Byggahus.se

Entrétak, fästa

1. engs
    Medlem · Östergötland · 1 261 inlägg

engs

Medlem
    Tänkte installera ett entrétak ovanför groventrén för att skona dörren något.

Denna gick hem hos frugan o mig - https://www.bauhaus.se/entretak-profil-loop-matt-skiva-i-glas-1500x750x4mm.html
    Vill ni inte klicka på länken så fäster man den i fasaden med typ fransskruv eller liknande. Fästpunkterna 2*2 är 1100 brett och 115 i höjdled.

Har lockpanel med smala lock. (Dessutom har jag en taklutning där, relativt ont om plats på ena sidan så utbudet av potentiella tak är begränsat). Min tanke är att passa in och förmåla två brädor som jag fäster mellan locken och sen skruvar entrétaket i dessa. Dels så kan jag dra in brädorna i spikraderna jag ser, dela för att få taket på rätt avstånd från fasaden då alternativet ändå är nån form av distans för att hamna utanför locken.

Tror ni det kommer hålla i ett blåsigt östergötland?

Har försökt knacka och så men inte lyckats vara helt hundra på om jag har en regel bakom att skruva i, ivf inte för de övre fästpunkterna.

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Kan det vara möjligt att såga panelen horisontellt och fälla in en regel, som går att skruva bättre i bakomliggande regelverk?
    Snörasskydd ovanför?

3. engs

engs

Medlem
    Möjligt är det säkert men skulle helst undvika lite större operationer.
    Taket ovanför lutar åt sidan, dvs ingen risk alls för snöras.

4. engs

engs

Medlem
  5. Bästa svaret

GoForIt

GoForIt

Medlem
    Där hade jag sågat lockläkten med en multimaskin och lagt en 45x145mm regel..

• Laddar…
  6. engs

engs

Medlem
    Låter rimligt, då bör man kunna förborra regeln också för att underlätta takmontaget. Ska man måla regeln vit eller i fasadfärgen tro för att det ska se bäst ut rent estetiskt?

7. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Jag hade målat den i samma färg som fasaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.