Byggahus.se

Entréveranda, förslag mottages gärna!

1. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Vischan · 1 236 inlägg

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Planerar att bygga en "enklare" entréveranda men har inte bestämt mig hur jag skall göra. Har en brant takvinkel vilket gör att jag tror att relativt rakt utstickande skärmtak kommer se extremt hemsnickrat ut (?).

Önskar även att helst slippa göra ingrepp i yttertaket även om detta skulle vara den estetiskt snyggaste lösningen. Undviker även gärna bygglov.

Någon som har ett bra förslag? Gärna exempelbilder :D

2. Darling McFluff

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Väntar på idéer, någon som har en?

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 473 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det är snarare tvärtom, kontrasten i lutning är en fördel. Om det bara är en toffelveranda du vill ha, ska du absolut inte greja med yttertaket. Det enda du behöver tänka på är att det krävs en diagonal i verandataket för att det ska bli stabilt.

4. Darling McFluff

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Bra input, har du någon bild på hur du kan tänka dig en veranda?

Det ska bara bli en toffelveranda modell Lage. :D

5. Gammelnörden
    Medlem · Uppsala län · 990 inlägg

Gammelnörden

Medlem
  6. M
    Medlem · Uppsala · 829 inlägg

MissAnpassad

Medlem
  7. Darling McFluff

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Det där hade ju varit tjusigt men det kräver både ingrepp i befintligt tak och bygglov. Det får bli nästa projekt på andra sidan huset ;)

8. Darling McFluff

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Det där är snyggt och förmodligen lättmonterat, men vad kostar det ?

9. J

justusandersson

Medlem
    Jag har inget bra foto, men har gjort en liten egen bild på en tänkbar stomme (utan tak). Tänk på att taket måste gå lite utanför stommen och att det behövs en hängränna i framkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Toffelverandastomme.jpg

10. Darling McFluff

Darling McFluff

Trädgårdsfixare
    Ja precis något sådant är jag inne på, ser att du har lagt en horisontell diagonal.

Funderar även på att täcka ena sidan av skärmtaket men då är det frågan om det blir bygglov på det.

11. Bästa svaret

P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 273 inlägg

P-plats

Medlem
    I mitt förra hus så ville jag inte göra för stora ingrepp så jag byggde taket under.
    Kanske såg något inklämd ut men det blev över förväntan.

huset057.jpg

Gjorde allt för att få så låg bygghöjd som möjligt. Limmade och skruvade och det blev mycket stabilt.

huset059.jpg

Inte mycket plats men man upplevde inte att det var för lågt.

huset071.jpg

Tyvärr har jag ingen bild från när det var helt klart men nu får i alla fall en uppfattning.

12. J

justusandersson

Medlem
    Skärmtak som är mindre än 15 kvm är inte bygglovspliktiga ens inom detaljplanelagt område (om de inte ligger närmare tomtgränsen än 4,5 meter). Inte heller balkonger eller burspråk kräver bygglov.
    Diagonalen som finns med på min bild ligger i takets plan, dvs inte helt horisontellt.

13. M
    Medlem · Uppsala · 829 inlägg

MissAnpassad

Medlem
    Hmm, va? Du behöver bygglov oavsett takvinkel och isoleringsgrad. Och om du inte ska ha väggar, hur påverkar det tipsen om olika takvinklar? Jag fattar verkligen inte ditt svar. :)

14. J

justusandersson

Medlem
    Så här står det i PBL (Plan- och bygglagen):

Undantag för en- och tvåbostadshus inom och utanför detaljplan
    4 § För en- och tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra små byggnader (komplementbyggnader) krävs det, trots 2 § och föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 7 §, inte bygglov för att
    1. med en mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,
    2. anordna ett skärmtak över en sådan uteplats som anges i 1 eller över en altan, balkong eller entré, om skärmtaket tillsammans med andra skärmtak som har anordnats på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte täcker en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller ...

15. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 797 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Helt rätt tänkt, så gjorde vi också när vi byggde vår förstukvist nu i höst.
    Så här blev det hos oss, ganska likt faktiskt. Litet tilltaget för att sopbilen skall kunna köra rund på grusrundeln utanför.
    Och byggt bara så stort att två gubbar kan sitta mittemot varandra och ta en fredagspilsner :D
    Inte riktigt färdigt än, som synes:
    P1020137 (Large).jpeg
    P1020142 (Large).jpeg

Är det någon som vill se ritningarna (utförda av ett proffs) så säg bara till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.