Byggahus.se

Erfarenheter av ädelträ (t.ex. kirai/cumaru) till altaner efterlyses

1. A
    Medlem · Stockholms län · 36 inlägg

adbjn

Medlem
    Har skrivit ett par andra trådar där jag skrivit att jag överväger mellan impregnerat virke och betong med stenplattor som alternativ till en altan jag tänkt bygga. Efter att ha läst en del på forumet har jag insett att det finns betydligt fler alternativ än så.

Ädelträ på impregnerade reglar skulle kunna vara ett bra alternativ till impregnerad trall. Det verkar vara vanligt i Tyskland t.ex. Men hur bra är de egentligen?

Är det någon som har haft t.ex. Bangkirai (Kirai) eller t.ex. Cumaru eller andra ädelträtrallar liggandes i sådär en fem år eller mer eller kanske har sett det hos en bekant eller liknande? Hur ser de ut efter några år? Hur klarar de svensk vinter? Är de så bra som reklamen säger och ser de fortfarande fräscha ut efter ett antal år (förutsatt att man oljar förstås) eller vad har ni för erfarenheter? Hur jobbiga är de att lägga jämfört med impregnerat?

Vore väldigt intressant att se bilder på ädelträaltaner som legat ett antal år.

2. N
    Medlem · x · 5 inlägg

niclasn

Medlem
    Förra sommaren byggde jag en ny sarg i cumaru åt en kund i samband med en poolrenovering. Det blev helt suveränt.
    Något man bör tänka på med detta trä är att det rör sig ganska mycket. Är skruvarna för veka "klipper" virket av skruven.
    Jag var tillbaka i år, och det är fortfarande väldigt snyggt. En hel sommar med regn och klorerat poolvatten plus en vinter tar alltså inte kål på virket!
    Använd dock inte hela längder, utan kapa det i bitar om längst 2 meter och sen en skarv med glapp. Annars kan det röra sig på längden så att konstruktionen trycks sönder.

Var noga ed att slipa kanter då stickor från detta trä är otroligt hårda.
    Och se till att ha en bra klinga till sågningen!

Lycka till!

3. A

adbjn

Medlem
    Tack för tipsen. Blir nu dock lite tveksam om det är så vettigt att bygga en hel altan i Cumaru. 2m blir ganska korta längder om man ska bygga en altan som är 16m bred. Det blir rätt mycket spill om man inte kan få dem i ganska exakt rätt längder från början.

Man kanske iofs skulle kunna varva 2m-sektioner med en bräda som går vinkelrätt mot. Mycket mera jobb att regla upp, osv. men skulle ev kunna vara riktigt snyggt.

Hur mycket glapp lämnar du i längsled mellan de här 2m-bitarna?

4. A

adbjn

Medlem
    Angående detta med att virket växer på längden. Hittade denna sida:

http://www.bankshardwoods.com/hardwoods/cumaru/instructions.htm

Läs en bit ner där det står "There is almost no shrinkage or expansion on decking lengthwise so trimmed ends can be butted together."

Är du helt säker att det växer på längden så man måste lämna mellanrum på längden? Har du sett detta personligen eller är det leverantören som säger detta?

5. Snorunge
    Medlem · Dalarna · 624 inlägg

Snorunge

Medlem
    När jag lade mitt cumarugolv för 3 år sedan valde jag mellan det och bangkirai. Valet står altså mellan afrikanskt virke och sydamerikanskt virke. Fick höra att sydamerikanskt virke spricker inte lika mycket som afrikanskt. Så då fick det bli cumaru. Angående längden på plankorna så har jag 3,15 m och ett avstånd på ca 3 mm. Körde med avrundningsfräs på varje ändbit. Fastsättningen av trallen gjorde jag med genomgående skruv. Golvet är ca 8 m långt.

För nått år sedan var det mode med dold skruv från undersidan, men det är det sämsta man kan göra. Alla som gjort så får bygga om. Om det är nån skruv som klippts av har jag ingen aning om, men alla plankorna sitter stummt fast i bjälkarna så det verkar ju fungera.

6. A

adbjn

Medlem

Hur ser det ut efter 3 år?

Tack för ditt svar. Några frågor...

Hur ser det ut efter 3 år? Ser det fortfarande lika fräscht ut som när det var nytt?
    Hur mycket tid och pengar på skötsel har du fått lägga ner?

7. Snorunge
    Medlem · Dalarna · 624 inlägg

Snorunge

Medlem
    Oljar man in på våren så håller det sig hela sommaren. Till våren är det grått igen. Man bör även slipa golvet varje år tror jag. Det vill bli en svart beläggning som sot ungefär. Det är ett jäkla slipande och jag har väl varit lite lat på vissa ställen som framgår av bilderna. Bilderna tog jag nyss när det varit en regnskur och en massa pollen. Det är ca 3 veckor sedan jag oljade in plankorn och jag tycker det ser helt OK ut. Använder Cuprinol Ädelträolja.

En kusin i Uppsala kör med afrikanskt virke och han är inte helt nöja med det. Vill bli lite grått på sensommaren säger han.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC03237.jpg

Trappsteget har jag putsat riktigt men inte golvet närmast.

DSC03239.jpg

Närbild på slipfusket med svart beläggning.:rolleyes:

DSC03240.jpg

En till bild.

DSC03238.jpg

Översikt av altanen.

Edit: Det var nog här jag läste att cumaro spricker mindre än andra träslag.

Redigerat 24 maj 2009 14:23
  8. A

adbjn

Medlem
    Eftersom jag ska bygga 160m2 blir det nog ett väldans slipande och oljande. Det är frågan om jag kommer att orka med. Jag är ute efter något som ser fräscht ut år efter år med minimalt underhåll... Får nog fundera på något annat alternativ. Det finns syntetiska träslag (blandning av plast och träfiber). Det kanske kan vara något... Lite dåligt med leverantörer i Sverige bara... Men ska undersöka saken.

Men tusen tack för bilderna!

9. Styrman
    Medlem · Skåne · 362 inlägg

Styrman

Medlem
    Lärk är kanske något att tänka på. Kör det naturligt grått så behöver du bara vaska av det på våren.

10. N
    Medlem · x · 5 inlägg

niclasn

Medlem
    Med en altan i den storleken är kanske även priset en faktor?
    Jag har för mig att vi betalade någonstans kring 100kr/löpmeter för cumaru. Kanske strax under.
    Jag har inte själv upplevt att det växer på längden, det var infosajter på internet och leverantören som sa det.
    Här är en länk till ett par bilder på poolsargen

http://www.poolcenter.se/default/testimonials

Kag byggde precis så med en regen på andra ledden mellan varje längd.

Det bör oljas med ädelträolja om man vill behålla färgen, men personligen tycker jag det får en vackrare lyster av sin naturliga gråton som den antar med åren.

Plastvarianter är inte så utbrett i sverige, och jag tycker inte att det är någon känska i det. Man tappar den mjuka värmen som träet ger.

Säg till om du vill ha fler bilder så ska jag leta fram lite. Eller så åker jag dit och plåtar mera.

Niclas

11. O
    Medlem · Jönköpings · 6 inlägg

Okuma

Medlem
    Det kunde vara intressant om någon har monterat Cumaro dikt längdsled. Jag skall snart skruva dit 20x120 cumaro, och vore tacksam för svar.

12. D
    Medlem · 32 inlägg

dfred

Medlem
    Kanske lite sent svar, men jag byggde min altan i Cumaro för 4 år sedan. Jag monterade brädorna kant-i-kant längsled och det har inte varit några problem. Det verkar inte röra sig mycket alls. Mot husväggen lämnade jag 3mm glapp och det är fortfarande samma glapp. Jag valde att skruva underifrån och jag har inte hittat någon skruv som gått av. Personligen tycker jag det är snyggare att slippa se skruvskallarna i detta vackra trä. Eftersom träet är otroligt hårt, så förborrade jag trallen för att dels spara skruvarna och för att slippa spräcka trallen.

David

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.