Byggahus.se

Erfarenheter av multiroom-anläggningar

1. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Multiroom-anläggning är det senaste som fastnat i huvudet, så därför har jag dragit igång ett flertal trådar som behandlar olika aspekter av ämnet. Men jag har ännu inte riktigt koll på hur jag vill att multiroom-anläggningen ska fungera. Några saker är jag klar på:

* Hög WAF
    * Riktigt bra ljud i vardagsrummet, ska vara HiFi-nivå.
    * Ljudkvalitét för bakgrundsmusik i övriga rum.
    * Hellre billigt än dyrt.
    * En flexibel lösning som gör att man kan använda ett flertal olika ljudkällor. Smartphones och surfplattor (både androider och äpplen), Windows-PC, mediacenter (XBMC på Raspberry Pi).
    * Ska synas så lite som möjligt i hemmet (dvs inga maffiga golvhögtalare) och helst inte en framträdande stack med ljudprylar i vardagsrummet.
    * Ljud i synk.
    * Ingen vinyl och ingen CD (vill man prompt lyssna på en CD-skiva får man stoppa den i datorn).
    * Ingen radio, använder internetradio (vill man prompt lyssna på radio får man plugga in en radio).

Några saker är jag oklar på.

* Hur ska volymkontrollen fungera? Ska man ha en volyminställning per zon som kan styras både från varje enskild zon? Jag antar att sonos fungerar så. Eller kan man ha en central volymkontroll som styr volymen som går ut till samtliga zoner, och sedan ett till reglage vid zonen där man kan kontrollera volymen på den lokala förstärkaren/aktiva högtalaren? Eller ska man ha en kontroll för vardagsrummet och en kontroll för övriga zoner? Jag antar att man får en sådan lösning om man har en multizonförstärkare i ett teknikrum.

* Hur ska jag hantera befintlig hemmabioanläggning? Ser film några gånger om året och det duger den bra till. Dessutom sitter högtalarna redan uppe på väggen.

Så jag vänder mig till er som redan har en multiroom-anläggning. Hur använder ni dem? Hur funderar era volymkontroller? Har ni några andra bra erfarenheter att dela med er av?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.