Byggahus.se

Entreprenör vill ha mer pengar

1. R
    Medlem · 14 inlägg

Rillehouse

Medlem
    Vi håller på och förbereder grunden för ett hus beläget i södra Sverige.

Ett Abs09 avtal är skrivet mellan mig och grundentreprenören. Där står det "Fast pris arbete och material" och summan på 378 000 kr. Skrollar man ner i avtalet är det specat med 4 rader för grund, schakt, trädfällning samt extragrus.

Nu när arbetet är klart kommer en faktura på 378 000 kr + 48500 kr för extra grus som han tydligen behövde för att fylla ut under grunden.

Nu till frågan. Har markentreprenören rätt till detta pålägg à 48500 kr för grus? Jag har läst liknande cases hos andra här i forumet men tycker det fortfarande är luddigt.

• Laddar…
  2. U
    Medlem · 246 inlägg
    Jag blir förvånad om du behöver betala mer. Fast pris arbete och material , och dessutom extragrus, finns i avtal. Vad är grus om inte material?

• Laddar…
  3. R
    Medlem · 14 inlägg

Rillehouse

Medlem
    Enligt entreprenören så kunde han inte förutspå denna mängd grus då han upptäckte en del saker som var i vägen och tvingade honom gräva djupare än vad han hade behövt. Tycker själv det låter skumt men vad kan man säga? Förstår jag de flesta forum rätt så har entreprenörer rätt till 15% tillägg på det fasta priset men vet inte om det gäller precis samtliga fall..

Redigerat 26 sep 18:11
    • Laddar…
  4. O
    Självbyggare · 11 inlägg

Oxbringa

Självbyggare
    Ett fast pris är fast!
    Det kan tillkomma ätor, men det bör tagits upp innan fakturan med dig.
    Det stod inga mängder i offerten? När jag beställde ett jobb till mig så stod det att material till grund samt viss utfyllnad ingick.
    När han grävde så ringde han och meddelade att pga. extremt stora stenar så behövde han köpa mer än han trodde… blev ca. 50k till

5. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 634 inlägg

harry73

bra på allt
    För det första behöver han informera dig om extra kostnader innan han utför det extra arbetet. Kan han inte få tag på dig och skulle förseningen ge dig orimliga extrakostnader, får han sätta igång i alla fall, men då ska ha berätta om extrakostnader så fort som möjligt.
    Här tycker jag också att gruset ingår och att man behöver extra grus jämfört med offerten är standard nuförtiden, så inte så svårt att förvänta sig som entreprenör.

Finns det inte j det finstilta att bara en viss mängd grus ingår?

6. D
    Medlem · 183 inlägg
    Nä det har du missuppfattat, ett uppskattat pris får överstigas med 15%. Ett fast är fast och entreprenören kan inte begära mer om utrymme för detta inte finns i avtal.

7. R
    Medlem · 14 inlägg

Rillehouse

Medlem
    Jo det står grus för 32k kr i avtalet. Tolkar ditt svar som att det är ok för entreprenörer att lägga på såvida de förmedlat det till kund först. Men vad händer om man då nekar det tillägget och hänvisar till "fast pris" samt att man inte har råd att betala de extra tusenlapparna? Jag har begärt kvitto på allt extra grus han beställt så får jag ta det därifrån.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · 183 inlägg
    Aha, ja då är det nog bara att tugga i dig. Fast fräckt att inte kommunicera detta löpande.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · 14 inlägg

Rillehouse

Medlem
    Det står 32k grus, så då tycker jag att han ska få redovisa papper på exakt antal grusmängd han använt sig utav. Står det så mycket som han säger så är det väl bara att betala

10. Bästa svaret

D
    Medlem · 183 inlägg
    Absolut ska du begära underlag!

11. B
    Medlem · Västmanland · 604 inlägg

BSOD

Medlem
    Det är vanligt att markarbeten inte sker till fast pris, då det ofta är svårt att bedöma innan man börjar gräva.

Men i detta fall verkar det vara till fast pris.
    Finns det någon kommentar om att det är fast upp till x antal ton grus eller liknande? Jag förstår inte varför du ska betala en krona mer än avtalet, om både material och arbete är till fast pris.

12. D
    Medlem · 183 inlägg
    Håller med om att det är ovanligt. Enligt ts är det ju kontrakterat att grus för 32” ingår.

13. L
    Husägare · Stockholm · 790 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Ett "proffs" ger ett fastpris på jobbet ink grus på a'32k.
    Sedan skickar han fastpris offerten + extra grus för 48500?

Om det nu mot förmodan visar sig att här kommer behövas mer än dubbelt så mycket grus som han har räknat med, så anser iaf jag att han borde ha kläckt ur sig det här väldigt mycke tidigare. Absolut inte genom att försöka flika in den här enorma extra kostnaden i samband med fakturering.

Orimligt att kräva detta nu. Eller är det någon info som saknas

14. M
    Medlem · Skåne · 1 614 inlägg

mathiash77

Medlem
    Tyvärr kan det finnas visst utrymme för tolkning av formuleringen av avtalet.

Fast Pris Arbete och Material skulle kunna tolkas:
    - som att arbetet är fast men materialet är löpande
    - som att allt är Fast Pris

Kan du lägga upp avtalet här och sudda över namn på inblandade (dvs dig och hantverkare)

genom att se avtalet kan man se om det finns andra delar av avtalet som tydliggör vad som har avtalats…

15. O
    Självbyggare · 11 inlägg

Oxbringa

Självbyggare
    ÄTA. (Ändring, tillägg, Avgående) är förändringar mot avtalet. Om man i ett avtal vill lägga till något som inte ingick bör det tagits upp innan man utför det. Om du beställt 5 lampor och elektriker säger att det blir bättre med 1 till så är det enkelt,
    I ditt fall så är det svårare när man står där med ett hål i marken som måste fyllas igen för att komma vidare. Men tycker ändå att han borde ringt en eller några gånger.
    Som en regel bör man nog ha en buffert när man gör ett större jobb, det kommer alltid något som man inte förutsåg.
    Vet inte vad som är rätt, men i vissa fall så är det inte så lätt att ge ett exakt pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.