10 662 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Erfarenheter IKEA Faktum Bänkhörnskåp m utdragbar inredning
Sida 1 av 2
Som rubriken lyder skulle jag vilja höra hur nöjda ni är som har Faktum Bänkhörnskåp m utdragbar inredning. Jag håller på att skissa på inredningen i köket som vi ska renovera och hur jag än vrider och vänder på det hela så passar IKEAs bänkhörnskåp med utdragbar inredning bäst utifrån mine förutsättnigar.
Är ni som har detta hörnskåp nöjda? Jag var på IKEA igår och röck lite i ett sådant och jag kan tycka att det är lite omständigt att få ut inredningen på ett smidigt sätt, men det kanske är en vanesak.
Bänkhörnskåp m utdragbar inredning: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79854133/
/Henrik
Är ni som har detta hörnskåp nöjda? Jag var på IKEA igår och röck lite i ett sådant och jag kan tycka att det är lite omständigt att få ut inredningen på ett smidigt sätt, men det kanske är en vanesak.
Bänkhörnskåp m utdragbar inredning: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79854133/
/Henrik
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Vi har ett sånt man drar ut två njurformade hyllor ur. Vi använder film för att förvara saker vi sällan använder längst in och skärbrädor längst ut, till sån användning tycker jag dom funkar bra som en vanlig hylla till vardags men utdragna när det krävs
Vi har två hörnskåp, hade köpt den utdragbara inredningen till båda, monterade den ena och lämnade därefter tillbaka den andra och köpte ett vanligt hyllplan istället.
Tycker det är omständligt att dra i de där skivorna. I det andra skåpet med vanligt hyllplan är planen att köra med korgar/lådor som man plockar fram istället. Betraktar skåpen som "sällanskåp" oberoende av inredning.
Tycker det är omständligt att dra i de där skivorna. I det andra skåpet med vanligt hyllplan är planen att köra med korgar/lådor som man plockar fram istället. Betraktar skåpen som "sällanskåp" oberoende av inredning.
Jag tycker de fungerar bra. Lite knöligt att komma åt det som står längst bak men där har vi sånt vi inte använder så ofta. De är förvånansvärt stadiga och tar mycket vikt.
Se bara till att lägga ordentligt med ben under skåpet under "pinnen". Jag gjorde inte det och då brakade bottnen ur skåpet när vi lastade in grejerna.
Se bara till att lägga ordentligt med ben under skåpet under "pinnen". Jag gjorde inte det och då brakade bottnen ur skåpet när vi lastade in grejerna.
Jag skulle avråda från denna typ av hyllor. Man ska komma ihåg att man får betydligt mindre hylla än skåpets bottenyta med den typen av hylla. Om man dessutom förvarar lätta saker som plastburkar på hyllan är det väldigt lätt att de ramlar av. Rent allmänt bör man försöka undvika hörnskåp, men om det inte går röstar jag för att man kör på hyllor och har sällangrejer längst in.
Efter att vi frågat oss runt och även hört med olika personer på Ikea valde vi skåpen som är 90x90 istället. En fördel är att du slipper passbitar och skåpet bygger inte så mycket. För mig är ett hörnskåp ett nödvändigt ont och ju mindre plats det tar desto bättre. Vi är nöjda med våra, hyllplanen sväljer en hel del.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09854283/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09854283/
Tackar för toppenbra synpunkter.
Tyvärr får vi inte in skåpen som är 90*90...annars hade vi kört på ett sånt skåp med karusell.
Jag får åka till IKEA idag igen och (som vanligt) och rycka lite i grejerna igen. Ett alternativ är ju att köra skåpet med fasta hyllplan. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39854248/
Ska även kolla med IKEA varför skåpet med utdragbara hyllplan kräver större plats. När jag försöker rita in ett sånt skåp i minritning får det inte plats, däremot passar samma skåp med fasta hyllplan. Nån som vet hur det kommer sig?
/Henrik
Tyvärr får vi inte in skåpen som är 90*90...annars hade vi kört på ett sånt skåp med karusell.
Jag får åka till IKEA idag igen och (som vanligt) och rycka lite i grejerna igen. Ett alternativ är ju att köra skåpet med fasta hyllplan. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39854248/
Ska även kolla med IKEA varför skåpet med utdragbara hyllplan kräver större plats. När jag försöker rita in ett sånt skåp i minritning får det inte plats, däremot passar samma skåp med fasta hyllplan. Nån som vet hur det kommer sig?
/Henrik
Det skall inte vara någon skillnad. Däremot så kräver båda att du sätter in passbitar mot den sida där dörren inte sitter. Karusellerna håller, det behöver du inte vara orolig för. Tyvärr så känns mycket av det som står uppställt på Ikea ganska rangligt, iaf här i Göteborg. Kanske lite snabbt monterat och många som rycker och drar.
Fördelen med karusellerna är att du kommer åt det du fyller skåpet med, nackdelen är att du inte kan fylla lika mycket.
Fördelen med karusellerna är att du kommer åt det du fyller skåpet med, nackdelen är att du inte kan fylla lika mycket.
Det stämmer bra det. Där tror jag IKEA gör bort sig lite. Många skenor är bara monterade med hälfen av skruvarna som behövs vilked medför att det blir onödigt rassligt.
varför måste man ha passbitar? Är det endast för att översta lådan på skåpet bredvid annars krockar med hörnskåpets handtag alternativt att skåpsdörren inte går att öppna hela 90 grader?jtl skrev:Det skall inte vara någon skillnad. Däremot så kräver båda att du sätter in passbitar mot den sida där dörren inte sitter. Karusellerna håller, det behöver du inte vara orolig för. Tyvärr så känns mycket av det som står uppställt på Ikea ganska rangligt, iaf här i Göteborg. Kanske lite snabbt monterat och många som rycker och drar.
Anledningen till frågan är att jag skall ha 60skåp med ho bredvid hörnskåp så de lådor som kommer dras ut kommer ut på en lägre nivå än hörnskåpets handtag.
Hur stor passbit måste man annars ha?
Vi har ett sånt hörnskåp med utdragbar inredning och om jag inte missminner mig så var det en passbit med till skåpet, om du vill så kan jag mäta den när jag kommer hem.
Annars så vet jag inte om man kan klyva ner passbiten eller helt enkelt skippa den.
Annars så vet jag inte om man kan klyva ner passbiten eller helt enkelt skippa den.
Mycket riktigt följer det med en bit, ca 8cm bred. Skulle helst slippa använda den alt. Klyva den.Drömhus2012 skrev:
Jag ska öppna, klämma och känna på skåpet när jag kommer hem så kan jag förhoppningsvis säga att man kan skippa den. 
De skåp som inte har en delad dörr (två dörrar med gångjärn i hörnet) kräver passbit för att dörren skall gå att öppna. Utan passbit tar den emot på den sida där gångjärnen sitter.jackass skrev:varför måste man ha passbitar? Är det endast för att översta lådan på skåpet bredvid annars krockar med hörnskåpets handtag alternativt att skåpsdörren inte går att öppna hela 90 grader?
Anledningen till frågan är att jag skall ha 60skåp med ho bredvid hörnskåp så de lådor som kommer dras ut kommer ut på en lägre nivå än hörnskåpets handtag.
Hur stor passbit måste man annars ha?