Byggahus.se

Erfarenheter av Outline fönster

1. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Det där måste ju gå att reklamera. Ser förjäkligt ut!

• Laddar…
  2. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Min outline fönster (aluklädda) har nu suttit monterade i ca 1.5 år och än har jag inget att klaga på.
    Däremot är jag inte lika imponerad av de plissegardiner vi köpte till som "originaltillbehör", jag tycker inte de ger något vidare högkvalitativt intryck.

3. L
    Medlem Nivå 3
    INtressant tråd!
    Jag ska införskaffa ett par altandörrar, helglasade med spröjs. Skulle helst vilja ha allmoge då huset är från 1800-talet och deras dörrar är så vackra. Dock har vi en sådan dörr på annat ställe och den är av usel kvalité. Denna nya dörr ska stå på vindpinade Öland i helt oskyddat läge så jag tror inte att Allmoge är något alternativ tyvärr.
    Dock skulle jag vilja se hur en helglasad fönsterdörr från Outline ser ut. Spröjs är ju tillval efter hur man vill ha men själva karmen runt vore intressant att se. Vissa dörrar är stora och tjocka som kolosser och har inget gammaldags över sig.
    Har jag förstått det rätt att alla deras trädörrar kommer med alu-utsida?
    Hur är handtaget som medföljer? Beställer man på ByggHemma.se så får man i alla fall inget val.

Ser gärna bilder om någon har en Outline, helglasad i trä!

Mvh, Lisa

4. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Hej Lisa_72 jag kan inte på nått sätt rekommendera dig att köpa från Outline.
    Det är nu några år sen jag köpte mina därifrån och dom fel som dom var beskaffade med har inte blivit åtgärdade ännu.

En tröskel är sprucken på ena altandörren
    Man har använt skruv som måste förborras, men man har inte förborrat, så trät har börjat spricka vid skruvarna.
    Samtliga skruvar på 70 gångjärn är snett iskruvade
    Samtliga skruvar i alla andra beslag är snett iskruvade vissa skruvskallar sticker ut så mycket att man kan fastna och riva sönder kläderna.
    i vissa fönsterbågar är det genomgående kvistar som torkat och spruckit så det har blivit sprickor i bågarna.
    Samtliga gångjärn måste justeras för att fönstren skall gå att öppna (det är garanti på gångjärnen)
    Jag har jämfört gångjärnen med dom som finns på Biltema, Biltemas är lite bättre. Jag skulle aldrig använda Biltema kvalitet till fabrikstillverkade fönster.
    Det är så mycke fel på fönstren så dom skickar hit folk som bedriver personangrepp på mig så jag skall släppa det hela.

Köp inte från Outline vad du än gör. Det finns gott om snickare som kan fixa en dörr åt dig om du inte kan hitta några du tycker duger på annat ställe

Jag köpte mina fönster till verandan från Allmogesnickerier och det är stor skillnad mellan dom och dom som Outline levererade kolla där så får du kvalitet.

Jag har helglasade 2+1 glas från Outline men dom går inte o använda det är katastrofalt dålig kvalite. Hade jag råd skulle jag slänga alla Outline fönster och köpa nytt..

Redigerat 18 jan 2014 19:48
  5. L
    Medlem Nivå 3
    Krillew - NEJ, vad tråkigt!!! Jag som inte hittat något dåligt om dem på nätet när jag googlat runt?!
    Jag har, som jag skrev ovan, tvärtom dålig erfarenhet av Allmoge. Våra altandörrar håller på att murkna sönder, 5 år gamla. Dessutom ska de ha 28.000 för en sån altandörr medans Outline på kampanj på Bygghemma säljer för 14800. Så det är rejäl skillnad i pris!
    Kan också passa på att fråga dig om du har spröjs och om det i såna fall är mellanfönster? Hur ser de i såna fall ut? Är de platta eller "profilerade" likt de Allmoge har på sina fönster?

Lite OT men jag förstår inte hur Elitfönster kan ha köpt upp Allmogefönster när det fortfarande finns kvar? Eller är Allmogefönster och Allmogesnickerier två skiljda saker?

Tack för att du delar dina erfarenheter Krillew!

6. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Ja det är en pardörr med spröjs!
    Gångjärnen sitter inte fast i karmen så man kan inte öppna dörren. Jag har tagit bort handtagen så ingen skall av misstag försöka öppna. Jag kan bara säga att det är skräp.

Vi har inte använt dörren under alla år (alltså öppnat dörren) ändå sitter gångjärnen inte fast.

7. G
    Jag har ingen erfarenhet av deras 2+1 glasprodukter, men deras 3-glas skiljer sig kvalitetsmässigt inte från de andra svenska fönstertillverkare jag har erfarenhet av (elit och tanumsfönster).

8. L
    Medlem Nivå 3
    Jag kan verkligen zip nada om fönsterkonstruktioner men kan det alltså vara så att konstruktionen av 2+1 är så pass annorlunda från 3-glas att det diffar så i kvalitet?

Lisa

Redigerat 20 jan 2014 08:39
  9. L
    Medlem Nivå 3
    Krille_w - Skulle du inte kunna lägga upp en helbild på din altandörr samt närbild på spröjsen? Är så nyfiken på hur deras spröjs ser ut!
    Såna här fel är ju helt otroligt att de inte gått med på att reklamera! Du har väl en skriftlig garanti som borde hjälpa dig att dra detta långt även om de sätter sig på tvären!

10. G
    Det är olika konstruktioner, 3-glasfönsterna är i öppningsbara fall vridfönster och har en helt annan typ av gångjärn.
    Även fönsterkassetterna är annorlunda.
    Men jag är inte heller någon expert på fönster, jag vet bara att de outline jag köpte för 1.5 år sedan ser ut som, känns och funkar precis som andra svensktillverkade fönster av samma typ.

11. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Problemet med mina altandörrar(+ fönster) är att man använt skruvar som skall förborrats utan att man förborrat det har resulterat i att trät har spruckit och att skruvarna inte sitter fast om man gjort det rätt så hade det nog varit på gärsgårn att det funkat för skruvarna är ganska så korta, men nu är skruvarna också snett idragna så gångjärnen sitter inte så stabilt , Dörrarna är ju väldigt tunga så dom går inte och få att hänga rakt utan skruvarna dras ut ur trät bara av vikten av dörren. Man måste ta bort karm och dra genomgående skruv för att få till det hela. ÅF:aren säger hela tiden det är rätt dimensionerat. Trotts det hänger samtliga fönster/dörrar snett.. (det är rätt dimensionerat) men dom hävdar att det är jag som inte kan montera fönster.. Jag har monterat ganska så mycket fönster men aldrig stött på så här dåliga förut.

Ja dom säger hela tiden till mig ja du har garanti... men inget händer.

• Laddar…
  12. D
    Medlem Nivå 1
    Tycker Outlines produkter är usla. Åk till K-rauta och kolla hur dom ser ut och känns. Limrester, färg-rinningar, glappa handtag på altandörrar. Även om deras produkter skulle ligga på 50% av vad dom kostar hade jag ändå ansett att det varit ett dåligt köp.

Pratar om deras 3-glasprodukter inte 2+1

13. L
    Medlem Nivå 3
    Jag har hört vad ni sagt och har helt släppt outline. De var dessutom inte så billiga som jag trodde för det som var inrtessant var i såna fall deras traditionsfönster. Men det var inte det jag fick offert på upptäckte jag.
    Valet står nu mellan Lenhovda Kulturfönster, Vinås Fönster samt Älvsnäsfönster.
    Vilket känns betydligt bättre och pratar man pengar är alla billigare än Outlines traditionsfönster.

Lisa

14. S
    Medlem Nivå 7
    Kan bara hålla med mina är köpta 2013. Det var byggbolaget som rekommenderade dem då de skulle vara prisvärda och bra i samband ned en renovering. Jag ville egentligen ha persienner i kassett men de hade de inte och håller med att de är sämre. De flesta av mina fönster är skyddade så de kommer inte att utsättas så mycket för regn. De fönster som utsätts för regn är skyddade med aluminium.

Det enda negativa jag har om dem är att altandörren är otroligt tunn och blir kall på insidan. Trodde faktiskt 2013 att man tänkte lite mer på värmekomforten. på utsidan av dörren borde de ha satt panel eller liknande så den inte blev så tunn i nedre delen.

15. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Jag kände att det blev lite pajkastning här så jag la upp ett klipp på youtube så får alla själva avgöra om outline är bra eller dåligt. http://youtu.be/WR9D8zhKzKQ
    Problemet är kanske inte mest kvalliten, felen som är går att åtgärda. Det värsta är hur man hanterat reklamationsärendet. Först så kom outline och jag överens om hur ärendet skulle skötas men dom struntade i avtalet,
    sen har dom skyllt på att det är mitt fel. Leverantör : Flodsträvaror i Knivsta tillverkare: Outline.
    Jag har varit hemma från jobbet vid flera tillfällen för att ta emot dom, dom har varit här fixat nått fönster sen stuckit. Dom vägrar och ersätta mig för den tid jag tagit ledigt från jobbet. Efter 5 år så är ärendet fortfarande inte avklarat.
    Utifrån det här kan jag bara varna för outline dom tar inte sitt ansvar. Sen att åf:en låtit det ta så lång tid kan man ju även ha kritik mot.