702 läst ·
8 svar
702 läst
8 svar
Erfarenhet av trä en pem32 inuti en pem40
Hej
Har en gammal pem40 slang med tjocklek vad jag tror är 3.7mm till kasun för djupborrad brunn. Vill slippa gräva ner ny kabel och undrar om någon har erfarenhet av trä en pem32 inuti en pem40 slang. Spelet borde vara 0.6mm, räcker detta för dra igenom den nya slangen. Längden är ca 5-6m
Har en gammal pem40 slang med tjocklek vad jag tror är 3.7mm till kasun för djupborrad brunn. Vill slippa gräva ner ny kabel och undrar om någon har erfarenhet av trä en pem32 inuti en pem40 slang. Spelet borde vara 0.6mm, räcker detta för dra igenom den nya slangen. Längden är ca 5-6m
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Varför ska du dra den i? 🤔
0.6mm låter som det kan kärva väldigt lätt, men om allt är rent och med rejält med smörja. Och så ser man till att få i något att dra med, samtidigt som någon trycker.
Jag hade provat 😊
0.6mm låter som det kan kärva väldigt lätt, men om allt är rent och med rejält med smörja. Och så ser man till att få i något att dra med, samtidigt som någon trycker.
Jag hade provat 😊
En meter sen behövs slägga för att få i mera, 5 meter är inte görbart (du får gärna prova och motbevisa mig)
det finns skarv för 40 - 32 slang att köpa på valfri bygghandel, det låter lättare!
det finns skarv för 40 - 32 slang att köpa på valfri bygghandel, det låter lättare!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Äh, då håller den ett tag till, vår PEM63 är från -70 😉
Aha. Jag tänkte samma när jag böt ut en pem som jag gissar var från 70-80 talet, i samband med att jag böt ut pumpen.
Den gamla såg helt opåverkad ut. Jag provsågade och böjde den gamla pem slangen. Jag kunde inte se nån som helst ändring i nån egenskap jämfört med när den var ny. Svalt i backen, rätt beskedliga tryck, ej utsatt för UV ljus skulle jag gissa att en pem håller 100år eller något liknande.
Jag hade nog inte bytt ut den där... Det kändes som jag kastade bort pengar fullständigt när jag böt min.
Den gamla såg helt opåverkad ut. Jag provsågade och böjde den gamla pem slangen. Jag kunde inte se nån som helst ändring i nån egenskap jämfört med när den var ny. Svalt i backen, rätt beskedliga tryck, ej utsatt för UV ljus skulle jag gissa att en pem håller 100år eller något liknande.
Jag hade nog inte bytt ut den där... Det kändes som jag kastade bort pengar fullständigt när jag böt min.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Vi har original PEM från 1958 i vattensystemet till sommarstugan. Grävde ned ny servis i helgen och fick då se dem på nära håll. Slangen är som ny, men kopplingarna är rätt anfrätta. Om det alltså bara är en bit slang det gäller här hade jag också behållit den.
Hade samma situation/funderingar här. Lustigt nog hade de dragit till med att dra in två slangar. En i reserv antar jag, men den var så klart lika murken som den andra slangen. Men tyvärr är det inte en chans att få igenom en 32:a. Bilade/grävde upp allt och lade ett 110 foderrör istället.J jada skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad finns det för erfarenhet av Brun Royalimpregnerad Trall ?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Renovera furutrapp- idéer och erfarenheter
Övrigt husrelaterat -
Erfarenheter av Lundqvist Trävaru AB från 2020-talet?
Hustillverkare -
Att slipa trapp - erfarenheter
Möbelsnickeri -
Träspik - någon som har erfarenhet?
Byggmaterial & Byggteknik