruktör som kunde ge ett kvalificerat tips 😀
Skjuv, inte skruv! :)

Det finns gott om kompentet folk på detta forum men det är tidsödande och kognitivt ansträngande att göra konstruktionsberäkningar. Den mest kvalificerade tråd jag sett på ämnet var faktiskt igår, där någon ville lyfta en given massa i ett balktvärsnitt - vilket behandlas i de allra första kapitlen i en introduktionskurs i hållfasthetslära. Aldrig annars har jag sett någon räkna på varken styvhet eller spänningar. Får du någon att göra detta åt dig gratis så grattis, men det som oftast händer (om någon ens svarar) är att det kommer massa killgissningar (maskerade som ursäkra svar), men som inte är värt något i praktiken.

Skjuv, inte skruv! :)

Det finns gott om kompentet folk på detta forum men det är tidsödande och kognitivt ansträngande att göra konstruktionsberäkningar. Den mest kvalificerade tråd jag sett på ämnet var faktiskt igår, där någon ville lyfta en given massa i ett balktvärsnitt - vilket behandlas i de allra första kapitlen i en introduktionskurs i hållfasthetslära. Aldrig annars har jag sett någon räkna på varken styvhet eller spänningar. Får du någon att göra detta åt dig gratis så grattis, men det som oftast händer (om någon ens svarar) är att det kommer massa killgissningar (maskerade som ursäkra svar), men som inte är värt något i praktiken.
Ok, jag får väl kolla med någon konstruktör som kan hjälpa mig.
Tack för dina inlägg.
Ps. Vad är Sjuv för något ?🤔
Har aldrig hört det ordet för. Ursäkta min okunnighet 😏

A
F freyan skrev:
Ok, jag får väl kolla med någon konstruktör som kan hjälpa mig.
Tack för dina inlägg.
Ps. Vad är Sjuv för något ?🤔
Har aldrig hört det ordet för. Ursäkta min okunnighet 😏
Jag hade gjort det i vilket fall! Håller tummarna någon kommer hit och hjälper dig men mina förhoppningar är inte skyhöga.

Skjuv är lite slarvigt uttryckt, jag borde skrivit skjuvkraft eller skjuvspänning. Det är ett begrepp som används för att beskriva kraft/spänning i en kropp, se nedan bild så förklaras det nog bättre än om jag skriver en novell här. :)

Illustration av fyra typer av krafter på trä; drag, tryck, skjuvning och böjning, med pilar som visar riktningskrafter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kan för övrigt ha missförstått vad du vill göra, svårt med text.

S
Det hjälper väldigt mycket med en skiss.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.