Byggahus.se

epoxigolv - vitt högblankt

1. R
    Medlem · 168 inlägg

Rogerio

Medlem
    I nästan varenda inredningsblaska finns det ngt rum med ett vitt högblankt epoxigolv, vrålsnyggt tycker jag.

Vet dock inget om det...
    Är det tåligt?
    Uppkommer repor lätt?
    Lägger man det själv?
    Hur?
    Dyrt?
    Hur funkar det med golvvärme?
    Halt?
    Annan info?

Är sugen på vitt höglblankt i hallen..... Har googlat lite på det men inte funnit ngt bra ännu.
    I senaste residence är det ett helt hus med endast sådant här golv!!

2. M
    Medlem · 94 inlägg

midvinter

Medlem

Re: epoxigolv - vitt högblankt

Är det tåligt?
    ja mycket
    Uppkommer repor lätt?
    nej
    Lägger man det själv?
    nej. Epoxiarbete omfattas av arbetsmiljöverkets härdplastförordningen AFS 2005:18. Dvs du kan inte lägga epoxi själv det måste ett akrediterat företag göra där personalen har gått härdplastutbildning.
    Dyrt?
    Ja
    Annan info?
    Epoxi är enligt lag förbjudet att lägga som alkali/fukt/emissionsspärr om det finns andra alternativ.
    Kan även tillägga att uthärdad epoxi, dvs exakt mängd komp. A och B blandad och uthärdad, är helt ofarligt. Epoxikomponenterna är allergiframkallande och ett arbetsmiljöproblem.

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 228 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Jag har sett åtminstone tre epoxigolv i verklig miljö, ett i hem, två på kontor.
    Alla tre hade massor av fula porer efter damm eller skräp som fastnat under gjutningen.

Absolut dammfritt under gjutningen, alltså. Det går inte att retuschera bort i Photoshop som i inredningstidningarna.

4. M
    Medlem · 6 inlägg

MJsson

Medlem

Polera Epoxi ser jag inte syfter med. Det är bara att lacka med högblank lack. Vill varna för epoxi dpå det är lufttätt material, så om man har underskjutande fukt så kommer det att lossna. Det är ett stort problem.

Priser 100-150kr/m2 om man inte vill ha en tjockfilmsbeläggning, 2-3mm, då är priset 200-250kr/m2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.