Byggahus.se

Erfarenhet av Emrahus

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Ngn som har erfarneheter av Emrahus?

2. Z
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag undrar det samma! Vi är på väg att skriva ett avtal med Emrahus och eftersom det är ett tag sen du skrev din fråga har du kanske ett svar nu? Eller är det någon annan som vet något om Emrahus?
    Vädigt tacksam för svar!

3. J
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Fick lite priser på deras basic serie, var relativt dyra. Ställde lite frågor som säljaren inte kunde svara på och skulle återkommma, vilket han aldrig gjorde....

4. F
    Medlem Nivå 7

Vågar man lita på Emrahus?

Vi har fastnat för Emrahus men vi har ställts inför samma problem som de andra skriver, vågar man lita på Emrahus?

Särskilt när det gäller en nyetablerad husfabrikant/husleverantör/hantverkare, finns det inga visningshus eller referenser att tillgå för att beställaren skall kunna bilda sig en uppfattning kring hur subjektet utför sitt uppdrag. Vid sådana tillfällen, då det är sparsamt med information får därför beställaren använda sig annat som tillskrivs utföraren. Ett exempel på detta är tillgänglighet vid första kontakt, bemötande, broschyrer och annat informationsmaterial, utformning av hemsida (om sådan finns) m. m.

Efter att ha tittat på Emrahus kan följande konstateras vilket gör att vi blir lite tveksamma. Därav vår fråga, om man kan lita på dem? Uppgifterna är inte kontroversiella på något sätt eftersom de lätt kan kontrolleras av var och en.

- På deras hemsida anges att arkitektföretaget som de anlitar har vunnit en arkitektävling om en ny dansrestaurang i Falkenberg trots att den korrekta orten lär vara Falsterbo, vilken är belägen på en helt annan plats i Sverige. Detta är ett tecken på slarvighet eller dålig inhämtning av information. Hur kan det tänkas bli i utförandeskedet; ett snett eller ett rangligt hus?
    - På deras hemsida finns ingen uppgift om vare sig Emrahus eller vilka personer som arbetar där, än mindre vilka personer som står bakom Emrahus. Det enda som anges är att det rör sig om ett kommanditbolag. Hur kan det tänkas bli i utförandeskedet; är de ekonomiskt solventa och går det då att få tag på någon, när de redan initialt är så ljusskygga?
    - Såväl katalogen Emrahus En Livsstil som katalogen Fyra unika passivhus innehåller stavfel, meningsbyggnadsfel, syftningsfel samt grova layoutfel. Detta är ett tecken på slarvighet. Hur kan då det tänkas bli i utförandeskedet; ett snett hus eller ett rangligt hus?

Naturligtvis behöver inte dessa fel innebära att Emrahus även gör fel i utförandeskedet men det finns ju en stor risk för detta. Finns det därför någon vänlig själ därute som har erfarenhet av Emrahus och som kan hjälpa oss.

Tack på förhand!

5. morsan
    Medlem Nivå 10
    Raderade inlägg som inte hör till tråden :)

6. E
    Medlem Nivå 1
    De ringde mig eftersom de troligen sett att jag köpt en tomt av kommunen. Deras offert på mitt hus låg mellan en halv till en hel mille över andra husbyggares offerter. När jag frågade säljaren om det var Thermohus (som tidigare gått i kk) som återuppstått i annat namn sa han att det inte var så och att EMRAHUS funnits i två år. När jag då kollade upp dem så hade företaget registrerats för ca 6 månader sen. Kändes inte bra...
    De har även legat i en tvist om rättigheten till domänen thermohus.se med Arkitektritade Thermohus i Skåne Försäljnings AB http://www.iis.se/docs/beslut_thermohus.pdf
    Det finns även en annan tråd där de har diskuterats: http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/73399-thermohus-i-kk.html

/EssDee

7. N
    Medlem Nivå 1
    Emrahus har ett par modeller som är identiska med modeller från A-hus. Hur kommer detta sig?

8. volvo
    Medlem Nivå 10
    För det första:
    Lita aldrig på en säljare!!
    För det andra:
    Var extra vaksam om du ska skriva avtal med ett företag som inte funnits en längre tid på marknaden.
    Kolla upp vad personerna i företaget har sysslat med innan. Kan de inte hänvisa till referenser från tidigare byggen som de jobbat med i tidigare anställnignar så blir jag extra vaksam. Om de inte kan visa på ett enda referenshus som d byggt under det firmanamnet så tycker jag att man skall få ett billigare hus bara för att man är deras första testkund. Det är så mycket som skall klaffa vid husbyggen att det tar ett antal hus innan organisationen är samarbetad.
    För det tredje:
    Betala ALDRIG för mer än det arbete som utförts.(Glöm inte att hålla inne 10 % till godkänd slutbesiktning)
    För det fjärde:
    Det lönar sig att låta någon sakkunnig titta igenom kontraktet innan man skriver på. Det brukar betala sig i längden.

När det gäller Emrahus så tycker jag att det är dåligt att det inte framgår på hemsidan vilken konstruktion de använder sig av i sina hus. Generellt tycker jag att hemsidan berättar mycket om ingenting. Man visar inte väsentliga saker som vilka som ingår i företaget, husens uppbyggnad, entreprenörer och leverantörer man samarbetar med etc. Mycket säljbabbel och lite fakta.
    Detta ger iallafall mig dåliga vibbar.

9. P
    Medlem Nivå 6
    Hej

Mitt första inlägg blir också lite ris till Emrahus.

Jag och min Sambo fick kontakt med Emrahus på Hem och Villa mässan i Malmö i våras. Efter några telefonsamtal träffade vi en säljare från företaget för att prata lite runt deras nya passivhus och lågenergihus. Vi var nyfikna på vad det skulle kosta att bygga med dem. Under mötet kom vi överens om att vi skulle få en offert på en ritning från oss. Dels totalentreprenad samt en mer uppdelad version där varje del specificerades (grund, stomme, tätt klimatskal osv) för att vi skulle se vad det skulle kosta om vi gjorde vissa delar av jobbet själva.
    Den första offerten på totalentrepenad kom efter någon vecka, den andra har vi inte sett ännu trots påminnelsemail där svaret var att det kommer under veckan. Detta utspelade sig i maj.

Varför skriver jag då detta nu? Vi har nu hittat en tomt med ett skruttigt hus på som vi är väldigt nära att köpa och planerna som tidigare mest var för att förbereda sig är nu verklighet! Om Emrahus hade skött sina kundkontakter bättre så hade de legat betydligt högre upp på vår lista.

Mvh
    Pär

10. P
    Medlem Nivå 6
    Hej igen
    Mitt andra inlägg får bli ros till Emrahus.

20 min efter mitt inlägg här blev jag kontaktad av Emrahus och fick en bra förklaring av en annan säljare till varför kundbemötandet har varit dåligt.

Fick även information om Emrahus informationsmöte om passivhus i Kristianstad nästa vecka.

Mvh
    Pär

11. L
    Medlem Nivå 1
    Wow det får man säga var snabbt, speciellt med tanke på att det var på kvällen du postade. Vet ni hur de ligger till i pris jämfört med andra? Har letet efter någon annan som kan bygga passivhus men det verkar tunt med det, har ni hittat någon? Skulle vara intressant att jämföra pris. Är rikigt sugen på ett hus där man vet vad driftkostnaden kommer att vara framöver.

Lycka till med hus letandet.

12. M
    Medlem Nivå 8
  13. P
    Medlem Nivå 6
    Vi har inte letat efter andra tillverkare än så vet inte hur de ligger till. Vi är inte på jakt efter ett passivhus utan vill bla ha golvvärme så mer av ett lågenegihus.

14. M
    Medlem Nivå 8
    Golvvärme kan du ju få i de flesta husen idag med platta på mark, tror även att hjältevadshus kan ge det fastän de har någon slags krypgrund.

15. P
    Bannad Nivå 1
    Hej!

Vi bygger i skrivande stund med Emrahus i Skåne

Informerar om ni är intresserade

Hälsningar
    Peter