maskeradeproggaren
Har köpt denna Siemens IQ300 ED611BS16E som ska in i en ikeastomme, bänkskivan är 635 bred och jag vill inte köra kolfilter utan att den blåser ut bakåt i ytterväggen (med kallrasskydd).

Tänker att man borde kunna sätta en adapter de har direkt mot den och då kunna få ut mot bakvägg, se nedan.

Ser ni något problem med detta?

Diagram över Siemens IQ300 ventilationsinstallation med måttangivelser och komponentbeskrivningar för köksmontering. Kalfaktorer och rörlängd nämnda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart köksfläktadapter för ventilation, designad för att leda luft ut genom ytterväggen. Passar Siemens IQ300 och Ikeastomme.
Skapa konto

Exploderad vy av Siemens IQ300 ED611BS16E med komponent 0320 markerad i rött, visar möjliga delar och anslutningar.
Skapa konto

BirgitS
Hur har du tänkt angående brandskyddet?
Tål utsidan av väggen att det slår upp meterhöga lågor från utblåset eller behöver du ett brandspjäll?
Pga. brandskyddsanordningar behöver man normalt skicka in en bygganmälan till kommunen som ska godkännas innan arbetet påbörjas och för att kunna skicka in den behöver man ofta prata med sotaren för att få redan på vilka villkor som gäller.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du tänkt angående brandskyddet?
Tål utsidan av väggen att det slår upp meterhöga lågor från utblåset eller behöver du ett brandspjäll?
Pga. brandskyddsanordningar behöver man normalt skicka in en bygganmälan till kommunen som ska godkännas innan arbetet påbörjas och för att kunna skicka in den behöver man ofta prata med sotaren för att få redan på vilka villkor som gäller.
Har tagit upp detta med min KA (nybygge) men han nämnde inget om detta men det ska jag såklart kolla upp med en sotare så det blir säkert. Tack för upplysningen!

Eftersom det är nybygge, hur är imkanalen inritad på bygglovshandlingarna?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är nybygge, hur är imkanalen inritad på bygglovshandlingarna?
Den är inte inritad, är detta ett krav?

Vad är det för nybygge? Permanentbostad eller attefall?

Ja, det är krav på imkanal (kan vara fläktlös) i varje kök.

Imkanalen ska ovillkorligen brandskyddsisoleras eller ha brandgasspjäll.

maskeradeproggaren
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för nybygge? Permanentbostad eller attefall?

Ja, det är krav på imkanal (kan vara fläktlös) i varje kök.

Imkanalen ska ovillkorligen brandskyddsisoleras eller ha brandgasspjäll.
Det är en stuga. Så av de alternativ du nämner, vad är smidigast? Eller ska man prata med sotare och de får bestämma? Räcker att få ok där eller behöver man skicka in bygglov på detta?

maskeradeproggaren
Min KA säger att jag ska "göra enligt tillverkarens instruktioner". Ringde kommunens sotare men han trodde inte det behövdes anmälan utan räckte med egenkontroll. Vissa kommuner är väldigt tydliga vad som gäller för "imkanal" men i mitt fall är det kanske inte hundra tydligt. Hur tolkar ni nedan regler utifrån mitt use case?

https://www.halmstad.se/byggaboochm...a/invandigandringellerinstallation.n3048.html

BirgitS
Finns det inget i det tekniska underlaget inför startbeskedet som handlar om ventilationen i huset?

maskeradeproggaren
Endast detta

Ritning med röd pil pekande mot ventil FF1, ytterväggsventil typ Fresh 80, fränluftsfläkt typ Intellivent markerade. SPF1 och andra tekniska symboler.

Håller själv på med att fundera ut en lösning till Ikeas häll med fläkt, det är rätt trångt. Så övergången från fyrkantigt till runt kommer du behöva bygga in i väggen för att 90 böjen under skåpet kommer annars bygga ut för mycket

maskeradeproggaren
Har en pågående dialog med Siemens men otroligt svårt att få raka svar. De vill verkligen att man ska ha kolfilter....

Har Siemens och Ikea har samma konstruktion? För Siemens finns som sagt en smalare 90graders böj (Se skiss ovan, "C") för att kunna gå rakt ner och sen ny böj vilket borde göra att det runda röret börjar i väggen innan?

Siemens säger också att man kan gå rakt ut bak med det rektangulära röret och sen sätta adapter men kanske blir som du säger, att övergången från rektangulärt till runt blir i väggen och detta är väl knappast bra ur brandsynpunkt. Man vill ju båda få in kallrasskydd och brandspjäll på ett säkert sätt.

Skiss av ventilationssystem med rektangulärt och runt rör, samt 90-graders böj, som illustrerar luftflöde och installation i vägg.

De flesta hällar med inbyggd fläkt verkar ha samma lösning. Så du kan ju flytta in kanalen i skåpet så långt det går innan lådan tar i och sedan ha den "slimmade" 90 böjen. Dock övergången från rektangulära till runda bygger så mycket att jag inte tror det kommer gå utan flytta ut skåpet ifrån väggen en bit(som på sista bilden du la in)eller ha övergången en bit in i väggen.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Ett tips är att Bauhaus har rektangulära kanalsystem 220x55 till lite vettigare priser än om du köper det ifrån leverantören av hällen😉

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.