Hej,

Vi funderar på att bygga Classic 154 (LB-hus) eller Vårgårda hus i Lilleby, Göteborg.
Någon som har erfarenhet av dessa hustillverkare eller av att bygga i Lilleby på kommunal tomt?

Det är vårt första hus så alla erfarenheter mottages tacksamt!

mvh
Maria

vårgårda huset tycker jag är skitfråckt

Några av mina vänner har byggt ett LB-Hus och jag tycker det blev mycket bra, dock så har jag hört att deras säljare ofta gör en glädjekalkyl för markarbeten.

nybyggd skrev:
vårgårda huset tycker jag är skitfråckt
Vilket?

Vårgårdahus verkar ha rejäla hus, dessutom ofta fina planlösningar, tycker jag, där man kan gå runt i huset, alltså inte dead ends. Jag gillar deras hus mycket. De är flexibla betr. ändringar också.

Vi valde LB-hus p.g.a totalentreprenaden. Vi är mkt nöjda betr. husets kvalitet, bemötande från säljare, ja hela ledet. Ingen glädjekalkyl, den var realistisk.

Sedan blir det alltid små missar. Ofta p.g.a brist på kommunikation, från bägge håll. Men viljan att rätta till har funnits där alltid. Vi har varit trygga så långt.

FaderForaus skrev:
Några av mina vänner har byggt ett LB-Hus och jag tycker det blev mycket bra, dock så har jag hört att deras säljare ofta gör en glädjekalkyl för markarbeten.
Det är inte deras säljare som gör markarbeteskalkylen så hur du kan ha hört det där är för mig en gåta.

LB-hus arbetsledare för markarbete (iallafall i Göteborg) kommer och besiktigar tomten innan kontrakt skrivs och ger en kalkyl för vad han tror att det kommer att kosta. I mitt fall sa han att det kostar troligen 100 000, men lite beroende på hur djupt de tvingas schakta innan de hittar schaktbotten så kunde det kosta 120 000 och i worst case 150 000kr....

Slutkostnad 92 000kr. Glädjekalkyl? Ja nog blev jag glad när slutnotan kom, men det var nog inte det FaderForaus menade...

Vi bygger med LB-hus och är mycket nöjda än så länge. Säljaren saftade extrakostnaderna för markarbetena rejält. Så ingen glädjekalkyl där inte. Classic 154 ser bra ut. Jämför beskrivningarna för byggnadsdelarna mellan tillverkarna.
Lycka till.

Det är säkert jättestora skillnader från region till region..men eftersom frågan gällde Göteborg så kan jag ju bara säga att LB-hus organisation där är kanon....

Ta kontakt med Lars Westling på LB-hus för mer info...han skickar allt men behöver veta och lite till inom nån dag om du mailar honom...

Kan tillägga att vår markarbeteskostnad också blev mkt lägre än kalkylerat.
Har sett Ugglan 143 (föregångaren till Classic 154) i verkligheten. Det är ett kanonfint hus. Det finns ju en del byggda sådana, fråga säljaren så kanske ni får ta en titt.
Vilket Vårgårdahus funderade ni på?

Andra fina hus i den storleksklassen är Eksjöhus Balans i deras "budgetserie".
Eller Myresjöhus Ängby.

Malmöbyggaren skrev:
Vilket?
sorry,glömde skriva vilket v-a jag gillade.
det är storhagen jag tycker är fräck.
samt även värsåsvillans södergården. det gillar jag åxå.
dessa 2 är mina val idags läget.
förra veckan var det myresjös arild.men det var för dyrt

FaderForaus skrev:
exakt detta hörde jag åxå,och det är väl tydligen samma säljare i hela småland vad jag förstod.
mor och son säljer så det visslar,men marken blir raskans så billig i kalkylen,och stämmer inte i verkligheten.
därför är lb hus inte lämgre vårat alternativ.

nybyggd skrev:
exakt detta hörde jag åxå,och det är väl tydligen samma säljare i hela småland vad jag förstod.
mor och son säljer så det visslar,men marken blir raskans så billig i kalkylen,och stämmer inte i verkligheten.
därför är lb hus inte lämgre vårat alternativ.
Det gamla vanliga dilemmat, det gäller att hitta en säljare som man kan lita på. Men å andra sidan, om man tror att en säljare kan ge en markarbeteskalkyl från ett skrivbord utan att vara och titta på och mäta ut tomten först så får man ju faktiskt skylla sig själv lite. Den säljaren tänker helt klart bara på sin egen provision och inte på kundens bästa, tyvärr hittar man sådana säljare hos alla husföretag.

Nu gällde ju frågan Göteborg och där kan jag garantera att man inte får nån glädjekalkyl på markarbete.

Vi funderar även på classic 154. Vi kommer nog förlänga huset 1,2 meter och på så sätt få upp ytan till ca 173 kvm och även ändra planlösningen radikalt. Då växer alla rum och framförallt tvättstuga och förvaring. Det saknas annars i detta huset.

Är väldigt intresserad av andras alternativa planlösningar. får gärna posta här.

Redigerat:
noem skrev:
Vi funderar även på classic 154. Vi kommer nog förlänga huset 1,2 meter och på så sätt få upp ytan till ca 173 kvm och även ändra planlösningen radikalt. Då växer alla rum och framförallt tvättstuga och förvaring. Det saknas annars i detta huset.

Är väldigt intresserad av andras alternativa planlösningar. får gärna posta här.

Har ni fått något pris på en sådan förlängning? Bara intresserad, för jag frågade när vi hade med LB-hus att göra, men det verkade inte som att hon var lika sugen på att ge nåt förslag på en förlängning av det huset jämfört med t.ex. på Classic 135....
Och vad kostar Classic 154 nu efter prishöjningen i aug i ert fall i såfall?

ca 200 000 för förlängning. 2,1 milj för huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.