Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Erfarenheter av olika solcellsinstallationsföretag

1. M
    Medlem · Skåne · 2 405 inlägg
    Hej

Tänkte att det kanske vore en bra idé att göra en konkret samlad tråd med allas samlade erfarenhet av de solcellsinstallatons företag som finns därute av olika slag.
    Solcellsmarknaden har ju vuxit sista tiden och likaså antalet installationsföretag.
    Kan ju vara en bra hjälp för de som stör i startgroparna att välja installatör.
    Tanken är inte att det ska bli en "prisjämförelsetråd" utan mer att man ska kunna välja bort de mindre bra solcellsinstallatörsföretagen i dessa tider.

Så jag börjar med min första.
    Solsystem: https://www.solsystem.com/om-oss/
    Är det någon som haft kontakt med dessa och fått en bra eller dålig installation samt hur har de legat i pris ?
    Hur fungerade kontakten med de från början till färdiginstallation och ev. därefter ?
    Om ni fått något installerat men att det inte blev så bra, hur tillmötesgående har de varit sedan för att lyssna och åtgärda ?
    Notera gärna även vart i landet ni bor då dålig/bra erfarenhet inte behöver gälla på alla orter där de är aktiva.

/M

2. S
    Medlem · 17 inlägg

Sebastian Ceder

Medlem
    Jag har fått en offert av solsystem som jag troligtvis kommer gå vidare med. Låg väldigt lika i pris med Svea solar men betydligt lägre än Sesol

3. M
    Tackar för den inputen. Vart i sverige finns du ? De har tydligen bara 3års installationsgaranti. Hade de på besök häromdagen och väntar på offert. Fick också initialt bra intryck av säljaren som var på plats, men det har jag fått av andra också.

4. M
  5. S
    Medlem · 17 inlägg

Sebastian Ceder

Medlem

Jag finns i Värnamo Småland

6. M
    Hur stor anläggning i ditt fall och vilken/vilka växelriktare ?
    Du är nöjd med 3år installationsgaranti ?

7. S
    Medlem · 17 inlägg

Sebastian Ceder

Medlem
    19 paneler 8,55 kW är det i mitt fall. Växelriktare SAJ R5
    Nej bara 3år är en nackdel helt klar. Däremot har dom 20års produktgaranti mot ex Sesol 12år

8. M
    Fyll gärna på om du går vidare med de och erfarenheter som dyker upp

9. M
    Vad har Solsystem för betalningskrav/alternativ, allt efter slutförd och funktionstestad installation ?

10. S
    Medlem · 17 inlägg

Sebastian Ceder

Medlem
    25% handpenning resten vid funktionstestad anläggning

11. M
    Har du bestämt dig för de och skrivit avtal ?

12. S
    Medlem · 17 inlägg

Sebastian Ceder

Medlem
    Nej inte än men lutar att det blir dom

13. M
    Jag är extremt skeptisk till all form av förskottsbetalning. I mitt fall så var det det som fick mig att välja bort Sveasolar. Konkar företaget så får du ju inte en krona, finns fordringsägare som alltid står i kö (om det ens finns pengar i bolaget att återbetala någon alls)

14. S
    Medlem · 17 inlägg

Sebastian Ceder

Medlem
    Nej jag håller med, men det blir inga leverantörer kvar om alla ens krav skall uppfyllas.
    Sesol har ingen förskottsbetalning men 30-40% dyrare med lite större anläggning dock

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.