Byggahus.se

Erfarenheter av utländska företag som lägger marksten?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej,

fick besök av ett gäng irländska arbetare som erbjöd sig att gräva upp, den idag gruslagda, uppfarten till huset och lägga marksten över allt ihop. Vi har länge funderat att göra något åt uppfarten och gillar inte nuvarande småsten som ligger, så nånting vill vi göra. Hela uppfarten ligger i ganska kraftig lutning, så i jobbet skulle också det jämnas en del.

Tänkte höra om det finns andra här som har erfarenheter av likande upplägg och koll på vad man ska ha utkik efter!? Garantier för korrekt utfört arbete, offertpriser, osv..

Företaget de kommer från är registrerat i Irland sedan 2018 och jag har bett dem efter referenser..

• Laddar…
  2. C
    Medlem · Nivå 18
    Du skojar?
    Aldrig hört talas om irländska asfaltsläggare?
    Polisen brukar om inte annat gå ut och varna varje år...

3. A
    Medlem · Nivå 7
    Du skämtar väl!!!!!
    Det varnas ju varje år för detta med folk som blir blåsta på pengar för dåliga jobb som ofta inte blir färdiga.

• Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 3
    Det kom precis ut en varning i vår lokala facebookgrupp avseende irländska asfaltsläggare.....

• Laddar…
  5. G
    Medlem Nivå 6
    Googla "irländska asfaltsläggare" och fundera på om du verkligen vill ha med dem att göra.
    Fundera också på hur du ska kunna reklamera arbetet, om du inte är nöjd med det.

• Laddar…
  6. tommib
    Bergsfogde · Nivå 24
    Var i landet hände detta? Kan vara bra att gå ut med en varning om det var någonstans nära.

En bra princip är att inte köpa något av dörrförsäljare om det inte är grannbarnen som säljer till klasskassan. Speciellt ska man inte köpa byggtjänster, det varnas som sagt varje år om dessa människor.

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 1
    Jag hade också en som ringde på igår med erbjudande om exakt samma som ts. Jag sa bara "not interested" och "no" och drämde igen dörren. Sen gick jag ut och blockerade infarten med en av mina bilar så de inte skall få för sig att påbörja något när jag inte är hemma och påstå att det skulle finnas en överenskommelse.

Det märkliga/sorgliga är att de verkar ha fått ett napp längre bort på gatan. Eller så står de bara där med bilar och en grushög för att skapa något slags trovärdighet.

Jävla otyg. I dessa tider tycker man ju det borde finnas möjlighet att neka dem vid gränsen.

Norrförort till Stockholm.

Redigerat 21 apr 13:45
  8. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    En granne hoppade på det, först på gatan och fick väldigt fin och bra stenläggning för vettig summa. Sedan hoppade 10 grannr till på det. De fick betala mer och fick mycket sämre resultat, men det såg ju snyggt ut första året. Nu, tio år senare, är den första uppfarten fortfarande fin, de andra har fått läggas om.

9. P
    Medlem Nivå 1
    Det är inte ovanligt att de en dag helt plötsligt grävt upp din tomt och hävdar att ni har ett avtal. Om jag vore du skulle jag bryta all kontakt om du misstänker att dem inte är seriösa. Försäkra dig om att du har övertygande dokumentation om de skulle hävda något annars kan det bli svårt.

Seriösa företag kan kontrolleras via skatteverket och andra myndigheter.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu skall man ju alltid vara försiktig med att dra en hel grupp över en kam. Men irländska hantverkare som drar omkring, är ju en rätt välkänd scam. Som sagt bryt all kontakt snarast. De är kända för att sätta igång utan beställning, och bli hotfulla när du försöker få stopp på dem.

11. L
    Medlem · Nivå 8
    En gammal kollega nappade på det, dom kom, rev upp asfalten, fick en del av summan, sen fick kollegan göra resten själv för dom kom aldrig tillbaka

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Bra försök till trollning av TS.

13. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren, bad dem åka vidare när de kom förbi idag igen. Alltid svårt att veta om man ska dra en hel yrkesgrupp efter en kam, men med tanke på svaren så verkar det tyvärr vara mestadels negativa erfarenheter.

Har bara haft huset i drygt ett år, så har inte hunnit få koll på ”allt man borde veta...”. Tur att det finns andra som kan hjälpa till då!

14. S
    Medlem Nivå 9
    Det är mycket möjligt att man har tur och hittar nån som faktiskt gör ett bra jobb, men de gånger jag har pratat med folk som anlitat dessa personer har det blivit ett fuskjobb. Allt ser fint ut men asfalten dumpas nånstans i skogen och stenläggningen är jättefin tills dess att nån kör upp med en bil, då sjunker den ihop. De slarvar allt som oftast med grundarbetet.

/S