Byggahus.se

Entreprenör vägrar åtgärda fel. Vad gör man?

1. A
    Medlem Nivå 4
    Vi renoverar vårat kök och har lagt ut det på entreprenad.
    Allt skall göras.
    Sänkning tak.
    Ny el.
    Nytt golv.
    Ny värme.
    Nya ytskikt väggar etc.

Nu är problemet att entreprenören låtit flytspackla golvet och ytbehandla det,
    men det ser för djävligt ut.
    Entreprenören vägrar att åtgädra golvet och vill fortsätta med övrig renovering.
    Vad gör man som kund?
    Finns det oberoende experter man kan anlita som kan göra ett utlåtande?

2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Du kan ta in en besiktningsman som får uttala sig.

Det brukar ju inte vara det lättaste att få tag på hantverkare, men du får vara beredd på att avbryta jobbet och gå vidare med en annan enteprenör om det inte går att resonera med honom. Betala i så fall vad du bedömer att arbetet han har utfört hittills är värt.

3. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Dessutom bör du tänka såhär: -Går det inte att resonera med dom nu, hur skall det då gå nästa gång vi inte är överens. Känns det olustigt, är det bäst att sätta ner foten innan det blir ännu värre, för har man en gång kommit på kant, är det svårt att återgå till ett normalt förhållande.
    Har du möjligen en bild på golvet?

Staffan

4. A
    Medlem Nivå 4
    Får tyvärr bli så att jag tar in en besiktningsman då entreprenören vägrar att åtgärda felen.
    Någon som kan rekommendera en bra oberoende besiktningsman i Skåne?
    Gäller alltså ett flytspacklat golv som ska besiktigas.

5. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    TS tycker att det är fult, men är det fel?
    Lägg in en bild vettja!

6. A
    Medlem Nivå 4
    Bilder ligger i annan tråd.
    Golvet är brunt istället för grått.
    Golvet liknar en sandbotten i mönster.
    Det är fullt med små hål i golvet.
    Golvet är ej jämnt. Berg och dalbana.
    Man ser rollerdragen efter lackningen.
    Apelsinhud på stora delar av golvet.
    Full med knutor/upphöjningar.
    Skarvar från underliggande betongplattor syns igenom.
    Mm.
    Har du tips på en bra besiktningman?

7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Pia Engman på Europabesiktning tycker jag är bra. Annars finns en lista på besiktningsmän på www.sbr.se.

8. T
    Medlem · Nivå 12
    Är det tänkt att vara den slutgiltiga ytan så låter ju din beskrivning som att det är ett tydligt undermåligt resultat. Och med tanke på hantverkarens respons hade jag undersökt möjligheterna att avbryta det samarbetet. Som Staffan skriver lär ju relationen med hantverkaren knappast återhämta sig oavsett om du får rätt eller ej vid en besiktning. Tyvärr är det väl inte helt enkelt att bli av med en hantverkare om denne vill fortsätta...?
    Men första steget i det här läget är väl en besiktning. Tyvärr har jag ingen koll på lämplig sådan.

9. T
    Medlem · Nivå 12
    Hittade bilderna i den andra tråden och det såg ju inte jättebra ut nej. (Tyckte iofs att den sista bilden såg rätt fräck ut, men inte i kombination med de andra.)

Du kan lägga in en länk till den tråden här om du vill, men jag gissar att du vill hålla den här tråden fri från råd om åtgärd - som redan finns i den andra tråden - och låta den här tråden handla om besiktning och hur du ska få de åtgärderna utförda, och av vem?

10. A
    Medlem Nivå 4
    Kanske ska tilläga att denna hantverkare inte är en småskuttare utan en av de största i branschen. Därför vill jag ha in en erfaren besiktningsman med lite skinn på näsan.
    Alla rekommendationer är varmt välkomna.

11. A
    Medlem Nivå 4
    Tack för tipset.

12. A
    Medlem Nivå 4
    Entreprenören kräver att de samt dennes underentreprenörer ska medverka vid besiktningen.
    Är det normalt förfarande?
    Jag trodde besiktningsmannen ska göra ett utlåtande av utfört arbete och det ska vara oberoende av påverkan från entreprenören, eller?

13. J
    Medlem · Nivå 6
    Entreprenören ska alltid kallas till besiktning, de är beställarens motpart.
    När man kallar till besiktning bör man vara noga med att kalla alla parter, helst via mail eller liknande så att det går att följa upp att man gett alla parter möjlighet att närvara. Gör man inte det kan besiktningen hävdas ogiltig.

14. T
    Medlem · Nivå 12
    En fördel med att entreprenören (och helst hantverkaren själv, inte dennes chef, arbetsledare eller liknande) är ju att då får de möjlighet (näst intill skyldighet...) att ta upp eventuella invändningar mot besiktningsmannens anmärkningar där och då. Mindre tjafs i efterhand.

15. C
    Medlem · Nivå 7
    Byggnadsundersökningar AB har jag hört bra om
    Använt Manfred Trieb MTR Konsult själv för slutbesiktning av husbygge och han var bra