27 252 läst · 28 svar
27k läst
28 svar
Erfarenheter av olika renoveringstapeter (+ytterhörn) ?
Nu är det dags för renoveringstapet! Men ... det finns ju så många. Plus, hur gör man med ytterhörnen?
Nyans Cover som Byggmax säljer har jag testat tidigare. Fungerade bra men fick kasta ca 25-30% per rulle pga veck som kunde dyka upp lite var som helst. Sedan gick det inte att använda sista metrarna på samtliga rullar jag köpte då det troligen var för hårt rullade så även där var det veck. Helt OK produkt i övrigt.
Duros Easy Cover har jag använt för länge sedan. Då var det inga problem med veck eller liknande. Klart dyrast dock. Kändes bra tjock så jag gissar att den inte fungerar bra med ytterhörn?
Det finns ju även en Easy Cover Select som jag inte riktigt får kläm på skillnaden mer än bredden.
Nu har även Biltema släppt en renoveringstapet. Dåligt med info och tester än så länge.
Som sagt, behöver lite bra tips och erfarenheter. Gärna erfarenheter från verkligheten gällande ytterhörn. Har redan läst i forat att det går bra med mycket lim och rejält överlapp men nån av produkterna men det kan ju vara så att det finns någon av ovanstående som funkar bättre än övriga?
Grymt tacksam för hjälp!
Nyans Cover som Byggmax säljer har jag testat tidigare. Fungerade bra men fick kasta ca 25-30% per rulle pga veck som kunde dyka upp lite var som helst. Sedan gick det inte att använda sista metrarna på samtliga rullar jag köpte då det troligen var för hårt rullade så även där var det veck. Helt OK produkt i övrigt.
Duros Easy Cover har jag använt för länge sedan. Då var det inga problem med veck eller liknande. Klart dyrast dock. Kändes bra tjock så jag gissar att den inte fungerar bra med ytterhörn?
Det finns ju även en Easy Cover Select som jag inte riktigt får kläm på skillnaden mer än bredden.
Nu har även Biltema släppt en renoveringstapet. Dåligt med info och tester än så länge.
Som sagt, behöver lite bra tips och erfarenheter. Gärna erfarenheter från verkligheten gällande ytterhörn. Har redan läst i forat att det går bra med mycket lim och rejält överlapp men nån av produkterna men det kan ju vara så att det finns någon av ovanstående som funkar bättre än övriga?
Grymt tacksam för hjälp!
Har nyligen gjort ett rum med rustas renoveringstapet , tyckte den fungerade bra.A Acer767 skrev:Nu är det dags för renoveringstapet! Men ... det finns ju så många. Plus, hur gör man med ytterhörnen?
Grymt tacksam för hjälp!
Gjorde inga ytterhörn men vek den över innerhörn utanproblem , kunde komma nått veck men sim sedan försvunnit när det torkat , väldigt nöjd med resultat
Är det deras "nya" med akrylskumbaksida? Hur ter sig den mot vanlig väv som "alla" andra är utav?R Ronniw skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Easy Cover funkar inte speciellt bra för hörn. Bestrykningen spricker tyvärr och har svårt att ge ett fint veck. De hörn vi gjort är inte fina.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Tillägg: tror inte någon annan blir särskilt bra heller. Dock helnöjd med Easy Cover. Det funkar och kan vara väl värt den extra slanten 
Jag har kört med Bauhaus renoveringstapet Konkret de senaste gångerna, tycker den är enkel att jobba med och smidig i både inner och ytterhörn. Gillar att det inte är någon glasfiber. Det enda jag ogillar är att den suger färg något hemskt innan den är mättad, men så var det med Easy Cover också vill jag minnas.
Såg att de även säljer en tapet från Jotun som är förgrundad. Den var dock bra mycket dyrare.
Såg att de även säljer en tapet från Jotun som är förgrundad. Den var dock bra mycket dyrare.
Man kan grunda med tapetlim innan första strykningen med grundfärg så suger den mer av billigare limet i början.J J-O skrev:Jag har kört med Bauhaus renoveringstapet Konkret de senaste gångerna, tycker den är enkel att jobba med och smidig i både inner och ytterhörn. Gillar att det inte är någon glasfiber. Det enda jag ogillar är att den suger färg något hemskt innan den är mättad, men så var det med Easy Cover också vill jag minnas.
Ok, det funkar alltså i ytterhörn. Intressant. Synd bara att jag svurit en ed på att aldrig beställa från Bauhaus e-handel igen. Får väl tanka bilen istället kanske.J J-O skrev:Jag har kört med Bauhaus renoveringstapet Konkret de senaste gångerna, tycker den är enkel att jobba med och smidig i både inner och ytterhörn. Gillar att det inte är någon glasfiber. Det enda jag ogillar är att den suger färg något hemskt innan den är mättad, men så var det med Easy Cover också vill jag minnas.
Å andra sidan blir man inte så sugen när man läser recensionerna. Inte rak i kanter och sväljer inte ojämnheter.
Redigerat:
Mycket bra tips. Lärde mig detta efter första uppsättningen av renoveringstapet. MEN! Om man är noga med grängen dvs hur färgens struktur ser ut så får man tänka till. Två olika fabrikat har sannolikt två olika utseenden. Värt att tänka på om man är petig.C corre skrev:
Men... man kan ju iaf köpa obruten färg av det märke man tänkt sig för att spara någon krona.
Nu när jag sovit på saken så har jag bestämt mig för easy cover select. Det är den enda produkten som jag har läst funkar över ytterhörn, dvs INTE den vanliga easy cover utan med tillägget select. Jag får lov att återkomma om ett halvår när jag fått tummen hur och satt upp eländet. 
Har absolut inte märkt att den inte skulle ha raka kanter. Däremot kan det nog vara så att själva starten på tapeten i överkant inte är skuren rakt. Jag har dock gjort så att jag hänger första i lod och renskär mot tak och golv, då blir det busenkelt att sätta upp kant i kant. Och nej, är ojämnheterna allt för påtagliga så finns det helt klart bättre tapeter för ändamålet. Men det är helt klart den smidigaste jag testat att använda.A Acer767 skrev: