Byggahus.se

Erfarenheter av inkommande luft/uteluft på södersidan, FTX

1. T
    Medlem · Stockholm · 83 inlägg

tompalito

Medlem
    Hej!

Håller på att bygga ett fritidshus där jag installerat ett kombidon träfasadens södersida, träfasad. Nu har jag insett att intag av luft oftast görs på norrsidan. Någon här på forumet som har intag på södersidan? funkar det? Eller blir det för varmt på sommaren. Funderar nu på att dra om inkommande luft östsidan som tidigare kommer i skugga. Håller på med detta just nu, så supertacksam för snabba svar!

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag tror inte att det spelar så stor roll var man tar in luften, så länge det inte är vid en mörkmålad vägg med takskägg som samlar all varmluft.

Själv har jag intaget åt nordväst.

Men om det råkar vara varmt och skönt kan man ju stänga av FTXen ibland och ställa upp trädgårdsdörren för att få in lite luft.

3. T

tompalito

Medlem
    Tack för svar! Vore fint om någon som har intag på södersidan kan dela med sig av erfarenheter!

4. S
    Medlem · Norrbotten · 297 inlägg

spendera

Medlem
    Mitt luftintag ligger på sidan som är åt syd-sydöst ca: 135°. Luftintaget ligger i takfoten av huset och vi upplever inte något problem med detta. Det är svårt att jämföra då inget hus är helt likt ett annat och det är en mängd faktorer som påverkar innetemperaturen. Största förbättringen för oss var att sätta upp markiser på de fönster som är mest i solen.

5. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Det här är ett litet mysterium för mig!
    Ser många hus med nedfällda markiser, eller nedrullade rullgardiner på mina promenader i grannskapet. Blir det så djäkla varmt att ni måste stänga ner och stänga för all utsikt?

Vi har i vårt enplanshus om 110 kvm inte en enda gardin eller markis.
    Förutom ljustäta mörkläggningsgardiner i sovrummen,
    som vi drar ner nattetid för att kunna sova under sommarhalvåret.

Men under dagtid har vi inga gardiner alls alltså.
    Hur får ni det så hett att ni inte står ut?

Vid fint väder och svag vind så ställer vi ju upp ytterdörren och stänger bara nätdörren mot insekter.
    FTX-aggregatet har ingen "sommar-bypass" eller sådana finesser.
    Och F/F-värmepumpen har vi haft på kylning bara två gånger på sju år.

6. Bästa svaret

K
    Medlem · Stockholm · 1 671 inlägg
    Har mitt uteluftintag åt syd-väst, luften blir dock aldrig varmare än uteluften.
    Jag var själv nojig för det när jag byggde ventilation, men jag är nöjd med facit i hand.
    Bor i stenhus, som gärna ackumulerar värme.

7. S
    Medlem · Norrbotten · 297 inlägg

spendera

Medlem
    Jag vet inte vad detta påhopp har med ämnet att göra då det inte alls berör frågan från tompalito.

8. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Påhopp :oops:

9. T
    Medlem · Huskvarna · 1 586 inlägg

Tjoa

Medlem
    Jo det gör skillnad att ha den på Söder eller norr.
    Men sen märks det knappt inte på så små system som villa ftx.
    Ett system med kyla i vill man ju inte ha några grader varmare då man tappar effekt på kylan.

10. T

tompalito

Medlem
    Tack för alla svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.