Byggahus.se

Erfarenhet av försäkringsskada som åtgärdas av valfri entreprenör ?

1. S
    Medlem · Nivå 6
    Måste renovera badrummet pgr av fuktskada. Vill inte använda mig av försäkringsbolagets entreprenör utan vill själv välja vilket bolag som ska göra jobbet och jag tar nu in offerter.

Försäkringsbolaget säger att det går bra och att man kan fakturera upp till XX XXX kronor för det som försäkringsbolaget står för i samband med reparation och återställande.

Men det verkar som att jag som kund ska betala alla fakturor till entreprenören och sedan vidarefakturera de delar som hör till försäkringsbolaget. Låter krångligt.

Blir det lättast om jag i förväg inför offerterna jag ska ta in låter alla som ger offert få ta del av hela listan med åtgärder (2-3 sidor lång) med moment, material och arbetskostnad för de åtgärder som försäkringsbolaget täcker utifrån en kostnadsuppskattning som deras egna utsända bolag gjort ?

Detta för att det ska bli enklare för min entreprenör att särskilja fakturor jag ska vidarebefordra till försäkringsbolaget och de fakturor som avser förbättringsåtgärder som jag ska betala (och som jag väl kan få ROT-avdrag för ?)

Samtidigt undrar jag om det är dumt att visa listan med alla priser eftersom någon som offererar vet att jag får täckning för detta och kommer automatiskt aldrig vara billigare ? Hur ska man tänka ?

2. P
    Medlem · Nivå 7
    Du kan väl göra en egen lista där du tagit bort alla kostnadsuppgifter.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Nivå 6
    Ja, jag funderade på om det är så jag borde göra för att underlätta för alla. Det är ju typ 2-3 sidor med alla arbetsmoment listade avseende vägg, golv, rivning, återställning etc. Jag vet ju inte ens om den är komplett.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Upplägget känns ju lite riskabelt. Vad händer om entreprenören efter ett par dagar upptäcker mer omfattande skador än vad som uppdagats av fösäkringsbolaget.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Nivå 6
    När jag pratade med försäkringsbolaget sa dem att i så fall får man inkomma med mer underlag kring detta. Även om redan försäkrade saker kostar mer av någon anledning så ska det styrkas och så tittar försäkringsbolaget på det. Men jag gillar inte heller upplägget. Känns som att jag i mitten sitter på riskerna och ska balansera försäkringsbolaget mot min valda entreprenör.

Skälet till att jag inte vill ha föräskringsbolaget utvalda entreprenör är huvudsakligen pgr av deras usla recensioner på nätet i de fall det gått att se: reco, eniro, google....