7 724 läst · 84 svar
8k läst
84 svar
Entreprenör satte in defekt utrustning, hålla inne del av fakturan?
Sida 1 av 6
Vi har just låtit en entreprenör sätta in en luft-luft-pump hos oss. Den verkar värma som den ska men innedelen ger ifrån sig ett brummande ljud som den uppenbarligen inte skall göra - detta ljud har den gett ifrån sig från stunden den sattes igång, men när de installerade den sa hantverkaren att "det kommer försvinna när den värmt klart".
Ljudet försvann dock inte, vi kan inte ha igång den på natten, trots att den inte ens står i sovrummet.
Entreprenören var hemma hos oss nu och lyssnade. Han höll med om att den inte alls låter som den ska och att han ska kolla med tillverkaren om de ska försöka byta några delar eller om vi får en helt ny innedel.
Fakturan har jag ju dock fått. Min fråga är om jag ska hålla inne någon del utav denna för att se till att de faktiskt åtgärdar problemet. Jag läste någonstans om 10%, men för mig känns det meningslöst på ett jobb på ungefär 30.000:-. Min tanke är att hålla inne kostnaden för hela pumpdelen (dvs 50% av totalen ungefär) eftersom att de faktiskt installerat en pump som inte håller vad de lovat. Vad är rimligt att göra?
Ljudet försvann dock inte, vi kan inte ha igång den på natten, trots att den inte ens står i sovrummet.
Entreprenören var hemma hos oss nu och lyssnade. Han höll med om att den inte alls låter som den ska och att han ska kolla med tillverkaren om de ska försöka byta några delar eller om vi får en helt ny innedel.
Fakturan har jag ju dock fått. Min fråga är om jag ska hålla inne någon del utav denna för att se till att de faktiskt åtgärdar problemet. Jag läste någonstans om 10%, men för mig känns det meningslöst på ett jobb på ungefär 30.000:-. Min tanke är att hålla inne kostnaden för hela pumpdelen (dvs 50% av totalen ungefär) eftersom att de faktiskt installerat en pump som inte håller vad de lovat. Vad är rimligt att göra?
Du får hålla in det som det kan tänkas kosta om du behöver anlita någon annan för att åtgärda…AlfaHannes skrev:Vi har just låtit en entreprenör sätta in en luft-luft-pump hos oss. Den verkar värma som den ska men innedelen ger ifrån sig ett brummande ljud som den uppenbarligen inte skall göra - detta ljud har den gett ifrån sig från stunden den sattes igång, men när de installerade den sa hantverkaren att "det kommer försvinna när den värmt klart".
Ljudet försvann dock inte, vi kan inte ha igång den på natten, trots att den inte ens står i sovrummet.
Entreprenören var hemma hos oss nu och lyssnade. Han höll med om att den inte alls låter som den ska och att han ska kolla med tillverkaren om de ska försöka byta några delar eller om vi får en helt ny innedel.
Fakturan har jag ju dock fått. Min fråga är om jag ska hålla inne någon del utav denna för att se till att de faktiskt åtgärdar problemet. Jag läste någonstans om 10%, men för mig känns det meningslöst på ett jobb på ungefär 30.000:-. Min tanke är att hålla inne kostnaden för hela pumpdelen (dvs 50% av totalen ungefär) eftersom att de faktiskt installerat en pump som inte håller vad de lovat. Vad är rimligt att göra?
Hör av dig till företaget och säg att du betalar den i sin helhet så fort den funkar som den ska.
Tack så mycket! Det låter rimligt!R Rejäl skrev:
Vi fick även en extra faktura nu ”från sidan” för lifthyra à 4000:-. Vilket inte står någonstans i offerten att det inte skulle ingå. Det var inte heller något som har nämnts i förväg när de var här och tittade på förutsättningarna.
Jag fattar ju att gör man jobb en bit upp i luften så behöver man en lift. Men har jag fel som tycker att det borde tydliggjorts att det inte ingick i offerten? Eller är det bara att hosta upp?
Den skulle dom definitivt tagit upp innan anser jag…AlfaHannes skrev:Tack så mycket! Det låter rimligt!
Vi fick även en extra faktura nu ”från sidan” för lifthyra à 4000:-. Vilket inte står någonstans i offerten att det inte skulle ingå. Det var inte heller något som har nämnts i förväg när de var här och tittade på förutsättningarna.
Jag fattar ju att gör man jobb en bit upp i luften så behöver man en lift. Men har jag fel som tycker att det borde tydliggjorts att det inte ingick i offerten? Eller är det bara att hosta upp?
Bestrid hela lift fakturan med att detta inte har avtalats skriftligt via Mail eller brev…
I ett radhus vi bodde i så användes en enklare aluminium ställning vid montage inget som dom tog extra för…
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 955 inlägg
Den kostnaden tycker jag absolut borde ingått i offerten.AlfaHannes skrev:Tack så mycket! Det låter rimligt!
Vi fick även en extra faktura nu ”från sidan” för lifthyra à 4000:-. Vilket inte står någonstans i offerten att det inte skulle ingå. Det var inte heller något som har nämnts i förväg när de var här och tittade på förutsättningarna.
Jag fattar ju att gör man jobb en bit upp i luften så behöver man en lift. Men har jag fel som tycker att det borde tydliggjorts att det inte ingick i offerten? Eller är det bara att hosta upp?
Om det är en offert med fast pris, så är det inga diskussioner. Alltså inga andra, eller högre kostnader än det som skrivits. Om inte annat nämns.AlfaHannes skrev:Tack så mycket! Det låter rimligt!
Vi fick även en extra faktura nu ”från sidan” för lifthyra à 4000:-. Vilket inte står någonstans i offerten att det inte skulle ingå. Det var inte heller något som har nämnts i förväg när de var här och tittade på förutsättningarna.
Jag fattar ju att gör man jobb en bit upp i luften så behöver man en lift. Men har jag fel som tycker att det borde tydliggjorts att det inte ingick i offerten? Eller är det bara att hosta upp?
Vid vid offert på ungefärligt pris, så får den överstigas med max 15%. Enbart på så vis installatören kan begära det. Om inte heller det nämns som tillkommande i offerten.
Vad exakt står skrivet i offerten?
Det är en offert med fastpris med följande tillägg:A AG A skrev:Om det är en offert med fast pris, så är det inga diskussioner. Alltså inga andra, eller högre kostnader än det som skrivits. Om inte annat nämns.
Vid vid offert på ungefärligt pris, så får den överstigas med max 15%. Enbart på så vis installatören kan begära det. Om inte heller det nämns som tillkommande i offerten.
Vad exakt står skrivet i offerten?
Övrigt:
# Eventuella snickeri, elarbeten eller håltagningar i hårda stenmaterial (tegel,betong,etc) ingår ej och faktureras beställaren
# Vid tillkommande rör debiteras detta med 500:-/lpm.
Vi hade kommit överens om att elektriker skulle faktureras oss separat, men liften står det inget om.
Bara o bestrida…AlfaHannes skrev:Det är en offert med fastpris med följande tillägg:
Övrigt:
# Eventuella snickeri, elarbeten eller håltagningar i hårda stenmaterial (tegel,betong,etc) ingår ej och faktureras beställaren
# Vid tillkommande rör debiteras detta med 500:-/lpm.
Vi hade kommit överens om att elektriker skulle faktureras oss separat, men liften står det inget om.
Visst är det tråkigt, att dom skickar en extra faktura på fastprisavtal…AlfaHannes skrev:
Varför behövde dom en lift?AlfaHannes skrev:Tack så mycket! Det låter rimligt!
Vi fick även en extra faktura nu ”från sidan” för lifthyra à 4000:-. Vilket inte står någonstans i offerten att det inte skulle ingå. Det var inte heller något som har nämnts i förväg när de var här och tittade på förutsättningarna.
Jag fattar ju att gör man jobb en bit upp i luften så behöver man en lift. Men har jag fel som tycker att det borde tydliggjorts att det inte ingick i offerten? Eller är det bara att hosta upp?