Byggahus.se

Er uppfattning: Vanligast i köket?

1. L
    Medlem · Stockholm · 536 inlägg

Lycke

Medlem
    Jag vet att det har skrivits spaltmeter om vilket man ska lägga: parkett eller klinker i köket. Jag vill vrida på frågan och fråga lite annorlunda.

Enligt er mening, vilket är vanligast i kök:
    a) parkett eller andra slags trägolv
    b) klinker eller sten av olika slag
    c) plastmatta eller linoleum
    d) stampat jordgolv och övriga varianter

Vi har ett parkettgolv som ser hiskeligt fult ut. Jag klarar snart inte av att titta på det mer! Tänk vad mycket vatten som stänker på golvet när man ställer in i diskmaskinen, städar av köksbänken, flyttar sig från diskhon till spisen osv. Och slitaget från alla som envisas med att springa ut och in genom köksdörren ska vi inte tala om...

Jag förordar klinker med värmeslingor om vi kostar på oss en renovering. Maken och barnen säger att det är för hårt och att ingen annan kommer att vilja ha huset när vi säljer det. "Alla" vill ha trä!

Hur är det? Vill "alla" ha trä? Om ni tänker hur det ser ut hemma hos släkt och vänner - vilket är det vanligaste?

2. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Re: Er uppfattning: Vanligast i köket?

Hej

Det vanligaste måste ju vara antingen trägolv eller klinker.
    Jag personligen tycker kanske ett parkettgolv i hårt träslag känns bäst men möjligtvis även klinkergolv med stooora plattor. Jag slipper helst fogarna... 8)

Jag tror inte att ni "förstör" om ni tar klinker, många gillar ju det.

/ PJ

3. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Jag skulle gissa att det vanligaste är någon form av plastmatta.

4. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

Håller med Smurfen  ;), olika typer av plastmattor är nog det vanligaste..framförallt om man inte bara tittar på nybyggda hus med lite högre standard...

Men för er del behöver ni nog inte bekymmra er över vad "andra" tycker. Huruvida det är klinker eller trägolv i köket har nog ingen större effekt på sugna spekulanter vid en försäljning...det är trots allt ganska lätt att byta om en viss spekulant nu skulle ha en fast övertygelse mot något av materialen och jag tvivlar på att det skulle påverka priset nämnvärt...kom överens om vad som känns/ser/upplevs som trevligast för er egen del och kör på det.

Alter ego

edit: ang. försäljning så upplevs nog båda materialen som mer "exklusiva" och trevligare än plastmatta...

5. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Linoleum sätter jag min lön på :) Det är det i istort sett varenda hyresrätt. Och förmodligen inte helt ovanligt i borätter heller. Parkett kommer mer och mer. Personligen tycker jag klinker är det bästa alternativet ALLA kategorier....

6. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

och jag bara äääääääälskar linoleum ;D

7. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

Det brukar barn med sockeplast (?) på fötterna också göra...några snabba sladdar på golvet så kan man ladda upp sig med en 30.000-40.000 volt i statisk spänning...sen kan man elektrifiera bästa kompisen ;D ;D

Alter ego

8. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Plastmatta. Trä är för opraktiskt och klinkers för obekvämt ;)

(Bäst jag duckar nu ;D )

9. C
    Medlem · Stockholm · 2 434 inlägg

ClasseClas

Medlem

Dubbelduck, sitter i samma båt! :p :p :p
    Praktiskt med plastmatta under skåpen som dessutom är uppdragen 10-15cm på väggen. 8)

10. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 109 inlägg

Immobil

Medlem

8) Trippelduck! ;D Plastmatta med klinkermönster = det mest optimala. 8)

11. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Vi är tydligen förståndiga. Jag försökte få mattläggaren att dra upp på väggrarna, men han tyckte det var onödigt, men så har vi ingen diskmaskin heller.

Diskmaskiner är visst orsak #1 till vattenskador i kök :surprised:

12. M

Mr_Smurf

Medlem

Även om man har klinker så lägger man ju in en plastmatta under diskmaskinen som man limmar upp 15 cm mot socklarna.

13. M
    Medlem · 694 inlägg

Mjölnaren

Medlem

Den late ;) inhandlar ett färdigt genomskinligt "kar" med tre väggar och "dränering" framåt avsett att ställa diskmaskinen på för en 100-dring......

14. L
    Medlem · Stockholm · 536 inlägg

Lycke

Medlem

Etthundranittiofem!

Jag lät nämligen installera en sprillans ny diskmaskin igår eftermiddag. Vi har som sagt trägolv, men just under diskmaskinen ligger en plastmatta. Dock går den inte fullt tio cm upp på väggen som försäkringen kräver. Därför inhandlade jag på El-Giganten en plastbit som ska leda ut vattnet på mitt redan fula trägolv om det skulle uppstå en läcka. (Hu, jag vill inte ens tänka på det!). Plasten kostade hutlösa 195 kronor!!!

Tur nog så har vår nya fina Bosch-diskmaskin ett AquaStop som gör att vattenskador inte ska kunna ske.

Men snacka om att de som tillverkar plastskyddet tjänar pengar; det kostar säkert en spänn att tillverka och nästan tvåhundra för oss att köpa...

15. M

Mr_Smurf

Medlem

Då blev min lösning billigare, jag gick till en tapetförsäljare och fick en bit platsmatta som dom kasserat helt gratis.. sedan klistrade jag dit den med sättlim som jag hade kvar sedan jag limmade gipsskivorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.