Hej

Jag är på gång att beställa puckar för radonmätning här hemma, ett hus med källare och tre halvplan (gillestuga - entréplan med kök - sovrumsplan). Tänker mig 4 eller 5 puckar och upptäcker att det skiljer rätt mycket i pris mellan de som verkar vara de största aktörerna. (5 dosor från Radonova 2500 kr respektive 5 dosor från Eurofin för dryga tusenlappen...)

Har inte direkt någon sakkunskap så jag undrar om någon här har koll på om det är några viktiga skillnader? Eller som har erfarenheter som talar emot att välja den billigare lösningen?

Kommunen där man bor brukar också rekommendera ett lämpligt radon-labb, åtminstone förr. Kan vara värt att kolla upp om det finns något ramavtal.

• Gilla
polloq
  • Laddar…
Jag har beställt från Radea vid några tillfällen genom åren. Har upplevt deras erbjudande prisvärt. Senaste rapporten är analyserad av Radonova, så skillnaden dem emellan är nog bara marknadsföringsmässig.

• Gilla
polloq
  • Laddar…
När jag gjorde samma genomgång övervägde jag Radonova, men valde istället Ocab då de var över tusenlappen billigare för de dosor jag beställde.

Jag garvade läppen av mig när jag fick fakturan.
Den kom från Radonova och det var de som gjorde testen. :D

Så, min rekommendation är att inte välja att köpa direkt från Radonova...

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Haha, jag gick in på Ocab och klickade mig vidare och hamnade hos Eurofin. Låter som att det får bli det.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kommunen där man bor brukar också rekommendera ett lämpligt radon-labb, åtminstone förr. Kan vara värt att kolla upp om det finns något ramavtal.
Kollade på kommunens hemsida, men de hänvisade bara till en lista över ackrediterade utförare, där både Eurofin och Radonova fanns med.

Ok, bra att kolla i vart fall. Det var billigare och enklare förr. Kanske de numera inte får ha utpekade radon-labb med hänsyn till EU-regler och upphandlingsregler som inte får gynna något särskilt testlabb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.