Byggahus.se

Er besparing i kwh efter ni installerat luftvärmepump!

4k läst  24 svar

1. N
    Medlem Nivå 4
    Intresserad att få veta er besparing efter att ni installerat luftvärmepump. Går i tankarna att köpa en egen själv (norra Sverige) och vill veta hur mycket man tjänar på den. Självklart beror de på breddgrad och pump förstås.

Så hur mycket sparade ni? Blir en Mitsubishi FH35 för mig och räknar med åtminstone 8000 kWh besparing. Är jag ute och cyklar?

• Laddar…
  2. L
    Medlem · Nivå 14
    Hur stor är din energiförbrukning nu, exklusive hushållsel och varmvatten? Och hur värmer du huset idag?

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Svårt att veta, för ofta gör man ju flera förändringar samtidigt.
    I vårt första hus, med direkt-elvärme gjorde en tilläggsisolering med 8 cm cellplast att elförbrukningen halverades,
    från 18.000 till 9.000 kWh/år.
    Nästa hus, dubbelt så stort, gjorde vi inte så mycket med som påverkade energiförbrukningen, så den låg stabilt på 24.000 med direkt-el.

Nu har vi ett nytt hus sedan nio år, och ligger på 5.000 kWh/år.
    Med bättre isolering, bra FTX och L/L-värmepump.
    Många bäckar små...

4. N
    Medlem Nivå 4
    145 + 40kvm 1,5plans hus, vattenburen el. Ingen exakt siffra på förbrukningen men räknar jag med 5000 kWh varmvatten + 5000 kwh hushållsel, så är 15--16000 kWh elpatron. Vi är bara på bottenplan 100 kvm. så bara det som behövs värmas.

Förstår det är många bäckar små, men hör man siffror mellan 4000 - 8000 kWh besparing, så vet man ju på ett ungefär. Lite det jag är ute efter en nominell siffra. Man har ju hört vissa som sparat 10000 kwh och det låter ju otroligt.

5. mg765
    Medlem · Nivå 8
    120 m2 enplanshus från 2000-talet. Uppvärmning med frånluftsvärmepump. Total elförbrukning före installation av luftvärmepump ca 16000 kWh.

Med elpatronen i flvp nu avstängd året om och strategisk användning av element under de kallaste vinterdagarna är sparar vi nu ca 2500 kWh per år vilket motsvarar ca 15%.

Andra fördelar är att inomhustemperaturen nu är betydligt mer jämn och behaglig samt möjlighet att köra den som AC några timmar nu när det är 30 grader utomhus.

6. Krokben
    Medlem Nivå 2
    Bor på 101 kvm, byggt 1957, två våningar, tegel och betong rakt av och tvåglasfönster. Har elpanna och när den var igång på heltid hade vi ca 17 grader inne och vi förbrukade ca 20.000 kWh/år. Sen vi installerade en Mitsubishi LN25 Hero så har vår förbrukning sjunkit till ca 10-11.000 kWh/år och då har vi pumpen ställd på ca 22-23 grader och pannans kurva är nästan helt i botten. Att skaffa värmepumpen var det absolut bästa jag någonsin gjort.

Att förbrukningen var så hög med så kall innetemp beror på pyttesmå radiatorer och ettrörsystem. Var olja innan elpannan installerades 96.

7. N
    Medlem Nivå 4
    Jamen intressant sitter väl i ungefär samma sits. Tack för svar! Har också små radiatorer. Men misstänker att jag måste köra elpannan ändå för att få lite värme i garage + ekonomidel. Men då är ju resten av radiatorerna avstängda så fastän man kör ut 60 gradigt då det är som mest kallt borde ju returtemp vara betydligt högre som värms på igen?

8. H
    Medlem · Nivå 11
    160m² från 1930. Har en klen bvp 3kw med 3kw tillsats. Kamin för myseldning. Gjorde av med 19 000 kWh och hade det kallare än jag önskat Hittils uppe i 7000 kWh i år och då har jag haft det varmt nog för t-shirt på vintern och inte behövt slita loss huden i sommarvärmen. Räknar med att förbruka max 7000 kWh resterande del av året. För mig var det högre komfort till en lägre kostnad.

Edit: detta är ju all hushållsel inkl varmvatten.

Redigerat 30 jul 13:30
    • Laddar…
  9. Krokben
    Medlem Nivå 2
    Ja alltså lite förluster kommer du nog få längs vägen men om det blir märkbart vet jag inte. Jag har också ett element i garaget där vvb och pannan står och för att hålla det frostfritt så har jag satt kurvan så att pannan går på lågt vid 0,4 grader ungefär och sedan stegrar värmen när det blir kallare iom utegivaren. Tror att pannan har skjussat ut 30 grader i radiatorsystemet som max under denna tid och då var det kallt ute. I garaget har jag ett nyare element som är gjord för lägre framlesningstemp så håller ca 5-6 grader där inne.

Redigerat 30 jul 13:40
    • Laddar…
  10. Garningen
    Husägare Nivå 5
    Har installerat en llvp fh35 för ca ett år sedan och är mkt nöjd. Besparingen kan du ungefärligt räkna på http://energikalkylen.energimyndigheten.se/

Min besparing av just den delen kan jag inte ange korrekt då jag även inrett en övervåning och utökat boarean med 60m2, isolerat taket med 400mm, och bytt alla fönster. Men jag törs lova en besparing iaf :crysmile:

• Laddar…
  11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Och väl så viktigt som en effektiv värmepump för att "skapa" värme,
    är nog att se över klimatskalets täthet.
    Gamla dragiga fönster med utslitna tätningslister, läckage från krypgrund och bakom golvlister, okontrollerad ventilation genom gamla skorstenskanaler osv.
    Ett tätt hus och en effektiv FTX-anläggning tror jag betyder väl så mycket som själva värmaren.

12. M
    Husägare · Nivå 8
    Ca 19 000 kWh 2016 med enbart elpanna, 11 500 kWh 2018 efter installation av LLVP och ny varmvattenberedare (för att slippa köra pannan alls under varma årstiden), trots högre inomhustemperatur. I år pekar prognosen på under 10 000 kWh tack vare varmare väder i februari och mars och lägre förbrukning av hushållsel (alla siffror inklusive hushållsel). En person i litet 60-talshus med (kall) källare.

EDIT: Allra största besparningen blir när det är halvkallt ute, så att pumpen slipper köra avfrostning så ofta och jag inte behöver köra elpannan för att källaren inte ska frysa ihop. T ex november 2015: 2250 kWh, november 2018: 800 kWh.

Redigerat 30 jul 23:36
    • Laddar…
  13. A
    Medlem Nivå 7
    Innan: 5500 liter villaolja per år till värme och varmvatten.
    Efter installation av LVVP: ca 22000kWh el per år till värme och varmvatten, dock en del elspets januari/februari.
    290kvm stenhus från 1910 i Skåne.

• Laddar…
  14. B
    Byggnadsvårdare Nivå 3
    Energikalkylen som som energimyndigheten har den fungerar bara om man lever/bor som dom flesta i Sverige gör. Har men ett hus som är mindre än 50 m2 då bor man för litet tycket dom. Sen går det inte att förbruka så lite el som jag gör enligt dom, under 2000 kWh. Jag förbrukar 4210 kWh enligt dom och efter åtgärderna dom föreslår så ökar förbrukningen till 4230 kWh. Sen om jag eldar 5 m3 ved då ökar förbrukningen till 8200 kWh.

Så den kalkylatorn är bara skräp.

15. P
    Medlem Nivå 6
    Har ni vattenburet system tycker jag att ni borde satsa på luft/vatten värmepump. Mycket lättare få en jämn värmefördelning om det inte är en helt öppen planlösning. Har oftast bättre värkningsgrad också.
    Bode i ett hus på 44 kvadrat och med en luft lyft pump halverade jag förbrukningen.