Byggahus.se

Entrétak i mindre modell...vad behövs?

1. S
    Medlem Nivå 5
    Har tänkt att göra ett entrétak i mindre modell. Jag vill göra stommen i trä och att taket ska bestå av plåt. Dock har jag inte hittat någon bra ritning på den modellen jag är intresserad av att göra (se bifogad bild).

Hur ska jag tänka och räcker det med reglar för att sedan klä entrétaket med plåt?

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Om du inte vill föra in balkar som får fäste inne i huset, så finns det bara två huvudprinciper för bärningen. 1) Någon typ av konsoler och 2) Pelare i de främre hörnen. Vad som är lämpligast och snyggast beror mycket på hur husets fasad ser ut.

3. S
    Medlem Nivå 5
    Jag tänkte inte ha några stolpar utan sätta den i fasaden med en 45 x 145 som bas i själva konstruktionen.

4. T
    Medlem · Nivå 9
    du behöver sätta snedsträvor också, eller stolpar.

5. J
    Medlem · Nivå 22
    Då blir det en konsollösning. Taket måste dimensioneras för snölast, tänk på det.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 5
    Jag vill helst inte ha stolpar eller snedsträvor. Vad menar du med konsollösning?

7. J
    Medlem · Nivå 22
    En konsollösning innebär någon form av snedsträva eller hängande stag. Ungefär som en hylla. Du har själv uteslutit stolpar. Balkar som fästs i husets mellanbjälklag är inte realistiskt så här i efterhand. Någon annan form av lösning finns inte. Taket kan inte sväva i luften.

8. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
  9. S
    Medlem Nivå 5
    Har också sett detta. Jag tror på att göra en mindre modell och sätta med många ordentliga skruvar! Evt en vajer på vardera sida som är fäst i taket, börjar bygga imorgon.

Med det känns som att om den modellen håller med fyra skruvar så borde min mindre modell hålla med 6-10 skrivar

10. J
    Medlem · Nivå 22
    I Bygghemmas modeller är konsolerna inbyggda i taket, vilket är utrymmeseffektivt. Det gäller att sammanfoga konsolerna med beslag så att de tål påfrestningarna.

11. S
    Medlem Nivå 5
    Gjorde en modell igår på 175 cm bred och 90 som djup. Har fyra bultar som sitter fast i trät bakom teglet. Kommer även att sätta 5 ordentliga skruvar till. Modellen väger max 10-15 kg som den är nu.

Det jag funderar på är om jag borde sätta metallbrickor i hörnen för att få ihop ramen ännu bättre.

Här är ena sidan på modellen som ska grundas och sättas ihop innan den kläs i plåt.

12. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Hur gick det med taket? Ser snyggt ut!

13. S
    Medlem Nivå 5
    Det blev bra. Jag ville inte ha några stöttor på sidorna och fick därför försöka hålla ner storlek och vikt så mycket som möjligt.

Plåtslagare var i valet och kvalet om det behövdes klä in i plywood och papp eller om det skulle räcka med kondensduk och endast plåt. Det blev tillslut plywood och papp under så inte plåten ska buckla sig när det ligger snö på. Men nu i efterhand tror jag inte det skulle behövas.

Underdelen är en 5 mm skiva som ska se ut som panel.

Har fler bilder på hels processen om du vill att jag ska ladda upp.

En beställd modell hade kostat ca 15 000 kr. Dratta kostade oss 6000 kr med el installationen inkluderad. Plåtslagare var det som kostade pengar.

• Laddar…
  14. P
    Medlem Nivå 5
    Snyggt! Jag funderar på att göra något liknande och har samma problem att jag inte vill/kan sätta konsoler/snedstöttor. Har du fler bilder på hela processen så är jag tacksam för att ta emot dem :)

15. S
    Medlem Nivå 5
    Absolut, har det på datorn. Laddar upp under dagen. Det jag hade som var till min fördel när jag satte upp den var att bakom tegelfasaden satt det en metallram på träpanelen bakom. Från metallramen gick det ut fura bultar genom teglet så jag gjorde hål i träramen på entretaket och skruvade på brickor och muttrar. Sen komplettera jag med 4-5 jävligt långa och rejäla skruvar.