Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Erfarenheter från dold trallskruv?

1. L
    Husägare · Skåne · 4 399 inlägg
    Redigerat 9 maj 2020 21:03
  2. K
    Medlem · 1 inlägg

k7i3m

Medlem
    Hur gör man längst in mot fasaden där man inte kommer åt med verktyget? Måste man skruva "som vanligt" på sista?

3. K
    Medlem · 56 inlägg

Kines

Medlem
    inget annat sätt än rakt uppifrån, så gjorde vi idag...

en annan fråga: hantverkare lade fel så imorgon behöver de göra om 12 brädor i 4,2 m längd, de kan väl inte bara skruva upp och sedan använda samma hål på reglerna? och de 12 trall, måste de väl flytta några cm ifrån de befintliga hålen?

Redigerat 20 okt 2020 19:24
  4. P
    Medlem · 12 inlägg

pfalck

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F247DDF0-2753-4A11-A489-AC9DDBF0AE39.jpeg
    Ska man skruva i trallen med glad eller sur mun när det gäller dolda skruvar, HDS/ Hidden Deck? Jag bifogar teckning som bäst beskriver min frågeställning.
    Annan fråga: i den glada munnen ligger kärnträet med bäst motståndskraft uppåt och skyddar bättre mot sol och regn men med sur mun istället nedåt och kan då istället bättre skydda mot högre fuktighet och sämre ventilation. Med glad mun kan man tänka sig att vatten kan rinna in i träet mellan årsringarna vilket då inte kan vara bra!? Och med sur mun kan vattnet lättare rinna av som på ett tak med överlappande takpannor!? Jag tar tacksamt emot reflektioner!

5. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 723 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Jag försöker eftersträva glad trall. Ringarna kommer att försöka räta ut sig så med glad trall blir det inte diken som vattnet står kvar i.

Bästa är att hitta plank med kärna. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.