Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Erfarenhet/känndedom om Hornbach parkettgolv (ek/3-stav)

1. M
    Medlem · 2 inlägg

Mostef

Medlem
    Hej!
    Undrar om ngn härinne har erfarenhet (kvalitet, dess ursprung etc) av Hornbach parkettgolv? Ska inhandla 25 kvm mattlackad ek/3-stav inom kort o fram tills nu valet stått mellan ett Kährs Siena samt 2 st. fr. Bauhaus, http://www.bauhaus.se/ek-3-stav-robust-mattlack.html (229:-/kvm) samt Berg & Bergs Ek Memory http://www.bauhaus.se/parkettgolv-ek-memory-3-stav-14x198x2390mm.html (299:-/kvm)

Hornbachs ek/3-stav för 235:-/kvm...ett golv jag borde ta i i beaktning utöver de ovan nämnda?
    Råd/tips emottages tacksamt.

http://www.hornbach.se/cms/media/se/svenskabilder/reklamhafte_1/wh_3/2016_08/WH_0816_SE.pdf

2. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 184 inlägg
    Jag lade deras trestavs ekparkett för fyra år sedan i lägenheten, har inget större att anmärka på, någon kant som inte är helt hundra, men det skulle kunna vara underlaget också.

De verkar ha bytt leverantör, men jag köpte 80kvm för två veckor sedan att lägga i huset. 179kr/kvm låg den på.

3. F
    Husägare · Skåne · 1 143 inlägg
    Jag lade 25 kvm av 179kr-parketten i veckan. Snygg, och inte så rörig i färgtonen, knappt några kvistar alls. Lite pysslig att lägga, fogarna på kortsidan skulle slås ihop på plats, men det fick jag inte riktigt att funka, så jag la hela rumslängder på plats. Funkade bra i litet rum.
    Känns lite tunn, och botten materialet i är väldigt snabbvuxet och sprött. Provade att bryta lite i en spillbit som sprack i ek-skarvarna utan större kraft alls.
    Billigt, och väl på plats snyggt, men håller nog inte någon livstid...

4. 13th Marine
    Jag rev upp befintlig ekparkett i två av rummen i huset, gissningsvis lagd för en 20år sedan, ej klick utan spontad.
    (tyvärr skadad och fuktskadad i skarvarna).
    Även denna var spröd och sprack mellan ek-stavarna.

5. M
    Medlem · 2 inlägg

Mostef

Medlem
    Ok. Tack för info. Kollat lite på hornbach.de. Inte säker, men 179kr-parketten verkar vara av märket Skandor medans 235kr-varianten = Ter Hurne. Fortfarande i valet o kvalet...får nog bege mig till Hornbach o kolla utbudet "live".

6. 13th Marine
    Får kolla på lådorna när jag kommer hem, är rätt säker på att det stod "made in germany" på den iaf.

7. 13th Marine
    Så, började lägga igår och hann väl lägga en 10-12kvm på 5-6h (rörgenomföring samt strul med en dörrpost drog ut på tiden)
    Hyfsat anonyma lådor, de är dock "Made in Germany".

De har dock inte längre klick på kortsidorna, de är bara not och spont. Klicken är tightare än de tidigare golvet, så för att få dem plant så måste man banka ihop långsidorna också.

Jag tycker detta golv är lite jobbigare att lägga än det gamla. Får se hur slutresultaten blir.

8. 13th Marine
    Hann lägga någon kvadratmeter till igår.

Måste säga att jag tycker att det är en del höjdskillnad i skarvarna, kan inte komma ihåg att det var så mycket på det gamla.
    Kortsidorna måste verkligen bankas ihop, klicksystemet fungerade mycket bättre.
    Sorteringen på trät känns bättre än det gamla dock, men det har mer "porer" i småknastarna. (kanske var femte bräda har en sådan knast)

9. S
    Medlem · stockholm · 42 inlägg

somesundaymorning

Medlem
    Det här med kortsidorna... Behövde du banka ihop dem? Ligga bredvid varann så långt man får in och sedan banka? Jag kom precis av telefonen med Hornbach om detta och de säger att jag ska vinkla honan 70 grader men det funkar inte.

Hur hårt behövde du banka? Jag har försökt med slagjärnet...

10. 13th Marine
    Det var fyra år sedan, så det finns risk att de bytt system igen.
    Anvisningen i paketet var att man skulle banka, och jag fick banka hårt vill jag minnas.

11. S

somesundaymorning

Medlem
    Tack för svar! Ska testa att banka i hårt. Räckte det med slagjärn och hammare?

12. 13th Marine
    Jag använde nog en offerbräda som jag satte slagjärnet i.

13. S

somesundaymorning

Medlem
    Så många nya ord. Vill gärna testa med offerbräda. Är det en sån här?

14. 13th Marine
    Med offerbräda tänker jag en kortare spillbit golv som jag eventuellt modifierade för att lättare lossa ur spåret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.